Och just dessa "problemhästar" kommer från dessa okunniga privatryttare som börjat sin utbildning på just ridskolor.
Jag håller helt med honom i det han skriver! Det är så mycket i hästhanteringen och i förståelse för hästen som just flock- och bytesdjur som inte alls lärs ut på ridskolor eller av tränare i olika discipliner, men som skulle behöva läras ut.
De flesta olyckor sker i just hanteringen av hästar från marken, inte så mycket i ridningen. Alltså är det något som brister i det man får lära sig ang hästhantering. Nu var det många år sen jag gick på ridskola och jag hoppas att utlärningen har ändrats till det bättre, men det var aldrig tal om att lära ut hästhantering. Visst, vi fick lära oss att hästar är flyktdjur och att man därför aldrig fick slappna av på hästryggen. Man skulle alltid vara "ett steg före hästen" och vara beredd på att hästen kunde hoppa till/blir rädd närsomhelst. Det lärdes inte ut hur man skulle få hästen trygg i situationen och trygg med sin ryttare. Det lärdes inte heller ut hur man läste av hästens signaler och att man skulle ta reda på varför den reagerade si eller så. Lyssnade inte hästen eller protesterade skulle man "banka på" mera eller daska till med spöet.
Jag själv är just i min linda att börja lära mig att kommunicera med hästar, på ett för hästen begripligt sätt. Det är fascinerande när en tvåvägskommunikation uppstår, när man kan läsa av varandra, när hästen vill göra det jag ber om. Men det kräver att jag respekterar hästen och ger den mitt förtroende.