Svårläkt sår / Svallkött

LelleLilla

Trådstartare
Hej hej

Det är såhär att min häst råkade ut för en olycka för cirka tre veckor sedan. Han skenade och när han sedan hittades hade han ett ganska underligt sår på höger fram. Såret är en spricka längst kronranden.. Den börjar ungefär mitt fram på hoven och slutar bak vid ballarna. Vi vet inte vad han skärt upp sig på eller vad som hänt.

Vi tog naturligtvis ut veterinär redan samma dag som sa att såret egentligen skulle behövt sys, men att det inte går när det sitter som det sitter. Sedan ordinerade hon Streptosilinsalva och pencilinsprutor i fem dagar samt att linda benet till såret torkat upp..

Såret torkade upp något så när men utvecklade efter cirka två veckor "svallkött" vilket vetirinären varnat för. Detta innebar alltså att såret växte istället för att dra ihop sig. Då fick jag Lotagen utskrivet för att badda med och dra ihop såret.. Efter att ha baddat med Lotagenet i cirka 5-7 dagar såg det hela bättre ut och vi lät såret vara. Men nu har det spruckit upp ännu igen och vätskar. Det värsta är att såret inte vill dra ihop sig..

Såhär under storhelgerna är det ju svårt att få ut veterinär och det känns inte akut just nu så vi har tänkt vänta till mellandagarna med att ringa veterinären igen. Men jag vill bara höra om någon har haft ett liknande sår på sin häst ? Tycker det är väldigt svårt efter som såret sitter på ett dumt ställe och jag tidigare aldrig varit med om ett sådant här sår. Jag antar att veterinären kanske är tvungen att skära bort detta "svallkött" lite kanske. Men hur ska jag behandla det fram tills veterinären kommer? Vore tacksam för lite tips !

Sv: Svårläkt sår / Svallkött

Har du ingen Aloevera blomma ,då kan du dela bladet och lägga mot såret och bandagera , det hjälper både mot svalkött och infektioner och svamp .

Gjorde detta på min häst som såret inte läkte på som skurit av sig tåsträckar senan och han fick innan dess skära svallkött många gånger innan jag började med omslagen med AloeVera blomman och såret började även då ta fart att läka vilket det bara läkt med 1 cm imånaden innan :crazy:

Låter som humbug men absolut värt att prova ;)

Mvh Mia

Min häst hade ett sår högre upp på benet, och jag har för mig att vi fick använda Lotagen i ett par veckor. Min vet sa att man skulle inte använda det varje dag då man kan få "sårtrötthet" utan ca varannan dag. Kan du inte fortsätta med Lotagenet? Det gäller att få ner sårytan i höjd med omgivande hud för att såret ska kunna läka, och har du svallkött får du ingen läkning, iallafall ingen bra. Det gäller att inte få Lotagen på själva sårkanten, då dödar man även den friska nya vävnaden, utan försöka få på Lotagenet bara på själva svallköttet. Tops funkade bra tyckte jag.

Har du ingen Aloevera blomma ,då kan du dela bladet och lägga mot såret och bandagera , det hjälper både mot svalkött och infektioner och svamp .

Gjorde detta på min häst som såret inte läkte på som skurit av sig tåsträckar senan och han fick innan dess skära svallkött många gånger innan jag började med omslagen med AloeVera blomman och såret började även då ta fart att läka vilket det bara läkt med 1 cm imånaden innan :crazy:

Låter som humbug men absolut värt att prova ;)

Mvh Mia

Åh tack för tipset. :) Jag ska prata lite med min veterinär och höra om jag kan prova det. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 675
Senast: Fiorano
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 701
Hästvård Jag har minne som en guldfisk och kan inte komma ihåg hur det gick sist... Mitt ena sto har fått ett svallsår vid kotan höger bak...
Svar
13
· Visningar
5 714
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka