Sveriges slavarbetare

nullo-modo

Trådstartare
Fattar inte hur vi i Sverige kan hålla på såhär för att få billig sylt. Först så får Sverige och Finland svårt att få hit bärplockare för hur vi beter oss men tillslut får några tillstånd för att komma och jobba och åter beter sig bärföretagen sig sin svin och vi svenskar kommer glatt köpa både lingon och blåbärssylt🤮
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ny-polisanmalan-mot-barbranschen-trots-fjolarets-larm

Jag vill som svensk säga förlåt 😞
En av anledningarna till att det känns så bra i magen att plocka egna bär och koka sylt :up: Frisk luft, motion, billigt, inga slavbär, inget skattefusk. Fler borde testa det istället för att stötta den smutsiga branschen. Ett otroligt fult sätt att utnyttja både allemansrätt och fattiga människor
 
Jag räknade lite på det och baserat på min lön och arbetstid för att plocka bär, rensa bär och sen koka sylt så bör min sylt kosta ungefär 500 kr burken. Nu är man säkert betydligt snabbare som professionell bärplockare men med de priserna vi har på sylt i butik så kan inte villkoren vara bra för de som plockar.
 
Jag räknade lite på det och baserat på min lön och arbetstid för att plocka bär, rensa bär och sen koka sylt så bör min sylt kosta ungefär 500 kr burken. Nu är man säkert betydligt snabbare som professionell bärplockare men med de priserna vi har på sylt i butik så kan inte villkoren vara bra för de som plockar.
Villkoren är hemska, 17 timmen i lön, 200 personer som får dela på 4 toaletter, äta slaktrester som jägare lämnat i skogen.
https://arbetet.se/2024/07/11/barpl...tva-foretagare-for-grov-manniskoexploatering/

Kan tycka att 500 kr burken som en produceras själv är bättre än att andra ska utnyttjas. Annars så finns det fullt av privatpersoner som säljer bär på blocket om man vill ha sylt men inte plocka själv eller vara utan sylt.
 
Fler borde verkligen bege sig ut och plocka sina egna bär! Dels för att upptäcka hur avkopplande skogen faktiskt är, och alla fördelar med frisk luft, rörelse mm. Men kanske framförallt för att fatta hur lång tid det tar att plocka till en burk lingonsylt och inte gnälla om syltpriset går upp lite. Under förutsättning att ökningen då går till bärplockarna och det är väl antagligen att tro för mycket om bärföretagen 😡
 
Fattar inte hur vi i Sverige kan hålla på såhär för att få billig sylt. Först så får Sverige och Finland svårt att få hit bärplockare för hur vi beter oss men tillslut får några tillstånd för att komma och jobba och åter beter sig bärföretagen sig sin svin och vi svenskar kommer glatt köpa både lingon och blåbärssylt🤮
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ny-polisanmalan-mot-barbranschen-trots-fjolarets-larm

Jag vill som svensk säga förlåt 😞
Det är verkligen fruktansvärt hur de blir behandlade. Ren slavhandel rakt igenom. Det satt två personer utanför affären och sålde bär förut, framförallt kvinnan såg väldigt sliten ut. Ville bara ge dem en kram
 
Fler borde verkligen bege sig ut och plocka sina egna bär! Dels för att upptäcka hur avkopplande skogen faktiskt är, och alla fördelar med frisk luft, rörelse mm. Men kanske framförallt för att fatta hur lång tid det tar att plocka till en burk lingonsylt och inte gnälla om syltpriset går upp lite. Under förutsättning att ökningen då går till bärplockarna och det är väl antagligen att tro för mycket om bärföretagen 😡
Priset på lingon och blåbärssylt lär gå upp massor då bärföretagen ger mellan 60 till 80 kr/ kilot nu.
 
Det är verkligen fruktansvärt hur de blir behandlade. Ren slavhandel rakt igenom. Det satt två personer utanför affären och sålde bär förut, framförallt kvinnan såg väldigt sliten ut. Ville bara ge dem en kram
Då har ju ändå dom som säljer själva till privatpersoner det mycket mycket bättre än dom som bärföretagen tar hit.
 
Priset på lingon och blåbärssylt lär gå upp massor då bärföretagen ger mellan 60 till 80 kr/ kilot nu.
Med 40 kilo om dagen (ska gå att göra per dag för en duktig bärplockare ett normalt år) borde det finnas marginaler att betala åtminstone en okej lön och hjälpa till att ha drägliga villkor utanför arbetstid.
 
Med 40 kilo om dagen (ska gå att göra per dag för en duktig bärplockare ett normalt år) borde det finnas marginaler att betala åtminstone en okej lön och hjälpa till att ha drägliga villkor utanför arbetstid.
Det är priset nu som blivit då bärföretagen bara fått ta in en bråkdel av arbetskraften.
Priset på bär har ju mer än dubblats i år pga detta.
 
Och bärplockning är väl också skattefritt, med de priser som står ovan blir det ganska hyfsad dagsförtjänst om man är van och vet bra ställen tycker jag
 
Jag räknade lite på det och baserat på min lön och arbetstid för att plocka bär, rensa bär och sen koka sylt så bör min sylt kosta ungefär 500 kr burken. Nu är man säkert betydligt snabbare som professionell bärplockare men med de priserna vi har på sylt i butik så kan inte villkoren vara bra för de som plockar.
Det krävs nog att man känner att det är trevligt att hålla på med, för att det ska vara värt att plocka själv. Jag personligen har plockat stora mängder bär bara strax utanför min dörr i år. Min make kokar sylt och jag måste ju medge att det finns en charm med att man får bestämma smaksättningen själv :) men hade jag bott långt från bären eller tyckt att det var en pina att hålla på med hade det ju varit ovärt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp