svullen... går inte ner

B

biven

Hej!!

asså vad är det med alla hästar?!?!??!
jag blir tokig!
Jag tog in min häst från hagen förr förraveckan, och såg att hon var toksvullen på vänster framben, men bara på utsidan.
Påminde om lymfangi, men det var en så konstig svullnad. bara på utsidan.
spolade med kallvatten i 15 minuter. svullnaden gick ner en aning.
dagen efter kom veterinären ut. Hon haltade inte i skritt men i traven.
Han hittade ett liiitet sticksår, gav henne penicillin, intranevöst, i fem dagar (eller vi gav dom de andra fyra dagarna) samt gav henne stelkrampsspruta.
Nu har svullnaden gått ner en del, men hon är fortfarande svullen över såret. Hur länge kan dom vara svullna för ett sticksår, innan man ska börja misstänka en fraktur??
är lite orolig att det är griffelbenet....
Jag har tid hos ATG på måndag, för röntgen... tycker det har gått så lååång tid nu..
hon får gå ut med sina kompisar, hon är lugnare då än vad hon är när hon är själv... är det dumt av mig???
SVARA!! snälla

Sv: svullen... går inte ner

MIn häst hade för några år sedan ett sticksår och lymfangit och vad jag vill minnas var hon svullen över såret ganska länge och fortfarande är det en liten svullnad där det satt. Hon är röntgad och allt ser bra ut annars.

Jag tycker inte det är dumt av dig att hon får gå ute, så länge hon inte har feber eller är allmänt risig.

Hoppas det går bra!

De erfarenheter jag har av sticksår är att det kan vara svullet runt såret i flera veckor, och att det ofta dröjer till en tid efter att såret läkt innan svullnaden är helt borta och i vissa fall har den aldrig helt försvunnit.

Så länge såret inte blir värre eller hon i övrigt ser ut att må sämre av det är det alltid bättre att ha hästen ute som den är van vid.

Hej igen

Hon har ingen feber, och har inte haft på hela tiden.
Idag har vi varit ute och gått en runda, bara så att hon får något annat att tänka på.
Hon ser finare ut i benet varje dag.
Så ni tror inte att det är ett griffelben som är av?
om det nu vore det. hur skulle det se ut på benet?
skulle hon halta kraftigt?

Tror nog du hade märkt om något var av... det låter otroligt att hon skulle se bättre ut i benet om hon gick runt med ett benbrott...

Liknande trådar

Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 890
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 773
Hästvård Hej! För 5 veckor sedan fick min häst, ett 6-årigt quartersto, en spark över vänster bakben som orsakade ett fult och djupt jack...
Svar
19
· Visningar
5 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka