Svarthavre vs vanlig havre

K

kinkie

Vad är egentligen skillnaden på svarthavre och vanlig havre?

Det jag har hört är att svarthavren inte "går upp i huvudet" på samma sätt som vanlig havre gör och därför funkar på hästar som i vanliga fall inte kan äta havre och även att svarthavren skulle vara fetare. Stämmer det? Är det någon annan skillnad också? :)

Sv: Svarthavre vs vanlig havre

Det är bara färgen som skiljer och att svarthavre brukar säljas i mycket välrensat skick. Dvs det finns inte så mycket tomma skal som med vithavren.

Så man skulle egentligen kunna säga att man får mer kvalité på svarthavren?

Så man skulle egentligen kunna säga att man får mer kvalité på svarthavren?
Beror på vad du menar med kvalité! Är det fetthalt, mängd skal i förhållande till kärna eller något annat. Ett kul grej är när en del gör foderstat och köper välrensad havre och även ger havrekli. Först rensa maskinellt för att sedan blanda i magen...

Lite enkelt kan man säga att svarthavre är en typ av havre med svart skal. På grund av det svarta skalet som gör denmindre aptiligt för människor har den främst använts som foder. Men precis som med "vit" havre finns det olika sorter av den. Fetthalt och innehåll i havre varierar helt beroende på dels sort och dels hur den har odlats. Precis som med grovfoder spelar saker som gödning, väder och vind in hur resultatet blir.
Matilda är en havre som inte är svart men som speciellt framtagen som hästfoder och högre fetthalt an vanlig havre. Finns ett par sorter till som jag inte kommer ihåg namnet på.

Så om man ska göra riktigt noggranna foderstater bör man ha analys inte bara på grovfodret utan även på havren om man använder det. Olika sorter och skördar kan skilja en hel del i värden.

Här kan du läsa vad Åsebro skriver om sin svarthavre, sen om det är med sanningen överensstämmande är en annan sak! LÄNK
De har i alla fall en analys som du kan jämföra med någon analys av någon vithavresort!

Hittade detta också, med analyser av några olika sorters havre! LÄNK

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Nota
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka