Svårt med högergalopp

Smulu

Trådstartare
Jag rider ett varmblod som precis håller på att sättas igång ordentligt efter bete + skada.

Jag har precis börjat att galoppera henne lite, ville lära känna henne i trav och skritt först. Vänstergaloppen fungerade jättebra. Höger däremot. Fick till två-tre bra språng på säkert 3 varv runt volten. Hon är jäkligt stel i höger varv, så jag antar att det påverkar. Vad för slags övningar kan jag göra för att mjuka upp henne lite? Hon kan upp till lätt C. Jag kan ungefär lika mycket som henne.

Sv: Svårt med högergalopp

Mitt tips är att börja longera hästen i båda varven det gör att dom blir mjukare i båda sidorna. Variera storleken på volten. En lite volt är jobbigare för hästen för då måste den böja sig mer i sidan och tvärtom. För att fixa galoppen börja med att fatta galopp i longerlinan. Så fort hästen fattar rätt galopp beröm och ge efter. Sen kan du låta hästen galoppera i vänster varv för att visa att det är okej att galopper i vänster galopp i vänster varv. Sen försöker du göra likadannt i höger varv.

Lycka till! ;)

Hrm :o Har inte longerat på 15 år och det var på ett ridläger när jag var 10. Men hennes ägare ska nog visa mig nån gång. Har du nått tips fram tills hon visat också?

Om hästen någonsin har varit tränad i trav kan ju det förklara en hel del; travare och även galoppörer tävlar ju bara i vänster varv! .. då är det självklart svårare för din häst att balansera sig i höger varv. Har du försökt att galoppera ute på någon raksträcka eller i en backe?

Annars är ett mycket bra sätt att i början låta henne bestämma tempo och längden på galoppen bara hon fattar rätt galopp. Hon får alltså sakta av när hon själv vill, och du får inte kräva att hon galopperar i ditt tempo.

Efter ett tag när hon har lärt sig att fatta höger galopp rätt och är mindre stel kan du börja bestämma när hon ska sakta av, men hon får fortfarande bestämma tempot.
När även det går bra kan du börja kräva att hon galopperar i det tempo som du vill.

Jag hade en kompis som hade en gammal travare, hon hade en tränare som hjälpte henne med just höger galopp och detta fungerade jätte bra, men man måste inse att det tar den tid det tar. :)

Som tillägg till det som maddie 391 har skrivit: JA hästar blir lätt ojämna av att gå på trav. MEN största orsaken är att traven är diagonal - hästen har alltid 2 ben i marken (eller inga) så om den blir överansträngd i ett ben kan den kompensera genom att vrida sej i kroppen eller ta i mer med det andra benet/andra diagonalen. Eftersom hästar oftast är ojämna från början (precis som människor är vänster-/högerhänta) förstärks det lätt genom travträningen eftersom hästen kan avlasta på det viset.

Nåja till följderna av det hela: Travhästar jag har ridit har oftast tryckt in höger frambog viket resulterar i att om den går på en volt är den inte jämnt böjd utan är låst i innerfram. En häst som är låst i innerfram får inte lika bra förutsättningar att fatta galopp, vissa hjälper t o m hästen att fatta galopp genom att lyfta innertygeln för att få "loss" innerbogen. Vilket är en nödlösning som bara förenklar själva fattningen.

Tips på övningar: det här är ett ganska "stort" grundproblem som har lite med rakriktningen att göra. När man jobbar med rakriktning finns det ett par steg man brukar gå efter (avslappning är det allra första eftersom det är en förutsättning för att hästen ska kunna jobba bra, och sökning framåt/nedåt) först får man hästen att gå jämnt böjd i kroppen på en volt, märker du att innerbogen skjuter in gör du en halvhalt på innertygeln för att "bromsa upp" bogen, om hästen fallit mycket ur ramen kan man behöva göra en väldigt tydlig förhållning. Hästens innersida ska vara kort, yttersidan lång (det gäller både hals och rygg). I andra varvet kan det hända att bogen vill skjuta ut istället, då brukar det lättaste vara att göra en halvhalt och flytta ut rumpan lite så innerbak kommer mer under hästen.
Nästa steg är bogen-in (början till öppna) och lätt sluta. Då har du kommit en liten bit i rakriktning, men tänk på att en "ful skänkelvikning" inte är ok, det ger inte rätt effekt, hästen ska vara BÖJD.

När du sedan ska lära in galoppfattningarna kan du först lära in fattnignen i sej men inte bry dej om hur många språng du får och om den galopperar konstigt eller inte (i fri trav med lätta hjälper och mest genom att sitta om till galopp, skänkeln är rätt meningslös att använda till en början) när hästen fattar vad den ska göra kan du börja göra fattnignarna ur svag sluta. Varför? Jo, om hästn skjuter in bogen kommer hela den vara totalt blockerad så du kommer garanterat märka det. Om inte annat så syns det tydligare då. Så flytta ut bogen genom att små-hacka lite i innertygeln - det är alltså tänkt att vara avslappnande för halsen också - och fatta sedan galopp. Låt hästen falla ut liiite men inte mycket. Nöj dej med att hästen fattar först, sen kräver du mer och mer perfektion ju bättre den fattar vinken.

Sammanfattning:
först lär du in fattningen i sej, gärna på en stoor volt (pm:a mig om du vill ha tips på det, orkar inte skriva en hel novell här :p ) tills hästen kan själva fattningen bra och inte blir stressad. sen tycker jag du ska ta steget längre och fatta från skritt. Vilket inte alls är så svårt som man kan tro på en travare, möjligtvis om den väldigt lätt blir stressad. När den kan det DÅ kan du börja bli pedantisk med kvalitén på fattningarna men ta det hela med lite krav från början och öka stegvis. Men ska du fatta ur en svag sluta ska hästen utan problem kunna gå både sluta och öppna i skritt. Hästen måste aktivera sin rygg MYCKET i en sån fattning. Sist jag provade på min kuse som haft en del låsningar i ryggen fick jag ett bocksprång som svar :p följt av tre runda fina galoppsprång.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 287
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama