Svårt att avmaska häst

G

gutte08

Mitt sto på 170 har absolut inte lust att bli avmaskad. Hon blir stor som ett hus och kniper igen munnen och kastar sig bakåt. Blir bara så trött på tanten, får väl kalla henne det fast hon bara är 4 år. Till råga på allt måste hon ha mer än en spruta, suck.

Snälla kom med tips :crazy:

Sv: Svårt att avmaska häst

stod i ridsport om en ny sort nu som man kunde ge som godis. det var med ivermectin och den kommer i oktober. funderar själv på att testa den, inte för att mina är besvärliga men det är ju trevligare för hästarna om det smakar gott.:)

Pellets som smakar gott..låter jättebra. Har haft hästar i snart 20 år men aldrig behövt att bremsa någon, så det tänkta jag inte ens på :crazy: det ska jag prova måste bara åka och shoppa en :)

Shoppa inte, tillverka ;)

Jag behövde en ganska akut eftersom hon skulle ha hippotrim.
Tog en diskborsta modell lång och knöt tunt rep i hålet längst ner på skaftet och knöt det igen lite längre upp.
Satte det runt överläppen på pålla och vred runt så det drog åt, funkade jättebra!

Shoppa inte, tillverka ;)

Jag behövde en ganska akut eftersom hon skulle ha hippotrim.
Tog en diskborsta modell lång och knöt tunt rep i hålet längst ner på skaftet och knöt det igen lite längre upp.
Satte det runt överläppen på pålla och vred runt så det drog åt, funkade jättebra!

Jamen det är ju strålande... det ska jag prova, Tack för tipset

Bremsa, och ställ henne någonstans där hon inte kan kasta sig bakåt.

Eller träna hästen i att acceptera beröring överallt, så att hon är van vid och trygg med att man håller på med huvudet och stoppar in fingrar och saker i munnen. Väldigt praktiskt även i andra sammanhang. :)

Om man vill slippa bråka med hästen kan man ta grimma+grimskaft och en gjord. Knyt fast grimskaftet mellan frambenen i gjorden.
Längden på grimskaftet skall vara så att du kommer åt munnen utan att hästen kan slänga upp huvudet högre upp. Gör det i boxen.
Är du osäker på hur hästen kommer reagera första gången så knyt inte fast grimskaftet utan dra tillbaka och håll det i handen.

En av våra åringar är inte så förtjust i att bli avmaskad medan den andre är plättlätt. Idag löste jag det genom att binda up honom, ge några äppelbitar och passa på att spruta medan han hade munnen lite öppet. Fungerade finfint men han tyckte definitivt att äpplet hade underlig smak....

Längtar också till att avmaskningstabletten som ser ut som en hästgodis kommer.

Jag brukar lägga en handduk över huvudet på den som inte har lust och sedan när de inte riktigt vet vad som händer vara väldigt snabb med att maska av.
De flesta blir så förvånade att de inte hinner förstå.

det där lät väldigt otäckt :crazy:

Ts
Vi har blandat med sirap eller ngt annat som de gillar om de varit svåra.

det där lät väldigt otäckt :crazy:

.

Tycker du? Det är väl inte konstigare än alla inspänningar o grejer folk sätter på sina hästar när de skall longeras, fast då sitter det i hästens mun. Nu har man bara grimman.
Det förhindrar bara att hästen drar upp huvudet. Går väldigt snabbt och bråkfritt.

Ge äpplemos i en spruta i munnen varje dag. Den dagen du kommer med avmaskningsmedel tror förhoppningsvis hästen det är äpplemos igen. Måste hon verkligen ha två sprutor? sist jag köpte avmaskningsmedel var det mer i sprutorna, tidigare upp till 600 kilo nu upp till 700 kilo. Vilket gjorde att jag fick en massa över då mina hästar just då vägde runt 500 kilo

till Bison Hur blandar ni ut det i sirap? Trycker ni ur det ur sprutan, blandar det och sen in i sputan igen?

Senast ändrad:

Tycker du? Det är väl inte konstigare än alla inspänningar o grejer folk sätter på sina hästar när de skall longeras, fast då sitter det i hästens mun. Nu har man bara grimman.
Det förhindrar bara att hästen drar upp huvudet. Går väldigt snabbt och bråkfritt.

Fast det där är ju jättefarligt, om man binder fast så.
Om hästen slänger sig och sitter fast på det viset, nej usch :crazy:

Det finns vissa avmaskningsorter som man kan köpa som pulver och lägga i maten, kolla det, så slipper du "bråka" med hästen om denne tycker det är obehagligt.

Om du måste ha avmaskningspruta så prova att bremsa.

jag brukar helt enkelt blanda med lite mat. tömmer maskmedelsprutan i en skopa med lite gått i. o då slinker allt ner o skopan blir renslickad

Får man blanda det med mat?

Munnen ska väl vara ren från foder innan man trycker in, eller har det med att göra att det inte ska ramla ut igen? :confused::o

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka