Svårt att kissa - Förträngning?

S

sixten02

Vi har tänkt köpa en valack, men det säjs att han har förträngning och har ibland svårt att kissa, det tar ett tag innan penisen glider ut.
Hur kan veterinären se om han har förträngning, vad kan det få för följder, det är bråttom, veterinären kommer om 2 dagar:confused:

Sv: Svårt att kissa - Förträngning?

Vi har pratat med olika vetrinärer som säger att om det inte luktar eller skrapet är sväld och penisen ser "bra" ut är det ingen fara.
Men varför har de då svårt att kissa om allt ser bra ut?

Sv: Svårt att kissa - Förträngning?

Kolla så det inte sitter en "sten" och blockerar urinrörsmynningen. Kallas för sten men är eg en kula av hoptorkat "snoppgegg". Krävs att hästen har snoppen ute och att man liksom...ursäkta om det låter knas...liksom vränger till ollonet på hästen. i den lilla gropen som sitter vid urinrörsmynningen kan du då hitta en rejäl propp som kan hindra hästens urinering.
Behöver väl inte tillägga att det inte är alla hästar som gillar detta. Man behöver INTE göra det på hingstar. Bara valacker, eftersom de inte kan få erektion och därför liksom inte kan vränga till det själva.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar