Svensk elitryttare anmäld för våld mot hästarna

En svensk toppryttare har anmälts till Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd. Enligt anmälarna har ryttaren piskat en häst upprepade gånger, och vid flera tillfällen gjort sig skyldig till våldsam ridning.
”Det har kommit till vår kännedom att anmälan riktas mot en ryttare i en av våra utvecklings/träningsgrupper med koppling till ett grenlandslag”, skriver förbundets generalsekreterare Johan Fyrberg i en kommentar till DN.

Men vem fan är det nu då rent ut sagt
Alltså eliten borde ju fatta att nu har de ögonen på sig gör inget dumt då

Det hade jag aldrig trott. Vet att hen varit i England rätt länge så hen måste ju blivit påverkad där.

Det hade jag aldrig trott. Vet att hen varit i England rätt länge så hen måste ju blivit påverkad där.
Ehhh ok för det finns ju ingen här i Sverige som ens skulle komma på tanken absolut inte här är alla helt felfria

Och oavsett har ju uppenbarligen inte förbundet nåt ut till elitryttarna/landslagsuttagna eller någon angående häst välfärden de pratat så mycket om

Ehhh ok för det finns ju ingen här i Sverige som ens skulle komma på tanken absolut inte här är alla helt felfria

Bra att det kommer fram, fälttävlan har ju typ lagts fram som den "snälla" sporten, sporten där hästarna har "roligt", jodå vissa hästar på rimlig nivå- långt ifrån alla.

Jag tror en del kan vara att det är en speciell grupp av människor som når de högsta nivåerna, det handlar inte enbart om talang för ridning utan även om ett enormt driv och vilja att vinna och det kan bli för mycket av det hos en del så att det blir det enda som har betydelse.

Eller också beror det på ångest och rädsla över att inte hålla på hög nivå. Jag har svårt att tro att någon som anser sig vara snälgulligull mot hästar förändras och påverkas av landsbyte.

Jag tänker att gränser förflyttas lättare när man är stationerad hos en ryttare där andra ryttare finns och behandlar hästarna på ett visst sätt. Tex som det blev hos Helgstrand. Det blir en kultur. Har precis som du säger med prestation att göra!

Sluta upp med ursäkterna om att det handlar om att hen varit utomlands eller är rädd för att inte prestera! Har vi inte alla sett barn piska upp och sparka sina hästar när de inte gör som de vill på tävlingarna? Det här är ett problem som förekommer i exakt alla grenar och i vääääääääldigt många stall. Det är en kultur inom hela ridsporten att "visa vem som bestämmer".

Så länge man inte kan erkänna att det är ett enormt stort problem så kommer inget ändras. Det går alltid att lura sig själv om varför just den hästen kräver hårdare tag för att inte bli farlig.....

Sluta upp med ursäkterna om att det handlar om att hen varit utomlands eller är rädd för att inte prestera! Har vi inte alla sett barn piska upp och sparka sina hästar när de inte gör som de vill på tävlingarna? Det här är ett problem som förekommer i exakt alla grenar och i vääääääääldigt många stall. Det är en kultur inom hela ridsporten att "visa vem som bestämmer".

Så länge man inte kan erkänna att det är ett enormt stort problem så kommer inget ändras. Det går alltid att lura sig själv om varför just den hästen kräver hårdare tag för att inte bli farlig.....

Du kan absolut inte bete dig så på tävlingar vare sig du är barn eller vuxen. Det finns tydliga regler om hur du får använda spöet. Det var längesedan det var så vilt.

Sedan har det här fallet inte hänt på tävling och hen har väl inte ens blivit förhörd än. Men man undrar givetvis hur det blev såhär. Jag reagerar mest på hur hen kan bli helt chockad över anmälan och därmed misstänker jag att hen befunnit sig i ett sällskap där det är mer som en kultur. Det är verkligen inte kultur på svenska ridskolor och anläggningar att bete sig som det beskrivs att hen gjort.

Sedan har jag fullt förtroende för dom som anmält så det tvivlar jag inte det minsta på.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En svensk elitryttare har anmälts till Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd. Hen ska vid upprepade tillfällen ha piskat en häst...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En elitryttare anklagas för att misshandla sina hästar, enligt Aftonbladet. Nu polisanmäler Svenska Ridsportförbundet elitryttaren. –...
Svar
0
· Visningar
315
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en granskning gjord av Aftonbladet vittnar flera personer om att svensk elitryttare misshandlat hästar. Nu har Svenska...
Svar
0
· Visningar
410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka