"Svenskavla" på utlandsregat sto?

Asa_S

Trådstartare
Hur gör man det? Antar att lättaste varianten är att använda en hingst som är godkänd i stoets avelsförening men om man vill använda en annan hingst, hur löser man det?
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Mitt sto är reggat i Holsteinerförbundet, har föl efter SWB-godkänd hingst som reggas i ASVH med gröna papper då mammas stam är godkänd i ASVH.
Skickade in kopia på mammas pass och full stam tillsammans med fölets registreringsansökan.

Vill du t.ex ha prestationsstjärnor på mamman får du tilläggsregistrera henne i ASVH och få henne bedömd av domare. Var inte aktuellt för mitt sto och blir alltså inga extra kostnader för mig där då det inte är något krav och inte stör fölets papper på något sätt.

Antar att man gör detsamma även med ston som inte har godkänd stam, bara att fölet får gråa/vita papper.

Eller så kan man även regga fölet i samma förbund som mamman skulle jag tro, vet dock inte hur man gör det.
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Mitt sto är registrerat i Brandenburgerförbundet. Även hennes stam var godkänd av ASVH och avkomman skulle få gröna papper.

Jag registrerade även mitt sto i ASVH, hon har samma pass som innan (Brandenburger) men har nu även ett svenskt reg nr.

Har du registrerat ditt sto i ASVH? Jag frågade, enda gången man egentligen var tvungen att regga sitt sto i ASVH var om avkomman blev en hingst som skulle godkännas för avel, då måste visst mamman vara reggad i ASVH.
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Jag bara spånar lite på ston som finns i min närhet, så jag äger inte stoet. Ett sto jag kollat lite på är registrerat i asvh men på uppfödaren, man har alltså inte skickat in ägerbyte vilket antar jag leder till att om jag lånar stoet och tar en avkomma kommer fölet att registreras på stoets uppfödare (nuvarande ägare tycks vara nr 3 i raden) som det ser ut nu. Hur gör man då om motsvarande scenario finns på ett utländskregat sto - jag gissar att ingen anmält ägarbyten dit... har varit med om att få betala multum för en shetlandsponny där ägarkedjan visade sig vara ofullständig så numera passar jag mig för saker som ska fixas i efterhand.

Just detta sto är tyskfött men motsvarande skulle ju kunna gälla även öststaterna eller irland, antar jag, med tanke på vilka ston som finns i mitt område.
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Ska du låna stoet för att ta ett föl? För i så fall är det enkelt vem som kommer stå som uppfödare på fölet, det är den som "beställer" betäckningen på språngrulla.se! Och de är inte ett dugg intresserade av vem som står som ägare på stoet.

Min kompis har i år betäckt mitt sto och får förhoppningsvis ett föl nästa år. Kompisen kommer stå som uppfödare i och med att hon helt enkelt bara registrerade och valde mitt sto på sin språngrulla. Hade hon "beställt" betäckningen på min språngrulla hade jag blivit att stå som uppfödare.
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Ska du låna stoet för att ta ett föl? För i så fall är det enkelt vem som kommer stå som uppfödare på fölet, det är den som "beställer" betäckningen på språngrulla.se! Och de är inte ett dugg intresserade av vem som står som ägare på stoet.

Min kompis har i år betäckt mitt sto och får förhoppningsvis ett föl nästa år. Kompisen kommer stå som uppfödare i och med att hon helt enkelt bara registrerade och valde mitt sto på sin språngrulla. Hade hon "beställt" betäckningen på min språngrulla hade jag blivit att stå som uppfödare.
Stämmer inte när det väl kommer till registreringen av fölet. På det pappret står det mycket tydligt att om man inte kan skicka in kopia på avtal eller annat bevis på att man ska stå som uppfödare på fölet, kommer automatiskt den som står registrerad som ägare hos ASVH att stå som uppfödare.
Jag har själv ett sto som fölade i år som jag har stått på i språngrulla och då även betalt alla avgifter. Men jag stod inte som ägare på henne och har fått skicka med kopia på avtalet för att få stå för fölet, trots att jag då står som språngägare.
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Ja skriva vem som är uppfödare på reg papperet, det gör man ju också.

Men min mentor i uppfödning råkade få sin make som uppfödare på sitt föl, därför vet jag att man måste ha en egen språngrulla också. Maken var inloggad på sin språngrulla och "tog med" hustruns häst, då stod han som uppfödare när fölet föddes, det innan reg papperen skickades in.

Så den mannen som inte föder upp dressyrhästar eller äger mamman stod som uppfödare till det länets bästa dressyrföl förra året på fölvisningen! :D

Dock har de rättat till felet nu i och med att fölet registrerades.

Så mitt tips är fortfarande, egen språngrulla för att redan när fölet föds stå som uppfödare!
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Så just halvblod skulle möjligtvis kunna funka, då... om jag "måste" köpa stoet så funderar jag på att även betäcka för ridponnyer och där kvarstår då funderingen. Språngrulla har väl bara asvh:s hingstar? (Förtydligande: köper jag har jag bara köpekvitto från säljaren och säljaren är gissningsvis inte ägare i stoets hemregister heller = ofullständig ägarkedja = extra administration och kostnader för mig. Utan att ha kollat upp det gissar jag att stoet skulle regas i asvh i Sverige men det kan också vara så att det bara går i sh.)
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Ja skriva vem som är uppfödare på reg papperet, det gör man ju också.

Men min mentor i uppfödning råkade få sin make som uppfödare på sitt föl, därför vet jag att man måste ha en egen språngrulla också. Maken var inloggad på sin språngrulla och "tog med" hustruns häst, då stod han som uppfödare när fölet föddes, det innan reg papperen skickades in.

Så den mannen som inte föder upp dressyrhästar eller äger mamman stod som uppfödare till det länets bästa dressyrföl förra året på fölvisningen! :D

Dock har de rättat till felet nu i och med att fölet registrerades.

Så mitt tips är fortfarande, egen språngrulla för att redan när fölet föds stå som uppfödare!
Nu blandar du ihop ärtor och morötter så att säga. Det du skriver är att maken har stått som språngägare vilket inte är samma sak som uppfödare. Om man sedan gör fel, vilket man gjort om man inte använde regeringsunderlaget när man anmält fölet till visning på rätt sätt, gör fortfarande inte språngägaren till uppfödare.
Dessutom räknas ju inte fölvisning som någon officiell visning när det gäller avelsmeriter och det är ju passet och registreringen hos ASVH som avgör vem som står som uppfödare på hästen.

Sedan kan det finnas andra regler hos andra avelsföreningar.
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Om jag tolkar dig rätt blir detta ungefär som att det som står i TDB inte alls behöver överensstämma med den information som finns i avelsregistren och att det fortfarande är avelsregistren som gäller när det handlar om att registrera ägande i avelssammanhang? Det betyder alltså att oavsett förbund måste jag vara säker på att jag kan skriva papper med ur deras synpunkt "rätt" person? Hur gör man normalt när man köper en importerad häst med ägarregistreringen?
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Man ändrar numera i det land hästen är registrerad från början, om det är ett EU land. För med EU:s regler blir inte hästen längre "importerad" till Sverige. Om du ska registrera ett ev föl i ASVH så kommer den som står som ägare på stoet då att automatiskt bli uppfödare. Om stoet inte är registrerat i ASVH antar jag att man kommer att begära handlingar som visar att man äger stoet alt att man går via det utländska förbundet.
Men ett avtal, "fodervärdsavtal" där det står att du får ta föl på stoet och att du också får stå som uppfödare på fölet räcker som bevis. Precis som om man köper en häst som det inte ändrats ägare på hos ASVH på kanske flera försäljningar, så räcker det med att kunna visa upp en köpehandling så kan man göra ägarbyte.
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Har faktiskt aldrig behövt bevisa ägarförhållande på någon utländsk häst jag har tilläggsregistrerat i asvh, inte heller har jag behövt göra det på det sto som bara är registrerad i utlandet som har avkommor reggade i asvh. De som tilläggsregistrerats har bara varit att skicka in passet tillsammans med blankett med ansökan om tilläggsregistreringen där man själv fyllt i ägare.
I de fall där jag reggat avkommor i asvh på stoet som inte är reggat där har jag bara kopierat hennes pass vad gäller identitet och stam och sen fyllt i uppfödare o dyl på fölet på registreringshandlingen.
Ingen av mina utlandsregistrerade hästar är ägarändrade i ursprungslandet dock har jag på samtliga ifyllda blanketter underskrivna av tidigare utländska ägare så att jag när som helst kan göra det om något behov skulle föreligga. Nu är alla utom en tilläggsregistrerad i sverige med oss som ägare så det finns så att säga i registerna där det behövs.
Faktum är nämligen att det kan ställa till strul att göra ägarändringen i det förbund jag har flest ifrån, är de svensk registrerade får de tävla i detta land (grannland) trots att de bara har sina fölpass, är de däremot inte svensk registrerade så måste deras pass bytas ut mot tävlingspass för att tävla i det landet, så har inte velat ge mig på att klydda alls med den registreringen med risken att behöva klydda med det om de skall tävla där.
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Men då låter det ju hoppfullt ändå, om tilläggsregistreringen inte kräver någon underskrift från den utländska säljaren! Får kolla på asvh efter blanketten. Det är inte helt lätt för folk detta med registreringar och när det inte blivit gjort rätt kan det vara ett rent h-vete att reda ut i efterhand. Svenska Shetlandsponnysällskapet debiterade mig alla ägarbyten som gjorts sedan uppfödaren sålde ponnyn och det tog två år innan passet kom tillbaka till mig efter att jag skickat in det för registrering av ägarbyte när jag köpte ponnyn. Det hade varit billigare för mig att få nytt pass i sh med okänd stam istället (valack). Så jag är lite allergisk mot pappersstrul...
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Fast när jag frågade vad som skulle skickas in i samband med fölets registreringsansökan så sa de att de måste ha ägarbevis på stoet, trots att hon inte skulle tilläggsregistreras. Skriv/ring asvh och prata med dem direkt istället så bör du få korrekt information om vad som gäller.
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Dom har skärt till kraven lite på senare tid. Tror det är sedan de nya EU-reglerna om pass och tidsgränsen trädde i kraft. Förr har även jag kunnat göra ägarbyte bara genom att lyfta luren och be om det.
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Suck!

Ja jag vet skillnaden på språngägare, uppfödare osv. Men om man "beställde" betäckningen på sin språngrulla så hamnar man som uppfödare i programmet på eventuell fölvisning om inte fölet är registrerat innan. Om det alltid är så eller var en engångsföreteelse, det vet jag inte heller, känns oviktigt.

Spelar ingen roll hur det ska gå till, alternativt hur du vet det ska gå till, fölet i fråga hade "fel" uppfödare på fölvisningen på grund av att registreringen inte gjordes på uppfödarens språngrulla.

Och därför så fick min kompis skaffa egen språngrulla när hon betäckte mitt sto. Då står hon som uppfödare från början, innan fölungen är registrerad. Bland annat för att slippa fel uppgifter på en fölvisning.
 
Sv: "Svenskavla" på utlandsregat sto?

Angående ägarbyte och sådant i utländskt avelsförbund kostade det inte så mycket i mitt fall. I mitt stos pass stod förrförra ägaren som ägare. Dessutom hade mitt sto TVÅ namn, enligt Ridsportförbundet vanligt i Tyskland, hästen får ett dopnamn, sedan ett nytt namn när den börjar tävla.

Och SJÄLVKLART hade ju Svenska ridsportförbundet bestämt sig för att hästen skulle tävla i det namnet jag inte använde! :cautious: Jag hade först inte ens sett det andra namnet, så på schabrak, namnskylt, transport osv hade jag ju det namnet som Ridsportförbundet ansåg var fel. Nåväl, jag skickade min hästs pass till Brandenburgerförbundet, gjorde ägarbyte och namnbyte så Ridsportförbundet och ASVH blev nöjda, för det betalade jag ca 160 kr. Betalade i euro, men omräknat blev det mellan 150-160 skr.
Att jämföra med namnbyte i ASVH som kostar flera tusen.

Det enda som krävdes från Brandenburgerförbundet var ett kvitto på mitt köp av hästen. Så om du "måste" köpa halvblodet och ska göra ägarbyte i Tyskland så behöver det varken bli dyrt eller krångligt! :) Det enda krångliga för mig var tyskan, men en enormt snäll och hjälpsam bukemedlem hjälpte mig med tyskan.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 476
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Teilani
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp