Svårt för att fatta galopp

I

Icsi

Jag har ridit i ca 7 år och jag är INTE nybörjare! Men ibland när jag ska fatta galopp så spinger hästen bara. Är det jag som är för otydlig eller är det hästen som har svårt tror ni? Har ni några tips på hur man kan ''lära'' sin häst på att fatta galoppen bättre? kom med massor av tips ;)

Sv: Svårt för att fatta galopp

jag har haft precis samma problem!:smirk:

att lära hästen enklast är väl att arbeta henne på lina och använda ett komando, exempelvis galopp:idea:, och säga varje gång du ska galoppera, och sedan upprepa på hästryggen, och ge hjälper samtidigt?

det förutsätter att galoppfattningen sitter i ryggmärgen! men en perfekt galoppfattning finns inte, det är ett evighetsprojekt;)
hästarna får väl vara lite förlåtande:angel:

en som haar ridit i 3 år säger kanske att h*n kan fatta galopp, men det tar år att lära (=symboliskt, det sitter inte i åren!)

jag fick ett tips i somras, som jag har hört tusen gånger förut men inte kunde koppla i ett samband innan. sitt in i galoppen

det låter för enkelt men prova det! mjukt, sitt, var lite övertydlig men hjälperna, lätta på inner, tänk galopp, trampa i innerskänkel.

annars kan man tex flytta hästen ut hästens bakdel innan man fattar. så fattar westernryttare (något förenklat).

sedan är takt viktigt. skratta om du vill, men jag brukar tänka rokoko i galoppfattning och galopp:D
det ska vara lätt som rokoko, och dessutom är det lättare att sitta in takten i fattningen så!:bump:

lycka till! hoppas jag hjälpte till lite iaf!:)

Rokoko, det var ju helt genialiskt!
i min hjärna går det mer, "ååååh bak". just för att jag inte ska luta mej fram i själva fattningen, därför hästen jag rider är lite i obalans just nu samt att man inte ska göra så över huvudtaget! när man fattar ska man sitta på ytterbak, om jag har rätt.

Jag ska börja tänka Rokoko, kanske det hjälper! :D

Om hästen fårstår galoppfattning är väl det största felet att man är för otydlig, lutar sig frammåt o släpper iväg hästen innan den fattar galopp. I stället för att sitta tillbaka, föra fram inner höft, vrida sig utåt i början så vikten hamnar rätt, lätta på innerygeln så innerbogen får plats.
Förstår inte hästen vad du vill får du väl låtsas att den är en unghäst. Longera, trava in i galoppen i början, galoppera i skogen, fatta galopp när hästen bjuder till det.
Jag hade en ponny som var kallblodstravare o där funkade det inte direkt o trava in i galoppen =) Men han var rätt het så fick han inte gå framåt i hans tempo började han studsa på stället o fattade på så sätt galopp. Sen kunde jag vidareutveckla det o galopfattningarna blev hur fina som helst, dock lite hetsiga då i början.
Lycka till!

Det kan vara som att du är lite otydlig och kanske faller fram. Det är jättelätt hänt speciellt om hästen har en tendens att springa in i galoppen.

Jag red ett fullblod från banan för ett tag sen som hade tendens till detta, världens underbaraste häst måste jag bara få tillägga :) Han blev lätt springig när man skulle fatta galopp och halv sprang in i galoppen. Tipset som jag kan ge dig är att sluta fatta galopp från trav för ett tag. Ta galoppfattningarna från skritt tills dem sitter. Hästen får absolut inte bröja trava in i galoppen utan endast från skritt. Det är lättare att "reglera" förhållandet mellan skritt och trav än en ökad trav in i galopp. Och glöm inte att räta upp dig när du ger galoppfattningen. Hästen ska bara ta ett kliv in i galoppen. Och efter kanppt två steg så är det ner till skritt igen som gäller, och igång med ny fatting från skritt. Med andra ord, galoppfattningar från skritt! Öva öva öva öva... Det kan låta svårt och vissa hästar har svårt för att fatta från skritt men det är övning det med.

Det blev min bot på problemet, kanske din också? Lycka till!

Tack för alla tips :) ska testa vissa som jag tyckte verkade bra :D

"VAR VAR HALVHALTEN" skriker min instruktör ofta vid galoppfattningarna :angel:
Det är nog det vanligaste felet man gör samt att man låter yttersidan liksom gliiiiida iväg i fattningarna.
Red en hel lektion bara galoppfattningar, trodde jag kunde det innan men vad jag bedrog mig :rofl:

Det är lättare för hästen att du "lära" att fatta galopp först.:

Detta är en bra och väldigt enkelt sätt för båda dig och hästen, det är stort Och obehaglig :o i början för oss men hästarna brukar fatta på en gång ändå sen när ni hart lärt vad/hur ni ska göra så behöver du bara ändra kroppen den minsta så shhooop i galoppen!

Vi säger du ska fatta vänster gallop.

Du lyfter tygeln up i handen med den hand som ska fatta gallop vänster gallop=vänster hand, vänster galopp=vänster tygel. Tar höger hand och lägger det på/mot häger höfte/rumpan. Att göra så har du atomatiskt rätt lutning (mer bakåt än vd vi har lärt oss genom ridskolar), rätt vikt placering (mer bakåt för att hästen måste också har sin störste % av vikten bakåt för att lyfta frånt ändan) och sina skänklar kommer naturligt Vänster fot framåt höger mot sidan, du är mer balanserad för hästen. Och de tar rätt gallop. Det är bättre med att lutar mer bak än fram du måste kommer up från hästen framdel så att det är lättare för hästen att resar sig med sin egen framdel för att fatta gallop. i annat ord vi måste kom ur vägen för hästen så att vi inte störa deras balans de behöver för att göra visa manöver. Om du lutar framåt då måste hästen bära din vikt också med hans=vi är i vägen. Sen har vi också våra egen favorit galopp och ibland är det så lite som behövs att hästen inte ta rätt galopp för vi sitter inte rätt på ryggen.

Och allt är tvärt om när du tar höger galopp (tog mest text från en annan tråd jag skriv i) lyfta höger tygel och smaka på rumpan med vänster hand. bry dig inte hur hästen är. Hålla allt enkelt och slapna av. Konsentrera på vad dina armar/föter gör.

När du begär gallopet och hästen inte tar det, då kan du smaka på höfte/rumpan med höger hand. När ni har det ganska bra då behöver du inte vara så tydligt det räker med att lägger höger axel lite bakåt.

Jag vet att många titta på mig och säger "skoja du?" men om du gör det enkelt och rätt så fungera det. Det låter förenkelt att det skulle fungera men du har inte nåt att förlura att prova.

Sen också att man träna även innan att över gångerna från stilla sstående/skritt/trav är bra hjälper enormt. Och att man även där har din eget vikt i rätt plats.

Lycka till:banana:

Vissa hästar har väldigt svårt för galoppfattningar, bl.a. om de inte är tillräckligt starka för att bära sig eller helt enkelt har svag galopp.

Då kan man börja med att träna hästen utomhus i uppförsbackar, så att hästen känner att den har utrymme att fatta galopp och inte behöver liksom begränsa sina galoppsprång.
På ridbanan måste du vara noga med att ha en ordentlig trav, ingen slängtrav eller "latmasktrav" utan en ganska normal arbetstrav. Ge hästen tydlig galoppskänkel, hästen har ibland lättare att fatta galopp i ett hörn. Om hästen bara ökar farten alltmer får du försöka samla den lite grann, du kommer inte få fram någon bra galopp om hästen slängtravar.

Tänk bara på att inte hänga hästen i munnen, för då kommer det inte bli lättare för hästen att fatta galopp.

Om det är gjort rätt för hästen kan det tar minuter bara!!!!:idea:

Jag har ridit i ca 7 år och jag är INTE nybörjare! Men ibland när jag ska fatta galopp så spinger hästen bara. Är det jag som är för otydlig eller är det hästen som har svårt tror ni? Har ni några tips på hur man kan ''lära'' sin häst på att fatta galoppen bättre? kom med massor av tips ;)

se verkligen till att du har intention bakom din fattning. Känn galoppen i kroppen, "mumla" rytmen i huvudet och se verkligen till att hela du är galopp i god tid innan du ska fatta. jag brukar tänka:

där framme ska jag fatta galopp, alldeles snart ska jag fatta galopp, nu snart ska jag galoppera, nu ska jag galoppera, galopp!

Är jag som ryttare inte förberedd på att vi ska galoppera, kommer det hela som en överraskning för hästen oxå och den förväntar sig att du ska veta. Samma sak kan hända om du sitter och tänker på något annat när du ska fatta,,,

de hjälper vi ger hästarna när vi rider betyder samma sak beroende på vad vi vill. Det är många gånger intentionen bakom som bestämmer vad hästen gör, inte själva hjälpen.

ett litet tips bara :)

Just nu känner jag mig inte som rätt person att ge galopp-råd, men ett kanonbra knep som brukar förbättra fattningarna är att känna in timingen i kroppen (och gärna sätta takten i hästen också som förberedelse innan fattningen) för att få rätt timing i fattningen.
Det bästa läget att fatta galopp (för att hästen ska kunna svara direkt) är när inre frambenet är i marken.
Man kan antingen bara forcera sig själv till att få in timingen genom att tänka eller säga "nu...nu....nu...nu..." i takt med att inre fram sätts ner, eller så kan man kombinera det med att göra ett "klickljud" med tungan i takt/lägga spöt på bogen i takt med innerfram.
Själv sätter man sig i galopposition (tänk dig som en fäktare står - inre höften fram och ytteraxeln bak). Till en början väntar man bara ut att hästen ska ändra sin balans, på en outbildad häst så antingen väntar man tills hästen till slut rullar över till galopp själv - användbart för att de inte ska springa in i galoppen utan göra en ÖVERGÅNG, eller så sitter man till en gång som i ett galoppsprång så brukar de fatta.
Viktigt är just att man inte låter hästen öka på i traven. Är det för sakta trav så hästen har för dålig framåtbjudning kan man låta den öka liite precis innan fattningen men absolut inte så det känns som att den rusar. Och efter att man övat det 1-2 gånger ska den fatta utan ökning av traven.
Man behöver förbereda kortare och kortare tid innan eftersom man själv får in känslan och hästen förstår vad man vill. Efter 1-3 fattningar brukar man bara behöva förbereda något enstaka steg innan själva fattningen.

Min ponny är exakt så,.
Gör en tydlig halvhalt innan och fatta sedan galopp. Funkar iallafall superbra för mig.
Gör jag ingen tydlig halvhalt så travar han bara på som sjutton!
Lycka till!

TS: jag vet inte om du har ridit mycket på ridskola, som jag har, för där finns ofta inte så himla mycket tid eller utrymme att galoppera. Jag har själv, delvis pga detta haft massa problem med att både fatta och hålla igång galopp. För att jag helt enkelt varit för hetsig och övertydlig.
Typ: OKEJ HÄSTEN NU ÄR DET GAAALOOOOPP! Och så har jag slängt bak ytterskänkeln och klämt åt allt vad jag orkade, samtidigt som jag i princip kastade mig framåt och släppte tyglarna och smackade på allt vad jag orkade. Och, eh, då blir det i regel inte galopp... Snarare slängtrav med rumpan innanför.
Jag tror att en viktig faktor är att vänta in pållen och för det första ha koll på sin egen sits och sina hjälper. Sen sitta mjukt och låta hästen rulla in i galopp. Förstås olika för alla.

Vad är det för häst du har? Det kan underlätta lite med tipsen då...

jag har inte läst hela tråden så med risk att upprepa frågar jag dig Var är din skänkel innan fattning, kanske har du den redan lite för långt fram och då fattar inte hästen. prova att dra tillbaka dina skänklar en aning i din ridning nästa gång och ha det som utgångsläge, kanske det är dina skänklar som behöver finslipas, det kan handla om små marginaler för vissa hästar.
Hoppas du förstod hur jag menade annars får du fråga igen:)
Lycka till!
Har du ingen bild el film på dig när du rider?

Har inte läst hela tråden men hur gör du när du fattar galopp? För du fram ena å bak andra?
När man gör så så tenderar man att falla frammåt å då springer hästen bara.... Försök med att sitta still på baken å bara föra fram inner skänkeln å höften så ska du se att det går bra:)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Lejd
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama