Ja, den akuta risken för fång minskar när svullnaden går ner. För att minska den mer permanent så måste hästen gå ner i vikt. Att hålla hästen i normalhull och att motionera den även under sommaren är de allra viktigaste åtgärderna för att förebygga fång. Och hästar kan och ska äta gräs (hö är gräs!), men alla klarar inte att gå på helt fritt bete och vräka i sig hur mycket som helst! Det är också skillnad på bete och bete. Alldeles färskt, nytt gräs ska man absolut vara väldigt försiktig med, medan längre mer "moget" gräs som kanske t.o.m. gulnat lite är bättre (mer fiber, mindre socker). Vill man "släppa på bete" någon del av året, så kanske hösten är ett bättre alternativ än sommaren? Särskilt om man då har tidigare obetad mark där gräset hunnit mogna och växa sig långt under sommaren.Verkar nu som om mankammen börjar mjukna lite! Sjunker risken gradvis för fång när den svullnar av? Förutsatt att hästen motioneras ordentligt, får rätt mängd mat, börjar gå ner i vikt osv. Och inte äter gräs....Har en häst som haft svullen mankam högre benägenhet att få det igen, även om den hålls i normalvikt? Första ggn min häst drabbades av detta i sitt 17-åriga liv. Har å andra sidan ej heller, enligt vad jag vet, varit såhär tjock. Vill lära mig så mkt jag kan för att försöka undvika detta igen!
Jag gillar annars att tänka på bete lite som högivor. Klarar hästen inte att gå på bete hela tiden, så låt den då beta i "portioner" så att den får beta en stund på morgonen, en stund mitt på dagen och en stund på eftermiddag/kväll och så kanske får en mindre högiva till natten. Och håll noga koll på hästen - svullnar den upp igen, så byt ut någon av "betesmåltiderna" till hö eller halm en period.