svullen, suck

Messy

Trådstartare
hästen är sen 1 vecka tillbaka gallig/svullen på kotorna bak...
blir värre efter ridning... fylls å liiiiiite puls...

har kylt efter varje pass (pass = rida ut eller lugnt på volten, så ingen behöver tro att jag rider skiten ur henne) ;)
även kylbalsam...

här om dan när det var lite regn/"kallt" så var benen superfina..

inget gräs i hagen, men betar lite varje dag (max 10-15min)...
har nyss bytt till hippo alfa, men är inne på 2:a eller 3:e säcken, så det borde ju kommit direkt om det var fodret...

hon är inte halt å hon knallar på som vanligt... äter å mår bra...

får känslan av att det kan komma uppifrån, men då borde ju hästen vara HALT... hon är öm på musklerna på baksidan av benet (semimenbranosus å semitendinosus, gracillis)... arnika å kylbalsam där...

har tvättat med lactacyd 2 dagar i rad nu... liiite bättre... tänkte om det var något litet skitsår... ska köra spritbandage imrg natt (vill såklart inte att hon går med det hela dan, därför inte innan)...

nått förslag på vad det kan vara/vad jag kan göra? :crazy:

Sv: svullen, suck

Min ponny har också mkt gallor i bakkotorna just nu, har lindat men det hjälper inte. Hon går på gräs just nu.

men min har ju knappt gräs... de 5 stråna hon hittar i hagen kan väl inte ställa till det SÅ mkt... hon får äta lite när jag skrittar av oxå... men det är ju max 10min å inte äta hela tiden, mer en tugga var 10:e meter...

nej du detta beror nog inte alls på gräset, gallor kan ju komma av överansträning i benen oxå, om du tex rider mycket på sandvolter eller på hårt underlag, som sliter på hästens ben.
men egentligen kanske du borde ringa en veterinär och bara be om råd för hur du ska göra?....

jag har pratat med en veterinär som även sysslar med hösilageproduktion... sen med en vet. assisten (som varit galopptränare i 100år)... alla säger att jag inte ska oroa mig...
har även pratat med min massör/ET... för jag tror det kan komma uppifrån.. hon har kalla fina hovar... :crazy:

rider på grusväg, i skogen å på en helt ok volt (snarare BRA volt)...

varierar träningen, för hästen har haft SÅDANA muskelproblem, så jag försöker att göra lite av allt hela tiden...

5 spänn på att bakbenen är perfekta idag bara för att det regnar ute... då blir jag förvirrad...
ska rida lite lugnt å se hur hon är efteråt... är hon kall då oxå å sen svullen imrg så får jag myror i huvudet!

känns som att jag inte har gjort nått fel (typ skenat på asfalt) men ändå går det inte bort... :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka