Svårfödd häst på lösdrift?

karamelldrottningen

Trådstartare
En lösdrift med fri tillgång kan det räcka för en svårfödd åring? Svårt att säga, föruttsättningen är att det är ett bra grovfoder. Men kanske ska jag ge extra av något annat oxå? Hur gör du?

Sv: Svårfödd häst på lösdrift?

Har mina hästar på lösdrift trots att deras behov är mycket olika. Två är lite för runda medan en kan äta hur mycket som helst. Så jag tar in dom på box varje dag och ger de runda en liten skål med lite betfor och några korn havre var och den svårfödda får en hel balja med lucern(hackad strå) + musli + betfor.

Sv: Svårfödd häst på lösdrift?

Vi hade ett bra hösilage på lösdriften, kvot på 9 men ganska blött (ts 45%) men det räckte inte till min då 1-åriga hingst och hans inackorderade jämngamla kompis (SWB båda 2). Stödfodrade med 2 kg lusern och 1 kg havre var.
Dom var alltid i farten och sprang och busade vilket gör att det går åt otroligt mkt energi, och ännu mer när det är kallt ute.

Jag gjorde så att jag gjorde en liten hage i lösdriftshagen där dom fick stå och äta i lugn och ro utan att de andra hästarna kom åt deras mat, och jag slapp stå och passa och vakta vilket jag fått göra om jag bundit upp dom. Under tiden de åt hann jag mocka ligghall, fylla på vatten och hösilage;)

Finns säkert dom som klarar sig på enbart ett BRA grovfoder, men det beror ju på många faktorer såsom svår/lättföddhet, väder och hur aktiva dom är.
Man får räkna på att de får i sig det dom behöver i form av mj/protein och ffa mineraler genom grovfodret, komplettera om det behövs och sen hålla nogsam koll på hull och överlinje och snabbt sätta in mer foder om de tenderar att falla ur.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka