Svullen ovanför kotan

undertheskin

Trådstartare
Såg idag när jag skulle ta in hästen från hagen att han var svullen. Svullnaden sitter högerbak på utsidan precis ovanför kotan mot baksidan av benet. Han är varken varm, halt eller ont vid tryck. Red han lätt i alla gångarter och visade inget ovanligt då heller. svullnaden är som en liten bula, knappt en enkronas omkrets och står ut lite, men man ser att den om man tittar på benet fram i från. Svullnaden hade varken blivit bättre eller sämre under tiden jag red.

Som sagt: Ingen hälta, tecken på smärta eller värme. Endast svullen som en bula ovanför kotan, på utsidan av benet.

Någon som vet vad detta kan vara?

Sv: Svullen ovanför kotan

Funderade på överben, ett nytt och aktivt? Jag har inte själv sett/uppmärksammat ett sådant i tidigt skede så jag har ingen aning om det kan vara så...

Sitter den över senorna eller över benet/skelettet?

Den är mera svampig, var i stallet idag och då hade skullnaden gått ner lite grann. Sitter på skeletett. Jag kan tänka mig att han har slagit sig själv lite i hagen och det blev en liten galla.

fast en galla sitter inte på skelettet utan då är det en fyllnad i en led. då brukar svullnaden kännas även på andra sidan av kotan.

Idag var han något mindre svullen. Svullanden är mjuk men ger ett litet motstånd, men absolut inte hård. Longerade idag i alla gångarter, såg inte och hästen verkade inte ha ont (gjorde glädje skutt). Kollade och kände på svullnaden innan, under och efter longeringen. Svullanden kändes lite mindre efteråt, och var knappt märkbart varm.

Här kommer 3 bilder så kanske man förstår bättra vad den sitter.

sdc12470_50880655e087c3084895be12.jpg

sdc12466_50880642ddf2b3544d00191f.jpg

sdc12469_5088064c9606ee1a95997d6d.jpg

Är så himla orolig att det ska vara en senskada, dock känns det som att det skulle svullna upp mer än vad det har gjort... :(

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
16
· Visningar
1 308
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 272
Senast: Fibusen
·
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
920
Senast: moster_punk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka