Svenska hästar far illa – vi måste tänka om

Men, efter tusentals möten med hästar och hästägare på alltifrån ridskolor till stora tävlingsstall – så måste jag ändå konstatera: Hästarna vill ha förändring, nu! Lärandet inom ridsporten måste ändra kurs. Alldeles för många hästar lever under oetiskt tvång och utnyttjande.

Jag knöt som barn provisoriska grimmor av grimskaft ibland när hästen hade tappat grimman och det kan vara smidigt att kunna när det är långt till hagen men hur man kan använda en repgrimma med så smala rep = väldigt skrapt då anläggningsytan blir så liten "på riktigt" och tycka att det är bra kommer jag aldrig någonsin förstå.
Det blir ju bara skarpt om hästen eller den som håller i grimskaftet drar i det. Hänger grimskaftet löst som det ska göra så är det ju samma som en vanlig grimma.
Jag ser repgrimma som en säkerhetsgrej. Precis som man kan leda en häst med träns eller stigbett.

Fast hästar som lärt sig att dra iväg kanske ska få göra som de vill och springa ut på, i värsta fall, motorvägar(?)
Nej, då tar man till träns eller repgrimma för säkerhetens skull, när man leder hästen. Binda upp i repgrimma är big no-no.

Det låter inte som att han vet så jättemycket om hur ridskolor jobbar.
Att mycket härstammar från det militära är väl inte så konstigt med tanke på hur historien ser ut. Men det är långt ifrån militäriskt. Att börja kratsa hovar från en viss sida osv är förlegat. Ser man tillbaka på varför man började med vissa saker och varför en del finns kvar än idag så får man en djupare förståelse.
Många ridskolor är måna om sina hästar. Tycker att det är ett märkligt fokus att kritisera som om det inte bryddes om hästarnas välmående.
Helt felaktigt dessutom.
Sen finns det givetvis alltid plats för förbättring. Och ridskolorna ser idag inte ut som de gjorde tidigare. Till det bättre idag helt klart överlag.

Det blir ju bara skarpt om hästen eller den som håller i grimskaftet drar i det. Hänger grimskaftet löst som det ska göra så är det ju samma som en vanlig grimma.
Jag ser repgrimma som en säkerhetsgrej. Precis som man kan leda en häst med träns eller stigbett.

Fast hästar som lärt sig att dra iväg kanske ska få göra som de vill och springa ut på, i värsta fall, motorvägar(?)
Nej, då tar man till träns eller repgrimma för säkerhetens skull, när man leder hästen. Binda upp i repgrimma är big no-no.
För såna tillfällen ser jag kedja, Duallygrimman eller kapson som betydligt bättre val. Har träffar tillräckligt många hästar som fått problem med nerverna i nacken för att vilja ha något annat än mjukt och brett där.

Det finns så mycket bättre redskap att ta till än repgrimma. Skador på nacken är inte att leka med. Nacken är så känslig på en häst och där vill ingen vettig människa ha något så skarpt som ett smalt rep. Där ska anläggningsytan vara så bred som möjligt, speciellt när man verkligen behöver skarpheten. Då ska den skarpheten hamna på ett ställe som inte riskerar att skada hästen permanent.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästars hälsa och välfärd ska prägla all verksamhet inom Svenska Ridsportförbundet. Ridsportens ledstjärnor och värdegrund innebär att...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 386
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama