Svullen mule

F

fyrahovar

I morse när jag kom ut i stallet och skulle fodra frukost var en av mina hästar dålig. Hon låg ner i boxen, andades lite tungt, var lite svettig men framförallt: mulen var ordentligt uppsvullen! Mest runt munnen, svullnaden avtog uppåt näsborrarna. Hon ville helst inte resa sig, men jag fick upp henne tillslut med viss möda. Hon ville först inte äta något, men efter ca en halvtimme hade hon tillslut börjat äta på sin frukost och verkade piggare. Svullnaden började gå ner under förmiddagen och vid tolv-tiden var hon helt återställd, åt och betedde sig som vanligt igen.

Nu är alltså allt bra igen, men är det någon som har en idé om vad det kan ha varit?

Jag tänkte först på ormbett. Men hon var inte svullen igårkväll när hon togs in, och det regnade dessutom och då är nog inte ormarna framme (?). Allt var som vanligt igårkväll. Jag har inte hittat några märken på mulen eller inne i munnen.

Sv: Svullen mule

Min polle blev ormbeten i mulen och det var mycket värre än ditt lät. SÅ jag tror inte de var ormbett. Svullnaden satt i i ett par dagar oxå.

Men jag är väldigt nyfiken på vad det kan ha varit med din häst!

Det verkar vara någon allergisk reaktion. Min förra häst blev så en gång fast värre. Det var mitt i sommaren och hade ett mycket väldsamt förlopp. Jag kastade mig på telefonen till veterinären. Hon hann bli bra innan veterinären hann komma ut. Hos oss är humlorna vakna nu. Vi har några som envisas med att komma in i huset. Det kanske var något sådant litet flygande djur i stallet på morgonen? Humla eller geting ?

Jag kan bara säga att när ja en gång hämtade en av ridskolans hästar i hagen, hade han en "mulle-mule", jättesvullen.

då hade han blivit orm biten =/

men huruvida vad det var din häst hade råkat ut för vet jag inte...

=)

Allergisk reaktion från geting eller humla låter inte helt omöjligt. Jag har inte sett några sånna än i år, men de kan ju ha vaknat ändå.

Jag har åxå funderat på om det kan vara allergisk reaktion mot något hon har ätit, men jag har inte ändrat något i foderstaten det senaste och i hagen hon går i nu finns ingen direkt växtlighet. Och varför skulle just mulen svullna då..?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 048
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Tänkte höra om någon hade lite erfarenheter att dela med sig av. Innan jag fortsätter, jag har sökt jourhavande distriktsveterinär i...
Svar
11
· Visningar
12 359
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21