Svullet framben

MiniLi

Trådstartare
Upptäckte igår att hästens vänstra framben var jättetjockt. I stort sett är han tjock från nedanför framknäet och ner till hoven.
Han är inte halt. Jag hittar inte något sår. Svullnaden går ner en del när han får röra på sig. Alltså värst på morgonen.

Han har vilat i över en månad, bara gått i hagen.
Är något gallig på de övriga benen också, men det känns mer "normalt". Han börjar trots allt bli äldre..

Tänkte ge det någon vecka eftersom han inte är halt, är han inte bättre så får vi åka till klinik. Men undrar om ni har någon ide om vad det kan vara?

Sv: Svullet framben

Om du vill utesluta att han fått ett osynligt sår så kan du om du lindar benet på kvällen exempelvis lägga ett tunt vitt bomullslager närmast benet. Har han ett litet sår brukar det alltid bli en liten fläck av vätska från såret...

Upptäckte idag att vä bakben är ngt svullet i jämförelse mot hö bakben. Inget jag skulle ha lagt märke till annars förmodligen, nu har jag varit extremt nojig och känt, klämt och jämfört mer är vanligt..
Men kanske finns ett samband? Om det sitter i fler ben är det inte konstigt att en ev hälta kan vara svår att känna.

Svullnad i flera ben kan det vara pga virus men då borde det vara mer tydligt i fler.

Annars kanske han har sparkat sej som min gjorde, hon hade inget sår men mkt liten reva i huden som knappt syntes, men svullnaden kom av ett brustet blodkärl alltså blödning. Åkte in om kollade för säkerhetsskull pga risken att det kunde vara griffelbenet, (mest insidan svullen) Men det var det inte. Det blir en svullnad av blodkärl som påminner om lymfsvullnad kan man säga.

Han är något gallig i alla ben men inte lika tydligt som i vä fram.
Där är det, som du beskrev om din, som om han fått lymfangit av typ mugg.

Jag är mest orolig över att det ska vara en senskada, är det möjligt?

Oftast är det lättare att hitta en senskada (beror kanske på vilken sena, jag är för dåligt insatt) om du böjer benet (som om du skulle kratsa hoven) och klämmer längst längst med bakbenet runt senan, då brukar de reagera med smärta även om de inte gör det när de står med hoven i marken och man klämmer/känner.

Låter mer som nåt lymfangitliknande dock.

Jag ska prova att lyfta benet och känna.

Om det skulle vara någon form av lymfangit, vilket känns troligt, hur behandlas det?
Jag vet ju att det kan bli kroniskt om det inte behandlas.. Hur snabb ska man va?
Blir nervös, vill nog åka in så fort som möjligt.. Men kan inte bestämma vilken klinik jag ska åka till..:crazy:

Ska nog lägga jodomslag ikväll.. Se om det hjälper..

Senast ändrad:

Ni som har erfarenhet av lymfangit - stämmer det att svullanden inte går ner vid rörelse?

Hade distriktsveterinär ute idag, trodde inte på lymfangit av ovan nämnd orsak. Däremot lokaliserade hon huvudproblemet till ett senfäste. Ordinerade metacam och sjukhage, skrittpromenader.

Jag tycker det känns lite sådär.. Om det är problem med ett senfäste, hjälper det verkligen att bara behandla med metacam och vila lite?

Aha, här är originaltråden! Jag svarade just i din "nya" tråd.

Angående lymfangit så har jag sett stor skillnad på min häst när han fick sin sårskada. Han var mycket tjockare i benet på morgonen när han stått stilla i boxen över natten än vad han var på kvällen när han gått i hage hela dagen.
Med medicinering, i mitt fall finadyne, så var svullnaden borta redan efter 3-4 dagar.

:)

Ja så är det här också. Riktigt tjock i benet på morgonen, efter någon timma i hagen är benet fortfarande svullet men inte alls lika markant.
veterinären ansåg att det uteslöt lymfangit...

Jag har fått metacam för 4 dagar, kan få för ytterligare 4 dagar om det inte är bra på måndag.

Ni som har erfarenhet av lymfangit - stämmer det att svullanden inte går ner vid rörelse?

Alltså riktig lymfangit är det ju sällan dom har, utan en lymfsvullnad, och den ska gå ner vid rörelse, svullnader som går ner vid rörelse är ju vätska som samlas och som går ut i kroppen vid rörelse.

Okej.. Och det är det som senare kan bli kronisk lymfangit? Eller är de inte relaterade alls?

Just kronisk lymfangit fick en häst på ridskolan för många år sen, är livrädd för att det ska drabba min häst.:crazy:

Det som eg heter lymfangit tror jag är en bakterieinfektion som ger bla hög feber och som handlar om att bakterierna gått upp i lymfkörteln och att hela benet då svullnar.

Den kan bli kronisk och komma tillbaka.

Det som händer vanligast som jag har erf av är att lymfvätska samlas efter ett sår tex, som en del av försvaret, och just i nedre delen av benet kan den ligga kvar och bli en svullnad som går ner när hästen rör sej och cirkulationen ökar så att vätskan transporteras bort.

Jag är inte så bra på det medicinska precis:o Men det behöver inte alls vara infekterat för att få lymfsvullnaden (som man brukar kalla det i alla fall) utan det räcker med att det är en skada av något slag, även av hovbölder kan de få det. Medan som sagt en lymfangit är mycket kraftigare och en bakterieinfektion. Hela benet kan svullna och hästen har bla feber mycket kraftigare svullnad med andra ord.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Emmsan88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka