svårt med högergaloppen, tips?

hesttjej

Trådstartare
Hej, Idag när jag red kände jag inte igen min häst,
Varje gång jag fattade höger galopp galopperade hon i vänster,
och ifall jag lyckades få henne i höger galopp i höger någon gång, så bytte hon snabbt till vänster. Och när jag rider i vänster varv är hon mkt enklare men hon galopperar gärna i höger där. Det är som att hon vill ha de jobbigare!
Och det är ingen unghäst hon är välskolad och tävlad högre klasser dressyr.
Jag börjar undra ifall jag ger fel signaler till henne, tänker på sätet nu. .

Känner ni igen er, eller har ni något bra tips.
jag kan tro att hon bara tramsar och försöker slippa undan arbete,
så jag kan låta henne galoppera i förvänd galopp bara "för att" . Så hon inte kommer undan liksom. :)

Sv: svårt med högergaloppen, tips?

Har det hänt plötsligt bara idag låter det som att den har något som inte är bra. Låsning eller smärta.
Är det alltid så när du galopperar kan det bero på att du är sned och har en låsning eller kanske tar i för mycket i fattningen så du säger emot dig själv gentemot hästen.

Nej högervarv har hon alltid varit svår i, men nu är det extra svårt..

Grundregler nr ett när ens häst man känner väl agerar märkligt reaktionsmässigt under arbete jmf med annars är att inte förutsätta att den är dum utan försöker säga ngt .

Precis.

*KL*

Nu riktar jag mig inte till TS utan rent allmänt. Varje gång man ger någon "fel svar" så betraktas det som något man kan bortse ifrån. Men jag tycker i a f att om man vet med sig att man inte sätter hästen på pottkanten via sin ridning så bör man låta en veterinär gå igenom hästen om den är oförklarligt "dum" eller inte vill "samarbeta". De flesta hästar vill vara ryttaren till lags och gör så gott de kan för att göra sitt bästa. Personligen så tror jag inte på "dumma" hästar utan det brukar finnas en anledning till problemen. Sen vad det beror på kan variera.

Detta är inte ovanligt kanske jag ska tillägga, jag är ganska oruttinerad och hästen välskolad. Hon är känslig när det gäller hur man sitter minsta lilla och hon bryter av. De är där skon klämmer. Självklart blir det vetrinären om det blir värre.

Håller med de andra. Min häst hade artros i vänster bakben, som var ibland sämre, ibland bättre. När han var sämre gick det helt enkelt inte att fatta vänster galopp, och gick det på något underligt vis bröt han alltid av eller försökte byta. Det var alltid ett tecken på att benet var bra när han kunde fatta vänster galopp. Just artros är ingen vanlig åkomma hos unga hästar, men håll utkik ifall det skulle vara något annat som kanske orsakar smärta. Lycka till! :)

Detta är inte ovanligt kanske jag ska tillägga, jag är ganska oruttinerad och hästen välskolad. Hon är känslig när det gäller hur man sitter minsta lilla och hon bryter av. De är där skon klämmer. Självklart blir det vetrinären om det blir värre.

Oj vad jag gillar att du tänker att det kan vara "pilotfel".
Tycker det låter så med tanke på att du beskriver att hästen väljer förvänd galopp i båda varven.

Självklart håller jag med om "kollauppkören" men eloge till dig som vill kritisera dig själv!

Att hon väljer förvänd i båda varven låter ju lite som ryttarfel. Jag skulle be en vän eller allra hellst en tränare att longera mig utan stigbyglar för att kunna göra lite sitsövningar. Svårt att säga vart skon klämmer i din sits/hjälpgivning utan att veta mer men ett eller två pass på lina där du bara får sitta, jobba på att följa med hästen och slappna av kan hjälpa dig att hitta rätt och förstå varför hon har velat gå i förvänd galopp. Om hon på lina utan ryttare fortfarande väljer förvänd galopp så kanske en kontroll av vet. är på sin plats.

Hej

Jag håller med övriga, att det kan vara tecken på att något är fel så som smärta.

Men självklart kan det även vara ett ryttarfel, speciellt då du beskriver dig som orutinerad och hästen rutinerad!
En "klassiker" jag tycker att många lite mer oerfarna ryttare gör i galoppen är att de vrider sig liksom inåt och skjuter fram ytter höft. Detta "låser" innersidan för galopp medan det öppnar upp för ytter. En känslig häst lyssnar ofta väldigt väl på de små signalerna man ger med sin sits. Om du provar att flytta fram vänster höft något då du fattar vänster galopp så öppnar du upp för vänster galoppen (och vise verse).

Hoppas att det är ett så "enkelt" fel att lösa och att hästen inte har ont någonstans.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Piek
·
Dressyr Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst? Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt...
Svar
5
· Visningar
1 286
Senast: Freazer
·
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
7 817
Senast: leoparden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?