Svullet ansikte

em-pirre

Trådstartare
Jag har under åren hört om hundar som plötsligt sväller upp i ansiktet utan att man hittar orsak. Detta gäller fall som sker på våren, ungefär då snön smälter.

Tre hundar i min närhet har plötsligt svällt upp och sedan blivit bra inom ett dygn. Främst hunda under 3 år. Vinthund ar allihopa. Alla har vistats på samma ställen och inga nya material eller nytt foder har introducerats. Det har skett inom loppet av tre veckor.

Någon har pratat om någon form av "snöloppor". Jag är skeptisk.

Idéer? Jag kan posta bild senare om ni vill.

Orm? Getingar? Humlor? Är vad jag spontant kommer att tänka på.

Alternativt allergisk reaktion mot något annat, typ pollen/nässlor/annan växt men det kanske känns orimligare.

Jag har under åren hört om hundar som plötsligt sväller upp i ansiktet utan att man hittar orsak. Detta gäller fall som sker på våren, ungefär då snön smälter.

Tre hundar i min närhet har plötsligt svällt upp och sedan blivit bra inom ett dygn. Främst hunda under 3 år. Vinthund ar allihopa. Alla har vistats på samma ställen och inga nya material eller nytt foder har introducerats. Det har skett inom loppet av tre veckor.

Flera av de hundar som jag har sett som har svällt upp i ansiktet (bland annat min Dafne) har senare visat sig ha någon form av autoimmun sjukdom, i de flesta fall SLE. Samtliga är whippetar. Det kan dock mycket väl vara frågan om ett mycket simpelt sammanträffande.

@Kakis ena hund är visserligen över 3 år, men svullnade upp runt nosen under helgen. Plötslig allergisk reaktion, verkar det som.

Svullnar de upp i ansikte och särskilt runt nos eller hals är det definitivt något att ta på allvar, även om det förhoppningsvis bara är att de har "luktat på en krokus" eller nåt.

Ja @Blueberry min snart 10-åriga tik såg ut så här efter promenad på långfredagen:
12804706_10154031576191228_9036642893624266424_n.jpg

12417557_10154031813376228_4119412017412691322_n.jpg

Jag var på en stor agilitytävling och har inte hört om någon annan hund där som drabbats. Andningen var inte påverkad men hon fick en kortisonspruta så gick det ner under natten. Superläskigt. Jag har ingen aning om vad det är som orsakat det. Rastade båda mina hundar i koppel samtidigt och massor med andra hundar på samma område. Hon har aldrig fått någon reaktion tidigare. Jag har inte hitta något bett eller liknande men hon var mer svullen på vänster sida än på höger.

Var med om det på en ung dvärgpincher en gång. Såg ut som vanligt när vi vaknade på morgonen - hon la sig och fortsatte sova i soffan och helt plötsligt börjar ansiktet svullna upp. Hon hade alltså inte ens varit ute. Fick order om att ge kortisontabletter (hade hemma), men svullnaden vägrade ge sig så vi fick åka in och ta en kortisonspruta några timmar senare. Vad jag vet så har det aldrig hänt igen och hunden är typ 8-9 år nu :)

Hittat något ute? "det som göms i snö..."

Min tik har varit med om det två gånger, men då under sensommaren och vi har misstänkt geting.

Ja @Blueberry min snart 10-åriga tik såg ut så här efter promenad på långfredagen:
12804706_10154031576191228_9036642893624266424_n.jpg

12417557_10154031813376228_4119412017412691322_n.jpg

Jag var på en stor agilitytävling och har inte hört om någon annan hund där som drabbats. Andningen var inte påverkad men hon fick en kortisonspruta så gick det ner under natten. Superläskigt. Jag har ingen aning om vad det är som orsakat det. Rastade båda mina hundar i koppel samtidigt och massor med andra hundar på samma område. Hon har aldrig fått någon reaktion tidigare. Jag har inte hitta något bett eller liknande men hon var mer svullen på vänster sida än på höger.

Men gud!! :nailbiting:
Så läskigt!

Jag känner en hund som plötsligt svullnade upp enormt i ansiktet. Hunden fick kortisontabletter som hundägaren hade hemma och svullnaden försvann. Vi tror att hunden hade nosat på nyårsraketer som legat kvar. Raketer kan innehålla många miljöfarliga ämnen som tex bly och arsenik.

Att det är en allergisk reaktion anser jag att är en självklarhet. Mina undringar gäller ju specifikt vad som orsakar det, eftersom så många verkar drabbas just i början av våren.

Snön tinar och det ena och det andra kommer fram. Vår är också efter påskhelgen då en del skjuter raketer. Den hund som jag känner fick svullnaden på nyårsdagen efter att ha rastats där de skjutit raketer kvällen innan. En annan tanke är att det är pollen som orsakar allergisk svullnad.

Att det är en allergisk reaktion anser jag att är en självklarhet. Mina undringar gäller ju specifikt vad som orsakar det, eftersom så många verkar drabbas just i början av våren.

Jag tror att det kan vara typ krokus eller påskliljor eller något pollen, och att det blir lite för koncentrerat på individnivå - vilket skulle förklara varför inte alla/flera drabbas.

/snillet spekulerar

Min mellanhund som nu är nästan 7 år svullnade i hela ansiktet långt upp i pannan och långt neråt halsen. Det poppade även upp myggbettsliknande svullnader över hela kroppen. Det var nyårsdag och smällkallt, massor med snö, han var nog ca 2½ år då. Jag var rädd att han skulle få svårt att andas och åkte in till djursjukhuset som la in honom under ständig bevakning i operationssalen. Han fick både kortisonspruta och klådstillande. Det har aldrig hänt igen och ingen vet varför han svullnade. Jag har väl haft funderingar på att det kunde vara raketrester. Det konstiga är bara att hans pappa luktade på exakt samma ställen och han svullnade inte alls.

Här kan vi utesluta raketer. Jag tippar ju också på att det är förra årets damm, pollen och mögel som dyker upp under snön, och som nån sa reagerar vissa hundar kraftig av någon anledning. Min hund är yngst och har varit med samtliga gånger då de tre anar drabbats (jämnårig saluki, 2,5 årig whippet och tvårig ungersk vinthund?) Den yngsta reagerade mest och den äldsta minst.

Den hund som grovt och rört om mest bland jord, löv och gräs har inte drabbats (lapin porokoira)

Jättekonstigt.

Hundar kan få klåda av t ex mögligt bröd om de äter det. Vissa kan säkert få andra allergireaktioner på mögel.

Jag råkade ut för samma sak med en katt, också just på våren. Veterinären sa att det inte var ovanligt, hon trodde mest på insektsbett. Typ att någon nyvaken humla eller något blivit antastad och försvarat sig.. Hände aldrig igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka