Svullet blodkärl vid sena.

sannaaah

Trådstartare
Har en häst som är ohalt, pigg och helt i sin ordning förutom att en blodkärl nedanför knät "svullnar" efter arbete. Börjar under knät på insidan och går ner bredvid djupa böjsenan till ungefär halva senan sen går det ner igen. Känner ingen spec värme och hästen har inte ont om man klämmer på benet.
Veterinären har även ultraljudat senorna och de är inget fel på dem vad som syns där.

Han är lindad dygnet runt nu och när han vilat märks det inte mycket när man tar av lindorna men om man rört på honom (lugnt) och tar av lindorna svullnar det upp ganska rejält.

Vad tror ni det kan bero på och vad göra? Ska höra med veterinären igen imorn.

Sv: Svullet blodkärl vid sena.

varför är den lindad dygnet runt? om du misstänker en blödning i en sena ska du ju kyla - inte värma. att linda vid en etablerad senskada efter några dygns kylning är ju en sak, men när du inte vet vad det är? lindningen i sig om det är ngt annat, maskerar ju bara problemen, de gör inget åt problemet i sig?

*gissar vilt*

Karpaltunnelsyndrom?

En häst i stallet som hade det, en op gjordes i framknäna typ, och om jag fattar det rätt så är det ligament som blir för tajta och stryper av. Rent tekniskt tänker jag att du då kunde få ett stasat blodkärl... Har ni pratat om sånt?

Men borde man inte märka på hästen om det är karpaltunnelsyndrom?

Jag hade det på slutet av min graviditet och det var inte skönt vill jag lova.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 245
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skulle behöva lite hjälp såhär under påsk. Min häst va hos veterinären förra veckan då hon hade en mindre svullnad i nedre delen av...
Svar
4
· Visningar
1 251
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka