Svullen has :-(

Raceface

Trådstartare
Straxt innan jul kom min häst in från hagen med en jättesvullen has (svullnaden är på insidan av hasen). Vi misstänkte sparkskada. 4 olika veterinärer har undersökt honom (varav 2 på klinik) men de hittar inget förutom små spattliknande förändringar på nedre glidleden. Inga frakturer. På ultraljudet såg de ingenting men det var svårbedömt pga svullnaden. Han har gått på två Metacamkurer utan att svullnaden la sig det minsta. Senast provade veterinär att sätta in Finadyne men hästen fick kraftig kolik efter 2 doser så behandlingen avbröts.

Någon som varit med om något liknande? Det har gått över två månader och svullnaden är fortfarande lika stor som dag 1! Hästen rör sig bra i skritt och trav, men då vi går över en snövall ser man att han har besvär att belasta hasen. Han har stått i sjukhage under hela tiden men får korta skrittpromenader för hand varje dag.

Sv: Svullen has :-(

En liten tanke bara: Har de kollat ledvätskan så den ser fin ut?

En häst en bekant hade för ett par år sedan fick en liknande skada, där dränerade de överskottsvätskan på kliniken och kunde därefter ultraljuda och få bättre "bilder", tyvärr visade det då att skadorna inne i leden var stora och hästen avlivades på plats, de gav den en chans på 50/50 att bli bra och hästen var 22 år och hade redan lite knack i kroppen. I detta fallet syntes det redan när de dränerade överskottsvätskan att något var fel då den inte var klar och fin.

Mvh Domino_s

Jag hade för en del år sedan en 3 åring som plötsligt hade en has som en basketboll typ i storlek inget synligt skadeställe, fick akut tid och iväg med henne till kliniken var ju hundra på att vi skulle hitta någon form av fraktur. Men hon var helt fin på röntgen. UL gick det inte att se så mkt på pga svullnaden det de kunde se i området var att muskulaturen i området var helt full med blod så någonting blödde och orsakade denna ansamling, hästen var inte direkt halt mer stel och påverkad av svullnaden än regelrätt halt, breddade också på ett lite lustigt sätt om man tittade rakt bakifrån när hon gick. Fick åka hem med en hög med starka smörjor bla någon utländsk stark historia sen började jobbet med att försöka få ner svullnaden för att de skulle kunna se var det kom ifrån. Smordes med detta 5 ggr per dag det tog tid att få ner svullnaden nytt UL gjordes var 14 e dag men tror det tog ungefär 2 månader innan det till slut gick att se vad skadan var, i hennes fall så visade sig svullnaden vara lokaliserad på utsidan såg man när den började gå ner. Skadan i hennes fall var att hon dragit av laterala sträcksenan till tåsträckaren ända uppe i senskidan och hela svullnaden bestod helt enkelt av blod. Vad hon hittat på för att göra detta har vi ingen aning om och lär aldrig få veta. Jag skadade mig i samma veva som vi äntligen fick diagnosen så hon fick helt enkelt gå här hemma och skrota i hage i ett halvår och sattes sedan igång. Hon kan bli lite stel i den hasen om hon vilar för mkt är väl en hel del ärrvävnad som stelnar till men förövrigt märks igenting därifrån idag.

Jag vet inte om de kollade hur ledvätskan såg ut, men de sprutade hästen med cortison i hasleden på första klinikbesöket. Vid aspirering av sprutan borde de väl sett om ledvätskan sett onormal ut?

Gylle: Vad var det för smörjor du fick för svullnaden?

Liknande trådar

Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 819
Senast: jakobe
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·
Hästvård Har en liten fundering. Min häst är tidigare behandlad för en blödning i gaffelbandet v.fram och har stått i sjukhage i snart 2 månader...
Svar
2
· Visningar
798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka