F
fyrahovar
I morse när jag kom ut i stallet och skulle fodra frukost var en av mina hästar dålig. Hon låg ner i boxen, andades lite tungt, var lite svettig men framförallt: mulen var ordentligt uppsvullen! Mest runt munnen, svullnaden avtog uppåt näsborrarna. Hon ville helst inte resa sig, men jag fick upp henne tillslut med viss möda. Hon ville först inte äta något, men efter ca en halvtimme hade hon tillslut börjat äta på sin frukost och verkade piggare. Svullnaden började gå ner under förmiddagen och vid tolv-tiden var hon helt återställd, åt och betedde sig som vanligt igen.
Nu är alltså allt bra igen, men är det någon som har en idé om vad det kan ha varit?
Jag tänkte först på ormbett. Men hon var inte svullen igårkväll när hon togs in, och det regnade dessutom och då är nog inte ormarna framme (?). Allt var som vanligt igårkväll. Jag har inte hittat några märken på mulen eller inne i munnen.
Nu är alltså allt bra igen, men är det någon som har en idé om vad det kan ha varit?
Jag tänkte först på ormbett. Men hon var inte svullen igårkväll när hon togs in, och det regnade dessutom och då är nog inte ormarna framme (?). Allt var som vanligt igårkväll. Jag har inte hittat några märken på mulen eller inne i munnen.