M
mmims
Jag släppte ut min 14åriga valack på grönbete i söndags. i måndags när jag tog in han för att rida hade han svullna ben & haltade. Jag släppte ut han med skydd runt om. Tog bort dom & upptäckte lite skav på benet. så jag kylde benen med kallt vatten i ca 5-10 minuter. svullnaden gick ned något. han hade även tappat en sko på vänster fram, men haltade fortf på höger fram. dagen efter fick han på skon igen & jag spolade benet. då slutade han halta, men fortf svullen. släppte ut han igen på betet. utan skydd.
nu haltar han inte längre men han är fortf svullen. han fick stå på stall i natt med linder & blue linement. gick med han & spolade i omgångar. i morse hade svullnaden gått ned lite men inte helt. så jag spolade i 10min, gick i 30 min & spolade sen igen i 20 minuter. sen fick han gå ut igen.
den ena tror att de är gräset som gjort att han är svullen, men borde han inte vara svullen på alla ben då?
en annan tror att de är skydden, vilket jag också tror.
vad tror ni?
nu haltar han inte längre men han är fortf svullen. han fick stå på stall i natt med linder & blue linement. gick med han & spolade i omgångar. i morse hade svullnaden gått ned lite men inte helt. så jag spolade i 10min, gick i 30 min & spolade sen igen i 20 minuter. sen fick han gå ut igen.
den ena tror att de är gräset som gjort att han är svullen, men borde han inte vara svullen på alla ben då?
en annan tror att de är skydden, vilket jag också tror.
vad tror ni?