Svettning pga av depression?

alazzi

Trådstartare
Jag är visserligen mitt inne i klimakteriet men det känns som om svettningen beror på stress. Varje gång som jag försöker städa eller göra något i trädgården så svettas jag enomt! Värre än i bastun. Svetten verkligen forsar från ansiktet. Jag känner mig yr och kraftlös. Måste sätta mig och bara flämta efter luft och hjärtat skenar. Väldigt trist och det gör förstås att tröskeln för att få något gjort här hemma blir gigantisk.

Läkaren vet inte vad det beror på, jag frågade senast när jag var på kontroll. Normalt EKG och alla andra värden såg bra ut.

Kollade de dina järndepåer? Andra mineraler? Varför jag undrar är för att mineralbrister kan ge sådana problem.

Hur andas du? Med stängd eller öppen mun? Snabba ytliga andetag eller långa djupa andetag ända ner i magen? Andningsövningar kan vara väldigt effektiva och ha god effekt i hela kroppen. Att bli medveten om hur man andas kan göra att spänningar i kroppen släpper och därmed kan man slippa en del ångest men även många kroppsliga problem. Utan tillräckligt med syre dimper man ju när man ska göra något ansträngande och att svettas när man inte borde är ett symptom på att kroppen får kämpa väldigt hårt.

Äter och dricker du tillräckligt? Om man glömmer att dricka eller blodsockret blir för lågt är det lätt att man blir helt slut när man svettas.

Det kan självklart också vara en biverkning av din ev. medicin. Många mediciner har den effekten att vid minsta ansträngning så forsar svetten.

Nej man har inte kollat mineraldepåerna. Jag andas med öppen mun och ytliga andetag.
Jag dricker massor av vatten, så pass att jag ibland undrar om jag har diabetes.
Men det kan ju tyvärr vara en biverkning av min medicin.

Jag svettades som en gris när jag mådde dåligt. Så fort jag skulle göra nått så rann det av mej. Inget fel på värdena heller. Vet inte om det berodde på depressionen i sig eller om det var mina antidepressiva. Däremot vet jag att all ork (den lilla jag nu har, har add) försvann av medicinerna. Konditionen försvann. Ju mer jag försökte hålla igång desto värre blev det.

Jag är visserligen mitt inne i klimakteriet men det känns som om svettningen beror på stress. Varje gång som jag försöker städa eller göra något i trädgården så svettas jag enomt! Värre än i bastun. Svetten verkligen forsar från ansiktet. Jag känner mig yr och kraftlös. Måste sätta mig och bara flämta efter luft och hjärtat skenar. Väldigt trist och det gör förstås att tröskeln för att få något gjort här hemma blir gigantisk.

Läkaren vet inte vad det beror på, jag frågade senast när jag var på kontroll. Normalt EKG och alla andra värden såg bra ut.
Det är inte ovanligt med ångestattack som kan yttra sig i form av hjärtklappning och yrsel, i samband med vallningar. När jag fick mina vallningar fick jag ofta hjärtklappning och en känsla av panik.

Nej man har inte kollat mineraldepåerna. Jag andas med öppen mun och ytliga andetag.
Jag dricker massor av vatten, så pass att jag ibland undrar om jag har diabetes.
Men det kan ju tyvärr vara en biverkning av min medicin.

Då tycker jag att du ska be om det. I Tyskland är de långt framme med mineralanalyser och vilken effekten blir av mineralbrister så det borde inte vara något problem.

Det är inte konstigt. När man andas med öppen mun gör man åt mycket mer vätska än om man andas genom näsan. Man blir också torr i munnen av att andas så och då behöver man dricka ännu mer. Har de kollat så att du inte har diabetes?
Hur är det med maten? Äter du vettigt regelbundet?

Jag tycker att du ska ta 5 minuter då och då och andas med långsamma djupa andetag in och ut genom näsan och ända ner i magen. Testa iallafall. Du kan också googla på medveten andning om du vill. Du behöver absolut inte beställa grejer om du inte vill men det kan vara nyttigt att bli medveten om sin andning och på så sätt komma till rätta med vissa problem. Att lära sig strategier för att förhålla sig till det man känner och hur man mår kan göra stor skillnad.

Svettningarna kan vara biverkan på vissa antidepressiva.
Antar att du dricker mycket också pga svettning och muntorrhet också, kanske? Alla såna mediciner i princip ger muntorrhet.

• Gilla
Reactions: rtf

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka