Svidande ögon

Usch då, uteslöts blefarit? Det hade ju iallafall gått att åtgärda, ögondroppar behandlar ju mest symptomen :down:

Han gjorde en snabb undersökning, typ två minuter. Skada på hornhinnan och torra ögon var det enda han sa.
Vette sjutton hur jag ska lösa det rent praktiskt, kan inte gärna stå och kladda med droppar på jobbet..
 
Han gjorde en snabb undersökning, typ två minuter. Skada på hornhinnan och torra ögon var det enda han sa.
Vette sjutton hur jag ska lösa det rent praktiskt, kan inte gärna stå och kladda med droppar på jobbet..
En gång före jobbet, 2-3 gånger från det att du slutar till sängdags (om du jobbar dagtid, annars får du ju försöka modifiera schema). 3-4 toabesök där du droppar ögonen under arbetsdagen kanske kan fungera?
 
Han gjorde en snabb undersökning, typ två minuter. Skada på hornhinnan och torra ögon var det enda han sa.
Vette sjutton hur jag ska lösa det rent praktiskt, kan inte gärna stå och kladda med droppar på jobbet..
Droppar tar bara några sekunder, absolut kan du göra det på jobbet. Jag tänker att du har fika, lunch, fika? Och kan ta på morgonen, direkt efter jobbet, efter någon timme till och innan du lägger dig? Jag droppade så i ungefär ett år innan jag gjorde en laseroperation. Inga problem!
 
Ja, det går fort. Men jag har ingen möjlighet att springa iväg varannan timme hela dagen i flera veckor, det funkar inte med livet i stort.
Dessutom upplever jag att dropparna gör att det svider ännu mer..
 
Ja, det går fort. Men jag har ingen möjlighet att springa iväg varannan timme hela dagen i flera veckor, det funkar inte med livet i stort.
Dessutom upplever jag att dropparna gör att det svider ännu mer..
Jag hade alltid i fickan, stannade bara upp och droppade.
 
Jag hade alltid i fickan, stannade bara upp och droppade.

Jag kan inte droppa utan spegel.
Jag tror dessutom inte det uppskattas att jag kladdar med det vid min station.

Hur ska jag komma ihåg att greja med det varannan timme hela dagen, varje dag..
 
Jag kan inte droppa utan spegel.
Jag tror dessutom inte det uppskattas att jag kladdar med det vid min station.

Hur ska jag komma ihåg att greja med det varannan timme hela dagen, varje dag..
Det kommer du lära dig fort! Varför kladda? Droppa i ögonen, blinka lite och eventuellt torka om det rinner över.

Det är en vana. Jobbigt i en vecka, sen går det automatiskt.

Det finns betydligt besvärligare saker, ge det en ordentlig chans. Har som sagt droppat många gånger om dagen i ett års tid. Jag kan droppa ögonen på resturang, vid bordet, på bussen , på föreläsning, överallt. Ingen ifrågasätter. Nu droppar jag mellan 2-5 gånger om dagen. Har gjort det i 6-8 år.
 
Behöver du inte droppa för att ögonen skall läka?

Vad vet jag.

Det kommer du lära dig fort! Varför kladda? Droppa i ögonen, blinka lite och eventuellt torka om det rinner över.

Det är en vana. Jobbigt i en vecka, sen går det automatiskt.

Det finns betydligt besvärligare saker, ge det en ordentlig chans. Har som sagt droppat många gånger om dagen i ett års tid. Jag kan droppa ögonen på resturang, vid bordet, på bussen , på föreläsning, överallt. Ingen ifrågasätter. Nu droppar jag mellan 2-5 gånger om dagen. Har gjort det i 6-8 år.

Man lär sig säkert, jag pratade om här och nu. Jag tycker det kladdar, det rinner och kliar nåt alldeles vansinnigt.

Självklart kommer jag ge det en chans. Som jag gjort med alla andra förslag jag fått av läkare genom åren.
 
Jag kan inte droppa utan spegel.
Jag tror dessutom inte det uppskattas att jag kladdar med det vid min station.

Hur ska jag komma ihåg att greja med det varannan timme hela dagen, varje dag..
Då får du lära dig att droppa utan spegel, går fort. Jag har aldrig använt en spegel för droppar, skulle aldrig se vad jag gör i spegeln ens. Och varför skulle det inte uppskattas? Behöver du dropparna för att bli bättre i ögonen så droppa, jag har väldigt svårt att se att någon skulle bry sig.

Det finns många sätt att påminna sig själv. Dels med lappar, men också med alarm på telefonen, vill man inte ha ljud kan man ha bara vibration så att bara en själv märker av det.
 
Då får du lära dig att droppa utan spegel, går fort. Jag har aldrig använt en spegel för droppar, skulle aldrig se vad jag gör i spegeln ens. Och varför skulle det inte uppskattas? Behöver du dropparna för att bli bättre i ögonen så droppa, jag har väldigt svårt att se att någon skulle bry sig.

Det finns många sätt att påminna sig själv. Dels med lappar, men också med alarm på telefonen, vill man inte ha ljud kan man ha bara vibration så att bara en själv märker av det.

Lappar? Hur då?
Telefonen har jag inte på mig på jobbet.
 
Spelar tydligen ingen roll vad vi än föreslår, du verkar ha gett dig f*n på att ingenting fungerar.:meh:

Jodå, jag tror att saker fungerar. Men det är inte så smidigt med jobbet, det är ett faktum som jag inte kan påverka. Att jag dessutom tycker det är sjukt obehagligt att hålla på med ögonen gör det inte lättare.

Nu vågar jag knappt säga något, men hittills har dropparna gjort det värre. Ögonen rinner värre än på länge, det kliar och svider konstant.
 
Jodå, jag tror att saker fungerar. Men det är inte så smidigt med jobbet, det är ett faktum som jag inte kan påverka. Att jag dessutom tycker det är sjukt obehagligt att hålla på med ögonen gör det inte lättare.

Nu vågar jag knappt säga något, men hittills har dropparna gjort det värre. Ögonen rinner värre än på länge, det kliar och svider konstant.
Det största problemet är nog att du tycker det är obehagligt att greja med ögonen. Jag personligen droppar mig numera i ögonen med bara en hand, utan att ta av mig glasögonen. Jag lutar huvudet åt sidan och håller in pipen mot ögat från sidan. Och eftersom man helst ska undvika att få pipen i själva ögat, så funkar detta utmärkt. Men det är en träningssak, jag har övat i många år....

Är det samma droppar du använt senaste tiden eller har du bytt? Fick du någon sort rekommenderad av läkaren?
 
Är det samma droppar du använt senaste tiden eller har du bytt? Fick du någon sort rekommenderad av läkaren?

Det är Viscotears, som jag använt ett tag men inte så ofta som varannan timme. Det var den läkaren rekommenderade.

Varje gång jag droppar gör det ont i cirka en timme. Sen är det ganska lugnt, svider gör det förstås. Och sen börjar det om..
 
Det ska inte behöva göra så ont att droppa ögondroppar, jag förstår verkligen att det inte lockar att hålla på då. Jag är också känslig mot olika ögondroppar, men Thealoz Duo funkar för mig. Enkla ögondroppar som bara är koksaltlösning funkar också. Du är ju extra känslig nu också, hornhinneskada låter inte roligt att ha. Men du behöver verkligen den där fukten för att bryta den onda cirkeln. Kanske kan du få en knuff i rätt riktning om ögonen får vila och fukt i ett par dagar?

Vad tror du om att sätta av helgen för en rejäl ögonkur? Att du kör ögondropparna som är läkemedel enligt ordination (eller kanske byter sort, ett tips är att kolla med apoteket vad som är utbytbart) och kanske även varvar med ögondroppar som bara är koksaltlösning så att ögonen hålls ordentligt fuktade hela tiden? Och kanske även försöker att vila ögonen under helgen, t ex lyssna på ljudbok med en handduk över ögonen så att den tårvätska du själv producerar stannar i ögat och bidrar till lite läkning? Om du har tur och får lite snurr på det kanske det räcker att droppa på rasterna sen. Om du droppar på morgonen när du går upp och sen på lunchen och rasterna och 2-3 gånger när du kommer hem så är du ju lätt uppe i sju gånger.

Blä för grus och svid i ögonen tycker jag, det pajar verkligen tillvaron och man känner sig jättetrött trots att man egentligen inte är det. Hoppas att du hittar en lösning!
 
@svea ja det är verkligen inget vidare.. Läkaren tyckte att just Viscotears var bästa alternativet. Jag vill inte byta utan att prata med honom (så det inte blir nåt tjafs sen), han jobbar inte på fredagar och har bara telefontid när vi har morgonmöte på jobbet :down: Vette sjutton hur jag ska få tag i honom..
Han ville att jag skulle droppa varannan timme ungefär, med regelbundna intervall ca sju gånger per dag. Jag följer det men det är besvärligt på jobbet..
 
Suck. Än så länge hjälper inte dropparna. Fick ett "anfall" i bilen på väg hem. Det sved och stack så jag inte kunde hålla ögat öppet. Trots att jag hade droppat ca 45 minuter tidigare.
Jag har varit noga med varannan timme-konceptet.

Ska till en annan optiker på fredag, får se om han har något tips.

Jag blir tokig på det här!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp