Svett täcken!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BabysMamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 127
B

BabysMamma

Vilka svett täcken föredrar ni?

Dyra? Billiga? Med hals? Utan hals? Med ull?

Halstäckena, va tycker ni om dom?
är dom nödvändiga?

Sv: Svett täcken!

jag Brukar bara ha ett fleecetecke som svetttäcke funkar jätte bra:laugh:. Har bara utan hals men vill ha med hals

jag har ett svettäcke (nättäcke) med halvhals, tycker det är bra speciellt under de varma månaderna :) annars så funkar fleece utmärkt, leder bort fukten väldigt bra tycker jag! ska köpa ett med helhals nu till hösten/vintern - just för att hästen ska torka snabbare just på halsen.
köper billigare varianter.

Kör på fleece, tkr det är bäst, ull är så svårunderhållet :)

Hals tkr jag dock är ganska onödigt.

Kör på fleece, tkr det är bäst, ull är så svårunderhållet :)

Hals tkr jag dock är ganska onödigt.

Onödigt? Hur då?:)
Är det nåt påfund bara för att vi ska shoppa?:)

Hur är ull svårunderhållet? Tusen frågor....:angel:

Jag föredrar ulltäcken, men äger inget själv utan ska köpa mig ett sånt i höst. Använder fleecetäcke och det funkar väl okej, har både täcken med och utan hals, har det med hals om hästen är mycket svettig. Köper hellre dyra än billiga då dom ändå går sönder efter nått år.

det är ju därför dom flesta täcken inte har hals och om dom har det brukar halsen vara ofodrad. Hästen släpper inte ut särskilt mkt värme genom halsen.

Ull är grymt snyggt, men alla ulltäcken jag sett har blivit jättefula, "hårda" och typ sträva efter vardagsanvändning i stallet. Dessutom krymper dom ju lätt i tvätten.
Men det är ju ett supermaterial om man vill leda bort svett :idea: Ska köpa mig ett snyggt ulltäcke att ha som fintäcke till tävling tror jag :)

Smart där! Det har jag inte tänkt på att det krymper i tvätten...
Och att det blir stelt kan nog stämma! Men det är förbaskat snyggt!:d

Hur funkar det med ulltäcke i ländtäcke, nån erfarenhet eller tanke om det??

Ett vanligt ulltäcke utan hals men med kryssgjordar!

Fleece blir bara statiskt och äckligt, även om sugförmågan är bra. Dessutom är fllece oftast väldigt stretchigt och ligger inte bra på hästen någon längre stund.

Hals känns om Överkurs med stort Ö, oftast torkar halsen väldigt snabbt och där finns ju inget som är direkt skadligt att kyla ner heller.

Jag använder bara fleecetäcken - och då utan hals. (Ändå brukar halsen alltid torka snabbast :p ) Gillar fleece, okej att det blir lite statiskt men det är inget som bekymrar mig eller hästen och alla fleecetäcken jag har ligger då bra på hästen även under nätter och så. Men oftast brukar jag använda ett "honeycomb" bomullstäcke om han ska ha det under en natt - det fungerar också bra som svettäcke.

Jag är också nyfiken på hur det är med ull-ländtäcken! Är sugen på att köpa ett!

Använder fleecetäcke utan hals, har ett med hals men det sitter inte bra på min häst... Köper oftast billiga fleecetäcke:p

använder fleecetäcke eller Hansbo´s kombitäcke.
Är det kallt ute vill ja att de ska värma lite samtidigt, då blir det ofta fleecetäcke+kombitäcke.

halstäcke tycker ja är onödigt eftersom, som det tidigare skrivits, hästar inte släpper ut särskilt mycket värme därifrån. dessutom torkar halsen fortast, iaf enligt min erfarenhet.

Jag föredrar ulltäcke. Mitt är nog bortåt 20 år gammalt. Det funkar perfekt och det har inte krymt och är fortfarande mjukt och fint.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
969
Senast: Sonic76
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka