Svenska hästar far illa – vi måste tänka om

Men, efter tusentals möten med hästar och hästägare på alltifrån ridskolor till stora tävlingsstall – så måste jag ändå konstatera: Hästarna vill ha förändring, nu! Lärandet inom ridsporten måste ändra kurs. Alldeles för många hästar lever under oetiskt tvång och utnyttjande.

Oj oj oj, säger jag bara. Jag tror inte att det är från ridskolor han får sina "problemhästar", utan från okunniga privatryttare. Jag blir förbannad när generaliserande och gamla fördomar gentemot ridskolor späs på.
Och just dessa "problemhästar" kommer från dessa okunniga privatryttare som börjat sin utbildning på just ridskolor. ;)

Jag håller helt med honom i det han skriver! Det är så mycket i hästhanteringen och i förståelse för hästen som just flock- och bytesdjur som inte alls lärs ut på ridskolor eller av tränare i olika discipliner, men som skulle behöva läras ut.
De flesta olyckor sker i just hanteringen av hästar från marken, inte så mycket i ridningen. Alltså är det något som brister i det man får lära sig ang hästhantering. Nu var det många år sen jag gick på ridskola och jag hoppas att utlärningen har ändrats till det bättre, men det var aldrig tal om att lära ut hästhantering. Visst, vi fick lära oss att hästar är flyktdjur och att man därför aldrig fick slappna av på hästryggen. Man skulle alltid vara "ett steg före hästen" och vara beredd på att hästen kunde hoppa till/blir rädd närsomhelst. Det lärdes inte ut hur man skulle få hästen trygg i situationen och trygg med sin ryttare. Det lärdes inte heller ut hur man läste av hästens signaler och att man skulle ta reda på varför den reagerade si eller så. Lyssnade inte hästen eller protesterade skulle man "banka på" mera eller daska till med spöet.

Jag själv är just i min linda att börja lära mig att kommunicera med hästar, på ett för hästen begripligt sätt. Det är fascinerande när en tvåvägskommunikation uppstår, när man kan läsa av varandra, när hästen vill göra det jag ber om. Men det kräver att jag respekterar hästen och ger den mitt förtroende.

Oj oj oj, säger jag bara. Jag tror inte att det är från ridskolor han får sina "problemhästar", utan från okunniga privatryttare. Jag blir förbannad när generaliserande och gamla fördomar gentemot ridskolor späs på.
Jag har också svårt för när det generaliseras. Samtidigt är retoriken i debattartiklar ofta tillspetsad för att läsare skall reagera, och det gjorde vi ju ;)

Och just dessa "problemhästar" kommer från dessa okunniga privatryttare som börjat sin utbildning på just ridskolor. ;)

Jag håller helt med honom i det han skriver! Det är så mycket i hästhanteringen och i förståelse för hästen som just flock- och bytesdjur som inte alls lärs ut på ridskolor eller av tränare i olika discipliner, men som skulle behöva läras ut.
De flesta olyckor sker i just hanteringen av hästar från marken, inte så mycket i ridningen. Alltså är det något som brister i det man får lära sig ang hästhantering. Nu var det många år sen jag gick på ridskola och jag hoppas att utlärningen har ändrats till det bättre, men det var aldrig tal om att lära ut hästhantering. Visst, vi fick lära oss att hästar är flyktdjur och att man därför aldrig fick slappna av på hästryggen. Man skulle alltid vara "ett steg före hästen" och vara beredd på att hästen kunde hoppa till/blir rädd närsomhelst. Det lärdes inte ut hur man skulle få hästen trygg i situationen och trygg med sin ryttare. Det lärdes inte heller ut hur man läste av hästens signaler och att man skulle ta reda på varför den reagerade si eller så. Lyssnade inte hästen eller protesterade skulle man "banka på" mera eller daska till med spöet.

Jag själv är just i min linda att börja lära mig att kommunicera med hästar, på ett för hästen begripligt sätt. Det är fascinerande när en tvåvägskommunikation uppstår, när man kan läsa av varandra, när hästen vill göra det jag ber om. Men det kräver att jag respekterar hästen och ger den mitt förtroende.
Jag tror helt ärligt att sådan kunskap kommer med lång tid av övning under många år. Jag har jättesvårt att föreställa mig den teorikurs med 7 barn som slutar med att barnen (låt säga att de är 11) förstår allting om hästhantering, att de ska vara "ett steg före" och hur de får hästen trygg i varje situation. För att inte tala om att de måste komma ihåg det om en vecka också.

Varpå det efter kursen aldrig någonsin mer kan hända att en 11 åring inte klarar av en häst och råkar bli tex trampad på foten av en ponny?

Om den kursen är ett år lång och handlar om att hantera häst 30 minuter om dagen handgripligen så tror jag fortfarande inte den kommer att leda till att ingen någonsin mer kommer att ens kunna bli skadad från marken av en häst.

Om kursen är två veckor, heldagars teori med läsning i bok av 11 åringarna tror jag heller inte att den klarar att hindra för alltid att någon 11 åring kan få en bränd hand för att ponnyn smiter och hen glömde släppa grimskaftet.

Varken barn eller hästar är så lätta att fixa till. De blir liksom rädda och glömmer eller tänker på någonting annat, eller ser någonting gott därborta.

En bunt 30+ damer och herrar däremot kanske, vem vet. Men inte ens gamla tanter och gubbar i 60+ års åldern som jobbat med hästar hela livet klarar väl att totalt i alla situationer vara helt 100 på att de aldrig någonsin ever skulle råka bli skadade av en häst.

Senast ändrad:
Jag håller med och håller inte med.

Försök att ha teorikurser på en ridskola - eller att det ska ingå i ridutbildningen. Det är få som vill betala för det och när det är på schemat är det oftast då som eleverna inte är närvarande eller föräldrarna gnäller som fasen.
Jag håller med och inte med. :D antar att man kan tänka igenom teorikurserna och fundera över vad man menar med teori och om det kanske är praktik, leda, longera, tömköra som skulle varit bättre? Men det finns nog en orsak till att det inte blir så utan en föreläsning om hästens flyktighet, igen istället.

Jag håller med och inte med. :D antar att man kan tänka igenom teorikurserna och fundera över vad man menar med teori och om det kanske är praktik, leda, longera, tömköra som skulle varit bättre, men det kanske inte känns tryggt med 11 ponnies i grimskaft och 11 åringar på liten yta?

Men det var ju så länge sedan jag var barn och gick teorikurs. På den tiden var det alltid hästens delar och hästen är ett flyktdjur, varje år, varje termin, varje ridläger :laugh:

Absolut borde kurserna vara bättre och mer riktade mot hantering och säkerhet.

En debatt om hur vi håller och använder våra hästar behövs, på flera plan.

Jag hade nyligen en mycket erfaren hästveterinär hos mig som sa att tyvärr så nuförtiden är det många som inte förstår hur hästar fungerar och hästars behov. Många står med tjocka täcken ensamma utan fysisk kontakt med annan häst på liten yta 23 timmar per dygn, folk har förmänskligat hästen, hästar blir sjuka av deras behandling/utfodringsrutiner, men de lyssnar inte. De lyssnar alltså inte ens på en erfaren veterinär, utan fortsätter i samma spår som att inget hänt, trots att hästarna blir sjuka av det.

Mycket mer kolik då hästar får felaktig foderstat/ inte rör på sig tillräckligt, tjocka ben då många hästar får för mycket av foder med höga värden, regnskållor då de står med varma täcken i fuktig miljö, nu står många hästar dessutom i lervälling vilket ofta ger mugg, tristess då de inte får leka med andra hästar, hästen är ändå ett flockdjur. Människan har hästen för sitt eget nöje/behov, men vi behöver anpassa hästhållningen mer till hästens natur för att den ska trivas och ha hälsan.

Jag hade nyligen en mycket erfaren hästveterinär hos mig som sa att tyvärr så nuförtiden är det många som inte förstår hur hästar fungerar och hästars behov. Många står med tjocka täcken ensamma utan fysisk kontakt med annan häst på liten yta 23 timmar per dygn, folk har förmänskligat hästen, hästar blir sjuka av deras behandling/utfodringsrutiner, men de lyssnar inte. De lyssnar alltså inte ens på en erfaren veterinär, utan fortsätter i samma spår som att inget hänt, trots att hästarna blir sjuka av det.

Mycket mer kolik då hästar får felaktig foderstat/ inte rör på sig tillräckligt, tjocka ben då många hästar får för mycket av foder med höga värden, regnskållor då de står med varma täcken i fuktig miljö, nu står många hästar dessutom i lervälling vilket ofta ger mugg, tristess då de inte får leka med andra hästar, hästen är ändå ett flockdjur. Människan har hästen för sitt eget nöje/behov, men vi behöver anpassa hästhållningen mer till hästens natur för att den ska trivas och ha hälsan.
När räknas från " nuförtiden"? För sådär har det varit överallt i hela mitt liv iallafall. Förr hade hästarna det inte särskilt bra heller, mycket har blivit bättre och mycket måste fortfarande bli bättre. Men utvecklingen tycker jag ändå går framåt.

Jag tror också att vi behöver tänka om (och jag som har varit med länge ser hur det faktiskt går framåt åtminstone vad gäller husdjur) - men om man nu vill framföra ett budskap om att lyssna på hästarna kunde man inte göra det utan en bild med hästar med repgrimmor :arghh: (Repgrimman är rund och ger tryck på en liten yta)

När räknas från " nuförtiden"? För sådär har det varit överallt i hela mitt liv iallafall. Förr hade hästarna det inte särskilt bra heller, mycket har blivit bättre och mycket måste fortfarande bli bättre. Men utvecklingen tycker jag ändå går framåt.

Veterinären tyckte det blivit sämre de senaste 10 åren, då tog folk råd av veterinären på ett annat vis uppgav veterinären. Sa veterinären att nu behöver din häst si eller så, då efterlevdes det oftast, nu är det fler som ifrågasätter eller gör på helt annat vis, med ett sämre resultat för hästen.

Två fel gör inte ett rätt, man kan inte skylla på att det alltid varit så eller att det var lika dåligt/sämre förr, utan se till hästarnas behov nu.

Min reflektion är ganska lik din.

Det blir som onda spiraler. Benen blir tjocka av för lite rörelse, då löser man det genom att linda benen.
Istället för att se över grovfodret en har så köps det in kraftfoder av alla möjliga sorter. Jag vet inte hur många som ger mash för att det har de hört att det är bra.

Små hagar med ensamma hästar ska vi inte tala om. Värst är de med föl som lägger täcke på fölet för det fryser, det fryser för att det inte leker, det leker inte för att den är ensam med sin mamma och det är den enda möjlighet de har att hålla häst. Sen så tränas fölungen för den har ju så tråkigt och behöver stimulans. :banghead: jag kan gå på i evigheten.

Jag tror också att vi behöver tänka om (och jag som har varit med länge ser hur det faktiskt går framåt åtminstone vad gäller husdjur) - men om man nu vill framföra ett budskap om att lyssna på hästarna kunde man inte göra det utan en bild med hästar med repgrimmor :arghh: (Repgrimman är rund och ger tryck på en liten yta)
Fösta läxa, var rädd om hästarnas nackar.

Veterinären tyckte det blivit sämre de senaste 10 åren, då tog folk råd av veterinären på ett annat vis uppgav veterinären. Sa veterinären att nu behöver din häst si eller så, då efterlevdes det oftast, nu är det fler som ifrågasätter eller gör på helt annat vis, med ett sämre resultat för hästen.

Två fel gör inte ett rätt, man kan inte skylla på att det alltid varit så eller att det var lika dåligt/sämre förr, utan se till hästarnas behov nu.
Fast samtidigt så är det bra att folk också ifrågasätter veterinärer, dom har inte alltid rätt och hästar är individer. Det är långt ifrån veterinärer alltid gör det bästa för individen. Folk kan lättare nu ta reda på saker och ting och söka själva, ibland är det bra ibland är det mindre bra.

Förr stod hästarna i spiltor och hagarna var minst lika små som dom är nu, iallafall häromkring har det inte förändrats på den punkten alls. Ridskolorna har iallafall boxar nu.

Tycker fler och fler gillar större hagar och mer utevistelse, fler och fler kollar upp lösdrift osv. Visst går det inte fort men det går framåt.

Så nej jag håller inte alls med om att det blivit sämre, möjligtvis att vissa inte kommit längre än dom borde men sämre har det inte blivit för hästarna.

Ridskolor just är ett problem att många som rider faktiskt inte är intresserade av hästen som häst utan gillar ridningen och inte så mycket mer. Det gäller för ridskolor att hitta rätt individer som passar för det och uppskattar det livet för det kan dom göra.

Det är just den generaliseringen jag ogillar. Långt ifrån alla privatryttare har börjat sin "karriär" på ridskola. De som har gjort det har oftare en mycket bättre grundkunskap än övriga. Dessutom är det så att de ridskolor jag har erfarenhet har med väldigt mycket av det han påstår att de saknar i sin utbildning!

Jag håller med dig helt och hållet! Repgrimmorna skriker ut att det inte alls handlar om samarbete utan om underkastelse från hästens sida fast på annat sätt än det gängse. Jag ger inte ett ruttet lingon för hans "psykologi". Att stå med repgrimma på hästarna och prata om partnerskap, men alltså nä, kom igen!

Jag håller med dig helt och hållet! Repgrimmorna skriker ut att det inte alls handlar om samarbete utan om underkastelse från hästens sida fast på annat sätt än det gängse. Jag ger inte ett ruttet lingon för hans "psykologi". Att stå med repgrimma på hästarna och prata om partnerskap, men alltså nä, kom igen!
Precis! Jag trodde innan att repgrimmor var provisoriska grimmor som man gjorde i nödfall när man inte hade en riktig grimma. Sen såg jag en film med Natural Horsemanship och insåg att det var inte alls det de användes till.

Precis! Jag trodde innan att repgrimmor var provisoriska grimmor som man gjorde i nödfall när man inte hade en riktig grimma. Sen såg jag en film med Natural Horsemanship och insåg att det var inte alls det de användes till.
Jag knöt som barn provisoriska grimmor av grimskaft ibland när hästen hade tappat grimman och det kan vara smidigt att kunna när det är långt till hagen men hur man kan använda en repgrimma med så smala rep = väldigt skrapt då anläggningsytan blir så liten "på riktigt" och tycka att det är bra kommer jag aldrig någonsin förstå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästars hälsa och välfärd ska prägla all verksamhet inom Svenska Ridsportförbundet. Ridsportens ledstjärnor och värdegrund innebär att...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 386
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama