Svårt att kissa

L

Lillfisen04

Har märkt att pollen har lite svårt att kissa. Märkte det förra veckan då han stod och väntade länge innan han kissade men han kissade med ganska rejäl stråle till slut.
Men nu sista dagarna så har han försökt flera gånger innan han kissar lite lite bara.. Han hänger liksom inte ut snorren riktigt heller som han brukar göra.
Han har inge feber men är lite hostig då och då. Men ändå liksom pigg och så..brallar lite i hagen och springer omkring, men verkar inte ändå vilja vara ute speciellt mycket. Vill gärna komma in straxt efter lunch och blir stressad om han inte får det.
Har för ca 3 veckor sen börjat ge honom mer lucern..kan det ha någon betydelse ? Har ökat från 1.5kg till 2kg ungefär. !

Sv: Svårt att kissa

Är det en "gammal" vallack? typ 13 år eller...?????

Njae...så gammal är han väl inte 8 år. !

Det kan sitta smuts och sekret (smegma) innanför förhuden och kring urinrörets mynning som gör att din grabb har svårt att kissa.

Känn efter med handen innanför förhuden och känn om du känner någon smuts och pilla bort den.
Kring urinrörets mynning finns det en hålighet, i den kan det fastna ganska mycket sekret. Nästa gång han skaftar ut kan du ta on snoppen och känna efter.
Skulle du bestämma dig för att tvätta använd ljummet vatten och en mild tvål ex lactacyd och skölj noga.

Tycker du att det är äckligt kan du använda handskar.

Vissa hästar har återkommande problem med detta och måste få sin snopp och förhud rengjorda regelbundet.

Fortsätter han att ha problem tycker jag att du ska ringa ut en veterinär som kan undersöka och göra rent nogrannare.

Lycka till! :)

Han har inge smuts o så runt snoppen, det har jag har kollat det.
Allt ser liksom bra ut tycker jag.
Har pratat med vet. och han kommer ut på måndag och kollar och tar lite blodprov för att se om han har någon infektion i kroppen.
Han hostar ju lite också så det kanske är någon infektion som han har. Tycker ändå det har blivit lite bättre nu när han har täcke på sig varje dag. Han hade inte täcke förut för det är ju så varmt på dagarna och jag tyckte det var bra om han rullade bort lite vinterpäls ...Men nu får han ett tunnt täcke varje dag oavsett hur varmt det är för att inte bli kall. Tänkte om det är något med njurarna så är det ju väldigt lätt hänt att dom blir kall om dom går utan täcke..
Så vi får se vad vet. säger på måndag. !

Låt veterinären titta på honom du! Kompisens häst opererades för urinsten. Då hade han kissproblem, men det var mer problem att hålla tätt......

Det ordnade sig, vet. var hit och tittade lite på han och hittade inga fel, sen vart det bara bättre och bättre så nu är han helt bra. Så jag vet inte vad det berodde på men nu är han som sagt frisk igen.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 152
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 337
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 819
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka