Svullen kota i bakben

A

Anna C

När jag köpte min häst för 2 år sedan hade han mycket mugg på ena bak. Efter ca. 1/2 år hos oss var muggen helt utläkt. Vi har alltid tyckt att han ser lite svullen ut på det bakben där muggen satt men han har inte haltat eller visat någon som helst reaktion på detta och det har varit så lite att vi har inte brytt oss om det.
Nu den senaste tiden har dock samma bakben svullnat upp ordentligt främst morgonen efter ansträngning. Svullnaden går ner när han får röra på sig och han verkar inte ha ont. Har köpt en Back on track pad som vi lindat benet med och då håller svullnaden sig borta men känner att det kan ju inte vara bra att hålla på och linda hur länge som helst.
Har bett vetrinären titta men eftersom svullnaden går ner när han rör på sig har han aldrig lyckats se honom riktigt svullen och tar oss inte på allvar känns det som.
Svullnaden är koncentrerad till själva kotan, själva benet är fint.
Funderar på om det kan ha med muggen att göra eftersom det är samma ben?
Kan det vara Lymfangit? Någon som känner igen symptomen?

Sv: Svullen kota i bakben

Skulle kunna vara någon form av lymfangit.
att lymfkärlen har blivit skadade så lymfan helt enkelt inte kan transporteras bort på bra vis.

På människor som får ödematösa ben (svullna) så är det stödstrumpor som gäller. Så att bandagera nattetid är nog bara positivt.

För många år sedan hade vi en märr med mugg och ena bakbenet såg ut som elefantben så fort hon stått inne. bandagering nattetid och motion var det bästa för henne.

Gira

Tror vi hittat problemet nu... efter kontroll av hovslagaren konstaterades lindrig strålröta och både han och veterinären sa att det till 99% är boven i dramat. Så nu skall inhandlas Dry Feet och behandlas. Skönt att veta vad det är!

Alltså. jag känner igen symtomen precis!
Ett svullet ben. ingen hälta.
DÄREMOT!! har jag sett ett sår på framsidan av hoven.. Som ett stort jack i hoven. Men jag har inte grubblat så mycket på det utan fortsätter att linda.
Kan strålröta komma uppifrån?
hovslagaren såg ingenting av detta sist när hon skodde...
men vi tänkte inte så mycket på det som fanns över.
Berätta gärna för mig om du har fått ner svullnaden på hästen nu när du botat strålrötan!

Har behandlat med Dry feet en vecka nu och inte lindat benet under denna tid. strålrötan är bättre men finns fortfarande kvar. Benet har dock hållt sig fint under denna tid så jag tolkar detta som att det hade med strålrötan att göra. Tycker absolut ni ska kolla upp sprickan i hoven. Vår andra häst hade det i somras och då fick vi rådet att använda boots på den hoven så det inte skulle komma in smuts som kunde orska inflammation. Över huvudtaget är ju hovarna så himla viktiga så man kan nog inte vara för förskitig med dem!
Lycka till...

Jag har haft ute hovslagare idag.
Hon sa att det inte var någon fara med det...
så jag har fått utesluta strålröta, hovröta och allt med hoven.
Får gå vidare med veterinär.

Tack ändå för snabbt svar

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025