Svullen efter kastrering...

Affa

Trådstartare
Är inget ovanligt, jag vet ;) Men det här är första gången med liggande kastrering för min del, jag har bara varit med om stående tidigare.
Han kastrerades i fredags (1/10), allt gick bra och han ordinerades boxvila + korta promenader. Först på söndagen började det svullna litegrann, men ingen temp och snitten såg fina ut. Pratade med vet på måndagen som satte in butta (vilket han tydligen skulle fått direkt men både vet och utskrivningspersonalen sa när jag hämtade honom att han inte skulle ha det) och tyckte att sålänge han inte har feber så är det lugnt. Svullnaden skulle vi promenera bort.
Torsdagkväll var han markant mer svullen, men en hel del släppte efter promenad. Fredag var ännu värre och det blev bara något bättre efter rörelse. Fortfarande ingen temp och snitten ser fina ut. Han är sitt vanliga glada jag, äter och dricker ordentligt.
Bör jag oroa mig? Det känns lite som att sålänge han inte har feber och inte verkar allmänpåverkad så är det ingen större fara, men det ser ju inte roligt ut?!

Sv: Svullen efter kastrering...

Nu har det ju gått 8 dagar och då borde det ha blivit bättre och inte sämre. Tycker du skall ringa distriktaren och fråga om han/hon kan komma och titta på hästen, ev låter det som om man måste sätta in penicillin. Jag har låtit kastrera flera vuxna hingstar, ingen av dem har fått butta men vissa har fått Hippotrim. Efter så här många dagar borde din häst kunna vara ute hela dagarna, det är bra om de får röra på sig. Och om han är ute hela dagarna och ändå är så svullen så är det inte bra.

Är han ute ?

Har du inget kort på hur svullen han är ? Vi har ju lite olika referenser på när dom är sjuka .

Mia

Tänkte bara, du har väl säkert fått instruktioner kring hur du ska hålla såren öppna en tid framöver. Ändå tar det ju emot för de flesta att köra upp fingrarna i kastrationssåren men det måste göras. Hästarna brukar ju ibland både stöna högt av smärta och sparka efter den som gör det så lite jobb är det ju. Själv har jag använt mig av en 20 ml spruta (utan kanyl ;)) och spolat rent med koksalt i såren efter öppnandet (använd plasthanskar). Ute så mycket som möjligt. Tempa morgon o kväll.
Kan man planera tiden för kastrering så är ju vintertid extra bra speciellt bra om det är snö ute tänkte jag.:)

Jag kastrerade min lilla i våras och då ordernerades boxvila samma dag och under natten men sedan ut i hagen och sedan motion longering 1h/dag.

I och med att den lille knappt var hanterad så jagade jag runt honom i hagen istället 2-3 gånger/dag ca 20 minuter/gång.

Svullnaden pendlade lite men blev aldrig överdriven. Tempen varierade också (tempade 2 ggr/dag i tre veckor) men var enbart feber-temp 2 gånger.

Jag tycker det är lite konstigt att din häst ordinerats boxvila och promenader...
Att dom ska röra på sig ordentligt efter (förutsatt att dom inte har temp förstås) är ju för att såret ska hållas öppet och läka "inifrån och ut" sas.

Min kastrerades på klinik, dock inte liggande och är en liten ponny. Det kanske är annorlunda?

Jag tycker för det första att boxvila + promenader låter lite konstigt. Vi har fått order utav våra veterinärer att hästarna som blivit kastrerade ska röra sig så mycket så möjligt, vi ska longera/jaga på dem i hagen ca 2ggr om dagen och dem ska helst vara ute i hagen dygnet runt. Jag har varit med på ca 10st kastreringar det senaste halvåret...

Butta har vi aldrig gett en häst som kastrerats.. låter också mysko.

några som vi kastrerade blev svullna. Två fick vi penicillin till, och några andra som "bara" var små svullna skulle vi avvakta med och det gick bort utav sig själv.

Jag tycker att du ska ta kontakt med någon annan veterinär och höra dig för hur du ska göra, för du verkar ha fått helt andra ordnationer än vad vi fått med våra fd. hingstar.. jag skulle inte lita på någon ifrån buke. så därför tycker jag du ska ringa någon annan veterinär, gärna flera och höra vad du ska göra.

Tänkte bara, du har väl säkert fått instruktioner kring hur du ska hålla såren öppna en tid framöver. Ändå tar det ju emot för de flesta att köra upp fingrarna i kastrationssåren men det måste göras. Hästarna brukar ju ibland både stöna högt av smärta och sparka efter den som gör det så lite jobb är det ju. Själv har jag använt mig av en 20 ml spruta (utan kanyl ;)) och spolat rent med koksalt i såren efter öppnandet (använd plasthanskar). Ute så mycket som möjligt. Tempa morgon o kväll.
Kan man planera tiden för kastrering så är ju vintertid extra bra speciellt bra om det är snö ute tänkte jag.:)

Vi har aldrig kört upp några fingrar :crazy: låter väldigt otäckt!
Vi fick order att inte röra såren alls, inte göra rent och inte "pilla" något, utan låta dem vara.. och sen longera/jaga på hästarna så att såren gick upp utav sig själv.

Jag undrar liksom de andra om han har fått gått ut i hage ännu? Är svaret nej på det tycker inte jag att det är lustigt att han blivit mer svullen... en kastrerad häst ska som sagt RÖRA mycket på sig.

Så länge det inte har varit så pass svullet, att det hindrat ex. blod att rinna ut, så borde det inte vara någon fara. Eftersom att du också nämner att han inte haft någon feber. Precis som Miaa säger så har vi ju olika referenser på vad som är "mycket svullet".

Svarar er allihop på en gång:
Det var som sagt en LIGGANDE kastrering, med SYDDA sår. Här ska mao inga fingrar köras upp i någonting ;). Det var också därför han skulle ha boxvila och bara gå korta promenader, för att inte stygnen skulle gå upp. Jag har bara kört stående kastrering tidigare och där gällde ju som några av er nämnt att de ska röra sig så mycket som möjligt.

Hela grejen har varit väldigt rörig, det var tydligen en brittisk veterinär som utförden operationen och kommunikationen mellan honom och den svenska veterinären som skulle skriva journalen funkade tydligen inte jättebra... Sen så har de tydligen en annan teknik däröver, så snitten ligger högt uppe på sidan istället.
När (den svenska) veterinären ringde och sa att allt hade gått bra och att jag kunde hämta hem honom berättade han om den brittiska veterinären, och att det satt två tamponger fastsydda i såren som jag skulle plocka efter 2 dagar. Ingen butta, 10 dagar på box samt korta promenader 2-3 ggr/dag. När jag hämtade hästen senare på kvällen var vetten inte kvar, och min häst fanns inte med på utskrivningslistan. Efter några samtal fick dock personalen klartecken att skicka hem honom. Ett papper med eftervårdsdirektiv (som jag faktiskt inte läste på plats) och muntligt samma som vetten sagt. Jag kikade bara lite snabbt på hans fd pung, det hade fastnat lite tidningsströ som jag trodde var tampongerna som stack ut.
Dagen efter upptäckte jag ju då att det bara var tidningsströ och att snitten var helt stängda och började fundera på om det verkligen var meningen att jag skulle öppna upp alltihop för att plocka ut tampongerna?! De ska ju liksom hänga ut, och bara sitta med nåt stygn. Ringde kliniken på söndagen (då det eg skulle vara dags att plocka ut dem) och fick prata med jourvet. Jourvet var lika förvirrad som mig, sa att journalen var väldigt okomplett och att de oftast plockar tampongerna innan hästen skickas hem. På måndagen fick jag tag på den svenska veterinären som samarbetat med han som utfört kastreringen, han sa att de visst hade plockat ur dem innan...hoppsan typ?! Fick butta utskrivet, och den lilla svullnaden som var skulle jag promenera bort. Fick han feber skulle jag höra av mig men annars var det lugnt.
Rörigt?
Hursomhelst, ringde kliniken igår igen pga svullnaden men fick bara prata med en djursjukvårdare då veterinären var upptagen. Hon tyckte att det var konstigt att han var så svullen och inte hade feber, men att det kanske var bäst att komma in så de fick kika på det. Då jag har en ganska bra bit att åka så frågade jag om jag kunde ta ut hemmavet istället, vilket var helt ok. Efter att ha försökt få tag på jourvet ett bra tag utan resultat åkte jag tillbaka till stallet och promenerade - ordentligt. Och det hjälpte! Trotsade även boxvilan så han fick börja gå ut i egen hage redan i fredags. Snitten har i princip läkt och stygnen ser ut att ha försvunnit. Idag är svullnaden mer än halverad och han är fortfarande lika pigg och matglad, ingen temp. Yay!! Håll tummarna för att det håller i sig! :)
Om någon fortfarande är sugen på att se bilder från när han såg som värst ut så kan jag försöka fixa upp dem....?

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
713
Senast: ylvali2
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 349
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Habina
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 531
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka