Svårlastad häst

W

_Waccardi_

Hejsan.
Jag har en häst som är väldigt svårlastad och skulle behöva lite tips.
Det är såhär, när vi köpte honom hade han aldrig åkt transport förut så vi transporttränade honom mycket i början utan mellanvägg och det gick bara bättre och bättre. Tillslut gick han nästan på direkt och vi åkte iväg på ett par tävlingar utan några broblem alls.
Men nu har han blivit jätte svår att lasta igen, han går på med framhovorna på rampen men inte längre. När han väl är inne, efter mycket om och men är han hur nervös som helst och försöker kasta sig bakåt. Så dom senaste gångerna vi har testat att lasta honom har vi haft mellanväggen inne så att vi kan sätta för bommen bakom honom men han går forfarande inte på transporten. Nästa gång vi testar att lasta tänkte vi att shettisen skulle få gå på före honom.
Någon som har några bra tips? Vi har försökt med linor men det fungerade inte alls då han bara ställde sig på bakbenen.

Tacksam för svar

Sv: Svårlastad häst

Hade problem med min ponny, hon var också extremt svårlastad. I början när jag fick henne så var det inga problem, hon nästan travade in i transporten, men när "kärlekes perioden" var över så började hon jobba sig, stannade långt innan så man inte kunde ta linor, fick man väl runt linor så ställde hon sig eller kastade sig vid sidan av transporten, som vanligt när man står på ett stall så har många olika god råd. Visa tyckte att man kunde använda sopkast, och bara lite lätt putta på henne. Inte alls hårt och det funkade i kanske 3 månader, sedan så kom hon ju på att kvasten var inte alls farlig så den struntade hon blankt i. Så till slut hade vi linor, och hon kastade sig vid sidan om transporten. Men för din del om han ställer sig upp så försök ställ dig mot en vägg så han inte kan gå på sidan i alla fall, försök kanske med kvasten. Absolut ingen elak metod om man inte är hård på handen med den, (får säkert skit för att jag ger dig råd att använda kvasten, men men), locka honom med godis, eller parkera precis utan för stalldörren..finns många knep, men när jag tänkte på det där med shettisen du skrev. Det är lätt att de blir beroende av det så att de inte alls kan lasta sedan utan hela tiden måste ha shettisen med. Men att öva är allt, till slut så funkade det för mig, varje dag i två månader och sedan kunde jag lasta henne själv.

Jag har oxå en häst som e nått fruktansvärt jobbig at lasta! Kan stå i flera timmar med linor, godis allt.. men sen när ja inte orka stå där å blänga i transporten så backa jag ur henne å slängde på min jacka över huvet på henne.. Och gick lite försiktigt.. Det funkar kanon! *Lättlurad* Funkar 'ven på alla häsar ja provat det på men jag testar ALLTID att lasta utan några saker, Sen linor osv funkar inte det då tar jag jackan:devil:

Mitt ponnysto har alltid vart extremt svårlastad! Men nu äntligen går hon efter mig in...som om det vore in till stallet.
Hon blev bara sur när vi använde linor, sopkvastar o.s.v.
Sen fick jag tips om att leda henne mot transporten (låta henne nosa o.s.v. kanske muta lite) sedan precis innan hon backade själv (krävs träning för att se att de är på väg) så backar man själv ner dom från rampen/ur dom ur transporten...
Sedan kommer man kanske lite längre och lite längre och hästen förstår till slut att om den går bakåt några steg så får den backa jättemånga steg= jobbigt så då går de hellre på ...
Väl inne stänger man inte bom eller läm utan låter de stå så att de står helt lugnt.
Efter några gåner och de står lugnt så börjar man stänga bom och läm.

Så fick jag min lilla envisa ponny att gå in snällt...Inne i transporten får hon alltid massor av godis..(ponnyer går alltid att muta)
Detta kanske inte funkar på din häst ?!?!men vem vet ...

Ett råd är att alltid ha mellanvägg då jag hört att det är stadigare o.s.v.
Om hästen inte är alltför stor så kan de oftast gå in smalt...så att mellanväggen redan sitter på plats... då slipper man hålla på och
leta hål och bommen sätts snabbare fast...

Lycka Till !!

vad lustigt. var med om samma sak i morse i mitt stall faktiskt. ett par tjejer skulle åka på tävling och försökte lasta en ponny. dom höll på i över 2 timmar och hon ville ändå inte gå in.
stegrade, backade och var allmänt envis och ovillig.
dom provade med att lasta in en häst först, lasta utan mellanvägg,med täckta ögon, med linor, muta in henne osv osv..

när dom gett upp testade jag, och det tog ca 40 min innan hästen stog på plats. en envis sak kan jag lova :devil:
men det som funkade på henne var att gå in ett par steg, och sen backa ut.
gå in lite längre, och backa ut igen. och fortsätta så tills hon står helt på plats..

kan ju meddela att man var mera slut efter det, men iväg till tävlingarna kom dom iaf, dock senare än planerat men men. bättre sent än aldrig :D

Det där med att backa ut när den tvekar funkar faktiskt på vissa hästar. En grej som också är bra är om du kan få tag i ett släp med urlastning fram (om du inte själv har ett sådant) att träna med. Öppna framrampen och ta ut mellanvägg och allting. Sen när hästen gått på (även om det tar tid) så gå bara rakt igenom trailern utan att stanna. Upprepa, upprepa, upprepa tills den fattar att den bara ska gå rakt framåt, så att den slutar tänka bakåt när den tvekar. Sen när den går rakt igenom utan problem så försöker ni stanna den en stund, klappa och ge massa godis och beröm och gå sen ut fram. Fortsätt såhär tills den stannar längre och längre stund. Sen när det går hyffsat bra, försök göra det till en rutin att tex. ge hästen kvällsmat därinne. Lasta i hästen, stäng om den, låt den äta sin mat i lugn och ro, lasta ur.

Lycka till!

_Waccardi_ skrev:
Hejsan.
Jag har en häst som är väldigt svårlastad och skulle behöva lite tips.
Det är såhär, när vi köpte honom hade han aldrig åkt transport förut så vi transporttränade honom mycket i början utan mellanvägg och det gick bara bättre och bättre. Tillslut gick han nästan på direkt och vi åkte iväg på ett par tävlingar utan några broblem alls.
Men nu har han blivit jätte svår att lasta igen, han går på med framhovorna på rampen men inte längre. När han väl är inne, efter mycket om och men är han hur nervös som helst och försöker kasta sig bakåt. Så dom senaste gångerna vi har testat att lasta honom har vi haft mellanväggen inne så att vi kan sätta för bommen bakom honom men han går forfarande inte på transporten.

Last träna när ni inte skall iväg ngn stans. För hästen måste det löna sig att gå på trailern i form av ngn sorts belöning iallafall hälften av gångerna s.a.s. Uppenbarligen är det ju ngt med själva åkningen som oroar honom. lasta därför när ni inte ska ngn stans och sen lasta ut, klart.

sen tycker jag ni ska skaffa en helbom så ni har en bom att sätta för och han ändå kan åka utan mellanvägg. livsfarligt att åka utan bom, hur snäll hästen än är!

Min hast var likadan, var hur latt som helst att lasta nar jag fick honom sen kom det en hast till stallet som vi akte tillsammans med mkt som var valdigt svarlastad efter det sa borjade min hast trilskas med att lastas oxa.
Jag borjade ge hans kvallsmat inne i transporten varje kvall sa nu ser han framemot att ga in i transporten da han vet att det ar matdags. :d

Tack så jätte mycket för alla tipsen :bow:
Idag provade vi att lasta honom igen med mellanväggen inne, och vi mutade honom och när han gick upp en bit så backade vi honom, precis som någon tipsade om. Tror att det kan fungera faktiskt, men de tar ju tid. Men han gick aldrig på idag, men vi ska träna honom en hel del nu framöver ;) Och sen som någon sa så ska vi låta honom stå inne i transporten några gånger utan att sätta för bommen eller lämmen, tills han står lungt där.

Jag får alltid höra att mina hästar är så lugna och snälla. Visst men det ligger mycket vardaglig träning bakom det. Respekt,förtroende och konsekvens är nyckelorden och fungerar på barn, häst,hund och katt. I och med att jag alltid åker och tränar och tävlar själv så måste jag ha bra "puts" på hästarna. När det gäller lastning av hästen så anser jag att många gör det till en stor affär. Nog kräver alla att hästen ska följa med dig in i stallet och sen själv gå in i boxen. De flesta hästarna lider av lite "klaustro" så man bör ha framdörren öppen. Jag brukar börja med att lasta en hungrig häst och den får äta sin havre i trailern. Den ska inte ha något innan den är helt inne.Första gångerna leder jag in den. Vill den inte gå in så vänder jag bort från trailern och och petar på den med spöt så att den går frammåt och berömmer när den gör så. Den ska inte bestraffas för att den inte går in utan för att den inte följer med mig. När den sen har gått in några gånger (olika tillfällen) så vill jag att den går in själv. Jag säger Gå in som hästen har lärt sig när den ska gå in i boxen. Många hästar är lite bakskygga så ta upp bakluckan försiktigt. Komihåg att anpassa höjden på både fram- och bakbommarna till din häst. Jag anser att man ska spiltan så bred att den har ett visst stöd inte vingla runt på hela bredden. Det viktigaste av allt är att hästen aldrig någonsin får sitta fast i grimman så länge bakluckan är öppen... Sen är det bare o åk.
Kör mycket försiktigt i kurvor och inbromsningar. Det krävs mycket större framförhållning när man kör med häst. Prova själv och ställ dig på alla fyra i ett släp. Man blir förundrad att hästarna går in igen.
Hoppas att du får nytta av mina erfarenheter Det har funkat på alla hästar som jag har lastat. LYCKA TILL

Ofta när det gäller helt nya moment går inlärningen bra ett tag, och sedan är det som om det tar stopp. Ibland kan hästen behöva smälta det hela lite (framförallt unga hästar), och då tycker jag det bästa är att backa i inlärningen. Gör bara moment som hästen kan bra under en period, och beröm dem ordentligt. Sedan kan man så sakta fortsätta framåt igen.

Vill bara tillägga att om hästen kastar sig bakåt ur trailern så släpp efter. Dra inte förrän den är ute.

Gör en av "dom sju lekarna" NH: . Squeeze game - trängselleken
Hästar är klaustrofobiska djur, det är därför vi så ofta har problem med att be dem gå in i en trång och mörk transport. Här har du en lek som lär din häst att bli mindre klaustrofobisk, så bli inte förvånad om det går lättare att lasta din häst när ni har lärt er trängselleken. Leken går ut på att du ska be din häst förflytta sig mellan dig och ett fast föremål, som en vägg eller ett staket, eller mellan två fasta föremål.

Börja med att leka cirkelleken. Flytta sedan närmare staketet och be hästen röra sig runt dig mellan dig och staketet. Du kan även byta riktning direkt och be hästen komma tillbaka mellan dig och staketet åt andra hållet. Var noga med att börja med gott om utrymme och krymp det efter hand. Hästen ska inte öka farten mellan dig och staketet för att komma undan fortare. Den här leken är perfekt inför inridning, för om hästen inte kan slappna av i skritt mellan dig och ett staket, så nära att kroppen snuddar din när hästen passerar, så kan vi väl inte heller vänta oss att hästen ska vara lugn med dina ben mot sin kropp?

Glöm inte att din häst kan röra sig i sex riktningar, så kom ihåg att använda dig av dem alla. Be din häst tränga sig över och under saker också, som hinder, bommar, grenar eller lakan. Allt ni gör kommer att hjälpa din häst att bli modigare. Att lasta din häst blir lätt som en plätt när ni behärskar trängselleken.

Här är det verkligen bara din fantasi som sätter gränserna, vilka föremål kan du använda och sända din häst emellan? Över? Under? Mellan dig och staketet med en pressenning på marken? Under en ställning som det hänger ett lakan på?

det finns många fler sådana här trådar!

men ge hästen mkt tid att bara srå och tänka, offtast är det vi människor som tappar tålamodet för lätt, efter 4 minuter har vi tröttnat då e det fortfarande 3 minuter för tidigt, det sägs ta 7 minuter för en häst att uppfata. :) lycka till.

Låt hästen bli INTRESSERAD den kommer aldrig att göra det annars, låt den göra det i sin takt, du kan aldrig tvinga in en häst i en transport, i vilt tillstånd skulle de aldrig gå in då de föds med klaustrofobi. Om du har dörr fram så öpna den, om det går kan du också ta bort hela vägg delen och låta hästen bara gå över och vänja sig vid att komma upp en bit ovan mat och lära känna ljudet. Börja aldrig locka med mat/godis, den gången du inte har det kommer den ALDRIG att gå på.

Har alltid kunnat lasta min häst själv innan, men så har något hänt, vet inte vad, men hon går inte in längre!
Men har kommit på ett knep, hon brukar gå upp på lemmen, men sen ner lika fort igen. Du kan inte ta en lina och dra in henne när hon står utanför, MEN står hon med alla hovar på lemmen, eller tre i alla fall, så verkar det som om hon tror att det är kört och då kan man ta linan och dra in henne och hon går rätt in!
Funkar jättebra, slipper man bråka med henne oxå!
Har provat med nåt för ögonen, men jag har ingen dum häst kan jag tala om! Hon visste precis vad det var frågan om!

Men den nya hästen i stallet fick vi inte in, stark så in i norden och bara drog iväg med en! Men vi provade sätta för ögonen och hon gick rätt in! Tur det... tycker inte om att behöva stå och bråka med en häst!

Min vill inte stå mer än kornet räcker eller "ingen mat" bara nån sekund inne i transporten..sen bakåt snabbt. jag har inte fronturlastning men prövade att ta ut ponnyn genom framdörren och det går bra (bara 130 cm i mkh) så nu tränar vi att gå genom transporten. Tycker hon är jättekul speciellt när det finns mat på utsidan;).

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama