Svårfött fullblod och tjockis ponny i samma hage??!

Ämelie

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden en bra lösdrift plats i vinter, får stanna kvar där hästen står på bete nu :banana: Och här trivs både jag och hästen kanon!

Det är dock en litet problem. Dom har redan köpt in hö till deras ponny (som min häst ska stå i samma hage som) och jag är helt borta på det här med foder egentligen :crazy: :confused: Har försökt läsa mig till lite så jag förstår lite bättre och som jag tycker det ser ut ser det ut som höet de ska äta ändå är hyffsat.

Sedan kan man säkert inte alls jämföra förra årets skörd med årets, men jag har inget annat att gå på i nuläget. Om jag nu får svar av er att förra årets hö hade ok värden så analyserar vi årets hö och gör en ny bedömning då. Så denna analys är alltså från förra årets hö men årets hö kommer från samma vall. Rent teoretiskt, borde årets skörd då vara sämre än fjolårets?

Smältbartråprotein 39g/kg foder (47g/kg TS)
energi 7,4g/kg foder (8,9g/kg TS)

De är dom enda uppgifterna jag har i nuläget då hon ej hittade hela analysen.

Mycket tacksam för svar. :bow:

Sv: Svårfött fullblod och tjockis ponny i samma hage??!

Jag har köpt hö från samma vall i flera år. Från katastrof 20 g smb rp till för oss fina 50 g. Energin låg på 7,1-9 så det blir rätt stora variationer. Det tar bara ca 1 v på analysen, så vänta på den riktiga.

Faktorer som påverkar är bl a vallens ålder och gödsling, vädret och hur länge man väntade med att slå.

Sv: Svårfött fullblod och tjockis ponny i samma hage??!

Vallarna är inte direkt nysådda och vad jag vet gödslas det inte heller, däremot så är det slaget rätt så tidigt. Höet är fint i övrigt, luktar gott, fin färg och ganska "finstråigt"

Men fjolårshöet då? är det bra eller dåligt hö?

Som jag sa ska vi göra en analys, bara jag bestämmer mig för att ha kvar hästen där även i höst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej. Nu börjar det närma sig att ta hem hästarna och jag börja fundera på betet. Vi har en shettis och en större ponny, ingen av dom...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit