Svullen tinning HJÄLP!

Ricco

Trådstartare
Mitt fjordsto på 6 år har plötsligt fått tinningen på ena sidan huvudet svullen. Det är bakom ögat och upp till örat ca. en knytnävsstor ganska hård knöl. Hon har haft den i ca 3-4 dagar, eller jag märkte i varje fall den först för någon dag sedan.
Hon har blivit riden och motionerad som vanligt, men då jag tränsade av idag tyckte jag att knölen såg lite större ut, och lite mer svullen.
Vad kan detta vara? Har hon stött sig i hagen? Är det något att bekymra sig om eller går det om av sig själv?
Ridningen tänker jag låta vara för att undvika att tränset klämmer på svullnaden.
Någon typ av inflamation?
Hjälp mej! O_o :crazy:

Sv: Svullen tinning HJÄLP!

Finns det verkligen ingen som har något förslag på vad det kan vara? :( :nailbiting:

Det kanske är dags att ringa veterinären?

Knytnävsstor och du har inte ringt :crazy:

Kan vara t.ex. en rotspetsabscess (= infekterad tandrot), eller så har hon slagit i huvudet.
Med tanke på alla känsliga strukturer i området (öga, nerver, bihålor etc) så är en veterinärundersökning definitivt att rekommedera.

Jag har varit med om något liknade, fast inte lika stor och där veterinär kontaktades ganska omgående. Det gjordes många undersökningar men ingen kunde säga vad det var. Man trodde hästen fått ett slag och att det bildades ben (typ överben) på det skadade stället. Också att det inte var något hästen led men skulle få behålla resten av livet. Bara att gilla läget och att det var ett skönhetsfel. När sommaren kom fick hästen flughuva att ha ute på betet. När hösten kom och det dags att både ta hem från betet och sluta med flugskydd upptäcktes att knutan var borta. Man hade inte tänkt på den under betet och huvan så det tog någon dag med hästen hemma att inse att den var borta.
Ägaren har än idag inte fått någon förklaring till vad och hur det kunde ske.

Min kompis hade ngt liknande på sin häst. Visade sig till slut vara artros i käkleden om jag inte minns helt fel.
Men kontakta vet.

I vintras när hagarna var trista stod min häst och gnagde mycket, tänkt typ tics... O han blev tjock över käken, bak mot halsen, som en muskelinflammation? Masserade den och den gick ned och försvann bara, men där kände jag att det bara var muskulärt, plus att jag o stallägaren sett honom stå o gnaga.
Men jag var inne på fodret också, han hade precis fått mer protein så jag funderade över om det var överskott på något sätt som visade sig sådär.

Oj! Menade förstås ett knytnävsstort område (liten knytnäve) och inte att det sticker ut en hel knytnäve... :crazy:

Svullnaden har gått ner lite nu. Hade tänkt ringa vet idag, men nu ser svullnaden betydligt mindre ut.
Kan hästar få bulor? O_o

Liknande trådar

Gravid - 1år Lilla tösen kom ut med ett kejsarsnitt för exakt en vecka sen, själva snittet ser fint ut och är kollat av ssk, men "mammamagen" ovanför...
Svar
9
· Visningar
14 302
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Jag ska först klargöra att jag har bokad tid på vårdcentralen på tisdag, så jag är inte ute efter att få någon buke-diagnos så att ingen...
2
Svar
29
· Visningar
3 715
Senast: moiran
·
F
Träning Har en nordsvensk fd travare på foder för senare köp. han är född 91, sluta på travet 98. gått som ridhäst hos ägaren innan den som äger...
Svar
18
· Visningar
1 370
Senast: Sablar22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V