Svullen i benen av betfor?

Inna

Trådstartare
Har en fundering och jag vill gärna höra om det är någon som har varit med om samma sak. Mitt halvblod som är en rätt stor herre på snart sex år blev rätt oförklarligt svullen i benen. Inte jättemycket, men då han har haft väldigt fina torra ben hela tiden så blev jag lite misstänksam.. För att gör en lång historia kort så gick jag igenom min ridning, hagvistelser etc och hittade inget som förklarade det hela.. Inte förrän jag plockade bort betforen ur hans foderstat, då försvann svullnaden på två dagar och inte har den kommit tillbaka heller.

Någon som har någon fundering på vad det kan bero på?
 
Hade du precis lagt till betforn då, när han svullnade upp alltså?

Svullna ben beror ofta på att magen är störd, kanske han fått dålig betfor?
 
PL och Magdalena:
Kan inte minnas att det var något speciellt med betforen. Jag brukar vara rätt petig med sånt, men man vet ju aldrig.. Omsättningen på fodret är överlag rätt hög då det står 25 hästar i stallet så jag tror inte att den skall ha hunnit bli dålig. Det skulle dock ha kunnat förklara det då han stått på betfor innan och inte reagerat på det. När han svullnade upp hade vi ett tag innan ökat kraftfodergivan och även mängden betfor, kan ju hända att det sammanföll med att betforen blivit kass på något sätt. Jag noterade aldrig att han hade några problem med magen, men sånt behöver ju inte alltid synas utanpå..

Tack för tipset! Jag hade faktiskt inte alls tänkt på att betforen skulle kunna vara dålig då den lagras i relativt tät plasttunna.

Hur märker man på torr betfor att den har blivit lagerskadad förresten?
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen är röntgad, ultraljudad och genomgången av två veterinärer. Har en f.d senskada hö.fram. Ett år sedan. Hästen blev rejält...
Svar
2
· Visningar
1 203
Senast: Poisonous
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 480
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp