Svullet ben och haltar, vad göra??

T

Tarzzan

Upptäckte att min katt har gjort illa sitt ena framben.

Det är svullet och när jag känner så morrar han lite(antar att det gör ont).Det är inte i någon led utan där benet är "rakt".
Han stödjer på det när har går, men han har mest legat nu och vill inte äta.

Vad skall jag göra?
Jag har ingen möjlighet att ta mit till veterinären som ligger 1,5h ifrån mig(har ingen bil)Och buss går inte.
Kan man vänta till på måndag eller vad?
Vet inte vad jag skall ta mig till, blir så himmla orolig när det händer mina katter något*snyft*

Sv: Svullet ben och haltar, vad göra??

Har han feber? Har du någon aning om vad som kan ha hänt? Ett bett kanske? Att han inte äter låter ju inte bra.
Ring till veterinären och kolla vad h*n tycker, om h*n tycker du ska komma in på en gång knaske du kan få någon att skjutsa dig eller ta en taxi?

Mycket möjligt att det kan vara ett bett med små ingångshål som är allvarlig infekterat, ring till veterinären och fråga vad du ska göra.

Jag fick tag på veterinären och åkte dit, jag trodde dom hade stängt på helger.
Han hade små sår efter två bett som varade.Så nu får han antibiotika och matte kan sova i natt utan att vara orolig:-)

Så skönt att du kom iväg till veterinären!

Små bett kan vara riktigt förödande för katter.
Min katt blev svullen över tassen en gång, och halt (såklart när jag var på semester, mamma och pappa fick sköta veterinär), och öm. Mamma åkte in till veterinären (såklart söndag em) som hittade små hål, han skar upp en bra bit på tassen och katten började använda tassen direkt hon vaknat upp.
Vad jag fattade så kunde bett från en annan katt bli svårt infekterade väldigt snabbt, och att det var viktigt att man ffixar veterinärvård på en gång.

jo det var skönt att dom hade öppet.
Idag går han som vanligt och beter sig som vanligt igen.

Jo man bör uppsöka vet om det finns ett sår, eftersom infektion är vanligt efter ett katt bett.
Men det går att behandla själv också.
Det fick jag göra när han hade blivit klöst vid ögat och fått en varböld.Tröck och tvätta flera dagar och nu är han bra, inga men efter det:-)

Nu är det bara att vänta på räkningen:crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
2 090
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 039
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 659
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?