Svårfödd häst

Emmie_75

Trådstartare
Jag har fått Kraffts Low Starch Musli rekommenderat till extremt svårfödd häst men försöker läsa på om det och bilda mig en egen uppfattning. Får dock inget grepp om varför detta ska vara bra för just svårfödd häst, någon som har koll och som kan hjälpa mig?

Alternativt, har ni tips på foder till svårfödd häst, där proteinet i hösilaget ligger lite lågt och kvoten är 5 och vi inte får i hästen mer än ca 12 kg. Den får även ca 2 kg lusern per dag (torrvikt) och 2 kg av annat kraftfoder. Tänder och parasiter är kollat och ua.
 
Jag har fått Kraffts Low Starch Musli rekommenderat till extremt svårfödd häst men försöker läsa på om det och bilda mig en egen uppfattning. Får dock inget grepp om varför detta ska vara bra för just svårfödd häst, någon som har koll och som kan hjälpa mig?

Alternativt, har ni tips på foder till svårfödd häst, där proteinet i hösilaget ligger lite lågt och kvoten är 5 och vi inte får i hästen mer än ca 12 kg. Den får även ca 2 kg lusern per dag (torrvikt) och 2 kg av annat kraftfoder. Tänder och parasiter är kollat och ua.
Många svårfödda hästar är också kräsna. I såna fall ligger smakligheten högst på prio-listan.
Vår 23-åriga fullblodsvalack, som kräver en del tillskott eftersom han inte äter tillräckligt med grovfoder, äter gärna Hippo Grow Alfa, utöver lusern och betfor, som han även håller hullet bra på.

Frågar du femtielva hästägare eller foderrådgivare om vilket som är det bästa fodret för svårfödd häst, så kommer du få minst femtiåtta olika svar. Mitt bästa tips är att du provar dig fram mellan de foderslag som finns tillgängliga för dig att köpa och ser hur just din häst reagerar på de olika fodren.
Kanske är det ett lågstärkelsefoder som är bäst för din häst, kanske spelar det ingen roll.
 
Sen ett tillägg: Jag vet inte om jag skulle säga extremt svårfödd om en häst som "bara" äter 4 kg pellets utöver grovfodret. Men det beror kanske på att jag är hästfostrad i en annan tid, där det gavs mycket kraftfoder.
För rätt många år sen nu hade jag en häst som, under inridning, åt ca 8 kg hö (han ville inte ha mer), 7 kg lusernpellets och 4½ kg havre. Han krävde lite mer mat än tabellerna visade, men jag vill nog ändå inte påstå att han var särskilt svårfödd. (Det var innan havre ansågs vara omodernt att fodra med...)
 
Det fodret innehåller en del fett, fiber och protein vilket gynnar viktuppgång. :D
Många svårfödda hästar är också kräsna. I såna fall ligger smakligheten högst på prio-listan.
Vår 23-åriga fullblodsvalack, som kräver en del tillskott eftersom han inte äter tillräckligt med grovfoder, äter gärna Hippo Grow Alfa, utöver lusern och betfor, som han även håller hullet bra på.

Frågar du femtielva hästägare eller foderrådgivare om vilket som är det bästa fodret för svårfödd häst, så kommer du få minst femtiåtta olika svar. Mitt bästa tips är att du provar dig fram mellan de foderslag som finns tillgängliga för dig att köpa och ser hur just din häst reagerar på de olika fodren.
Kanske är det ett lågstärkelsefoder som är bäst för din häst, kanske spelar det ingen roll.

Att prova sig fram utan att ha en ledtråd blir lite långsökt, speciellt om man inte är speciellt duktig på foder. Det finns ju ungefär 500 olika kraftfoder och dessutom vill man inte tvärbyta, så ska jag prova alla dessa får jag hålla på hela hästens liv ;) . Därav att jag bad om lite tips från andra för att få en början.

Gällande ditt andra inlägg så är det ju lite skillnad om man får i hästen 15 kg hösilage mot 8 (om det inte är en ponny vi pratar om?) samt att jämföra en yngre häst (vilket jag antar att det var om den var under inridning) och en vuxen häst. Men tack ändå för din input :) ! Ser även att jag faktiskt missade att hon även får något så omodernt som havre :D , så det tillkommer också.
 
Jag har fått Kraffts Low Starch Musli rekommenderat till extremt svårfödd häst men försöker läsa på om det och bilda mig en egen uppfattning. Får dock inget grepp om varför detta ska vara bra för just svårfödd häst, någon som har koll och som kan hjälpa mig?

Alternativt, har ni tips på foder till svårfödd häst, där proteinet i hösilaget ligger lite lågt och kvoten är 5 och vi inte får i hästen mer än ca 12 kg. Den får även ca 2 kg lusern per dag (torrvikt) och 2 kg av annat kraftfoder. Tänder och parasiter är kollat och ua.
Vad innehåller första tentan totalt i smrp och MJ?

Om vi inte vet vad hästen får i sig går det inte att tipsa om tillägg eller ändring. En enkel sak att göra om hösten äter det är att tillsätta någon typ av olja för att få upp energin i foderstaten

Generellt är en låg kvot inget dåligt om hästen är svårfödd. Det viktiga är att den får behovet av protein tillgodosett och det brukar inte vara något problem om den har svårt att hålla hullet.
 
Jag har fått Kraffts Low Starch Musli rekommenderat till extremt svårfödd häst men försöker läsa på om det och bilda mig en egen uppfattning. Får dock inget grepp om varför detta ska vara bra för just svårfödd häst, någon som har koll och som kan hjälpa mig?

Alternativt, har ni tips på foder till svårfödd häst, där proteinet i hösilaget ligger lite lågt och kvoten är 5 och vi inte får i hästen mer än ca 12 kg. Den får även ca 2 kg lusern per dag (torrvikt) och 2 kg av annat kraftfoder. Tänder och parasiter är kollat och ua.
De hästar jag haft som varit svårfödda (några fullblod och ett par fälttävlanshästar) har behövt en betydligt högre kvot än mina andra hästar. Jag har sällan köpt färdigfoder då det blir hemskt dyrt för oss som har många hästar. Jag brukar ha havre, betfor, lusern, soja, kli och linfrö att mixa mellan. Även olja och kornkross har jag använt på en del hästar med framgång. Saknar jag mer protein än vad jag vill ersätta med soja och lusern händer det att jag köper något färdigt proteinfoder.

Efter någon säsong känner man sina hästar och vet vad som fungerar på just den individen och när det är dags att gå på med tex. extra protein (som nu inför pälssättningen). Vissa hästar behöver det dubbelt så mycket foder som de borde behöva enligt foderstatsprogrammen, och vissa verkar klara sig gott på betydligt mindre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 303
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 643
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 624
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp