Svullen nos efter råttbett

falukorw

Trådstartare
Idag på förmiddagen var Nikita på råttjakt på eget bevåg men misslyckades lite vilket gjorde att råttan bet sig fast i nosen på henne. Det blödde en hel del och största såret är på insidan av näsvingen. Tvättade av ordentlig och avslutade med att ta alsolsprit och tvätta med. Hon har även fått vetrimoxin. Har sett fint ut fram till nu då hela näsvingen är jätte svullen och täpper för så att hon inte kan andas på den sidan (ser det ut som iaf). Hon snorar och fnyser en hel del såklart.
Någon som har tips på något som kan få ner svullnaden som man kan göra nu hemma? Ska prata med min husveterinär imorgon men tror denna sover nu... Man blir så orolig :(

Sv: Svullen nos efter råttbett

Ajdå, man vet ju aldrig var råttan varit precis innan...det brukar vara mycket bakterier i råttbett. Bett kan svullna rätt kraftigt, speciellt på nosen. Kortison används vid allergisvullnad. Vet inte om det kan göra nytta i detta fallet.

Hur har det gått med den lilla schnuzzenäsan?

Det har gått bra! Ingen svullnad och såren (de man ser) är jätte fina. Hon får vetrimoxin i 6 dagar mot infektion så jag hoppas det inte ska bli några komplikationer.

Liknande trådar

Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 698
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka