Svullen på kinden

Jamtland

Trådstartare
Har en varmblodsvalack som råkat ut för något konstigt. Han svullnar i vänstra kinden emellanåt, och jag vet inte varför. Svullnaden sitter längst bak mot käkleden, nästan mot bakkanten på ganaschen. Svullnaden dyker upp ”ur det blå” och försvinner på någon dag. Har hänt säkert ett tjugotal gånger sedan i somras då jag såg det för första gången. Kollade tänderna hans på klinik för inte så länge sedan, och där var det inga fel alls och veterinären kunde inte se något sår eller inflammation på insidan kinden. Någon som har en aning om vad som är fel?

Jenny

Sv: Svullen på kinden

Hästarnas köttlar sväller där du berskriver om d får isig nått dom kanskeinte tål så bra så han kanske pillar mycket i jorden? ätit nått gräs strå som han reagerar imot el så kan d vara nått i höet,inte farligt vad jag vet men kolla upp d. Konstigt att vet inte sagt nått om d för d var d fösrta han berättade för soss när två av våra hästar såg ut som balonger =)

Så får vår häst ofta. Framför allt när det är mycket lera i backen och han går omkring som en bulldozer för att leta , ja vad han nu letar efter. Det dyker också upp på våren när de första korta grässtråna kommer. Dom ser ju inte roliga ut och sen försvinner det på nån dag.

Svar till alla:

Ja, jord låter som en rimlig orsak. Brukar dom bli svullen i samma kind varenda gång då? Han får ju mineralbalja, så det är väl bara att stå ut med då, svårt att få dom sluta att gräva...

Jenny

Kan vara en allergisk reaktion, tydligen väldig vanlig vid bla sommarbete. Annars kan den dyka upp därför att hästen har ätit något som den inte borde äta, och då får man vara tacksam att det inte blir värre än så för det är lindrigt.

Måste bara fråga...

mina hästar får också dessa symptom om de har gått och snappat efter gräs och i början av sommaren. Har fått två förklaringar, men tycker att "allergi" låter vettigast. det andra var att de får in luft när de letar efter gräs :confused: men det måste väl ändå vara en allergisk reaktion??? Har ni fått informationen av en veterinär? Är lite nyfiken på vad det är!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772
Hästvård Jag upptäckte att min häst var svullen på ena sidan av ganaschen för en vecka sedan, alltså förra söndagen. Det är en mjuk svullnad ca...
Svar
2
· Visningar
4 125
Senast: iloveyou
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 630
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka