Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stämmer inte när det väl kommer till registreringen av fölet. På det pappret står det mycket tydligt att om man inte kan skicka in kopia på avtal eller annat bevis på att man ska stå som uppfödare på fölet, kommer automatiskt den som står registrerad som ägare hos ASVH att stå som uppfödare.Ska du låna stoet för att ta ett föl? För i så fall är det enkelt vem som kommer stå som uppfödare på fölet, det är den som "beställer" betäckningen på språngrulla.se! Och de är inte ett dugg intresserade av vem som står som ägare på stoet.
Min kompis har i år betäckt mitt sto och får förhoppningsvis ett föl nästa år. Kompisen kommer stå som uppfödare i och med att hon helt enkelt bara registrerade och valde mitt sto på sin språngrulla. Hade hon "beställt" betäckningen på min språngrulla hade jag blivit att stå som uppfödare.
Nu blandar du ihop ärtor och morötter så att säga. Det du skriver är att maken har stått som språngägare vilket inte är samma sak som uppfödare. Om man sedan gör fel, vilket man gjort om man inte använde regeringsunderlaget när man anmält fölet till visning på rätt sätt, gör fortfarande inte språngägaren till uppfödare.Ja skriva vem som är uppfödare på reg papperet, det gör man ju också.
Men min mentor i uppfödning råkade få sin make som uppfödare på sitt föl, därför vet jag att man måste ha en egen språngrulla också. Maken var inloggad på sin språngrulla och "tog med" hustruns häst, då stod han som uppfödare när fölet föddes, det innan reg papperen skickades in.
Så den mannen som inte föder upp dressyrhästar eller äger mamman stod som uppfödare till det länets bästa dressyrföl förra året på fölvisningen!
Dock har de rättat till felet nu i och med att fölet registrerades.
Så mitt tips är fortfarande, egen språngrulla för att redan när fölet föds stå som uppfödare!