Svårfångad häst

F

Fjunet

Ska åka och hälsa på en häst imorgon som är väldigt svårfångad i hagen. Jag undrar hur jag bäst signalerar att jag är ofarlig och inte vill något ont? Hästen gör det inte av ren djävulskap, utan det är en tillitsfråga.

Sv: Svårfångad häst

jag brukar sätta mig ner i hagen och bara vänta tills hästen kommer fram...oftast gör dom de av ren nyfikenhet..om inte gör lite puss ljud eller prassla med något...res dig sedan lungt upp o klappa henne på halsen.. ta inte på grimman direkt...min pålle brukar nämligen stick sin kos då.. =) ta det lugnt..

gå emot hästen försiktigt. inte så fort. om den vänder för att gå, vänder du ryggen emot hästen och väntar tills den har stannat. sedan börjar du närma dig hästen med axeln närmast hästen. så fortsätter du tills du har fått komma fram till hästen. för att sedan vara lite "artig" sträcker du fram handen (med ovansidan av handen överst) och låter hästen nosa på din hand innan du rör vid hästen. då har ni hälsat på varandra. :)

jag har läst att vi, som rovdjur, alltid går rakt mot vårt mål, medan flyktdjuren alltid går med sidan mot och liksom i serpentiner. detta läste jag i en nh-bok, där hon också skrev att det är därför som hästar gärna går från sida till sida över vägen när man är ute och rider, och också därför som det kan vara svårt att hämta hästar ur hagen. vi är så uppenbart rovdjur för dem.
enligt henne skulle man försöka gå som i serpentiner mot hästen och så fort den vände bort skulle man själv stanna och vända sidan mot, tills den gav en uppmärksamhet. jag har inte provat detta själv, men jag kan tänka mig att det är en "häst"-lösning.

Hur gick det?

En fråga som direkt dök upp var VARFÖR du ska åka dit och hantera en svårfångad häst? Är det inte ens din egna häst?
En häst som har tillitsproblem ska man enligt mig inte lämna över på en massa andra människor; det är upp till ägaren att bygga sin relation till hästen. Om du vill hjälpa till, ge hellre ägaren råd.
Ska du bli medryttare, vad är det för typ av ägare? En viss typ av ägare är inte hästvänliga; själv har jag fått lämna en medryttarhäst av denna anledning. Man måste ta den tid det behövs till att bygga upp förtroendet. Man ska definitivt INTE rida eller hålla på bara för att hästen ska få motion (vilket många tycker är jätteviktigt konstigt nog (fysiskt välmående före mentalt välmående)).

Mitt tips skulle vara att den som ska hålla på med hästen till att börja med bara sätter sig ner i hagen. Sitt där ett bra tag och gör inget annat. Försök inte fånga hästen, ha inte med dig grimma, inget godis, bara dig själv. Rör inte hästen om inte han kommer in och söker kontakt själv. Låt hästen göra närmandet.

Det gick inte så bra. Eller, hon var mindre svårfångad än jag trodde. Hon springer inte sin kos, utan om man tar två steg emot henne så går hon iväg två steg. Hon springer aldrig iväg.

Det är min medryttarhäst, som jag har som min egen häst. Hon litar på ägaren, så hon kan fånga henne :) Men då får hon också sitta ner en stund och vänta in henne.

Hon blev tidigare infångad med elstötar, just därför är hon svårfångad.

Hur fångar man en häst med elstötar? *funderar*

De ska in i fållor, och då tar man till elstötar för att jaga på dem så att de går in.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka