Svåra insektsangrepp eller något annat?

T

Thornbird

Mina två hästar går på bete sedan slutet av maj. De har klarat sig ganska bra från myggor/knott hittills, men för någon vecka sedan upptäckte jag att mitt sto hade ett stort sårigt område på undersidan av huvudet. Alltså hela undersidan av huvudet var fullt av sönderkliade bett och torkad sårvätska, och på ett ställe fanns en hård svullnad.

När jag upptäckte det kontaktade jag veterinär direkt för att få råd. Jag skulle bara tvätta med alsolsprit, och kanske spraya med en spray som innehåller tjära för att hålla insekter borta.

Nu har jag tvättat det sedan dess, och smörjer även in det med salva. Till en början verkade det bli lite bättre, men nu är hela huvudet fullt av små sår, hon är alltså helt knottrig i ansiktet. Hon har även sår på övre delen av halsen, och såren blir fler och fler för varje dag.
Min andra häst, som brukar vara den häst som blir mest angripen, har knappt några bett alls. Och stoet har ju inte haft de här problemen tidigare.

Jag har hört av flera personer att de också har märkt att det har varit ovanligt stora problem med insekter i år.
Men varför drabbas bara vissa hästar? Och är det insekter som orsakar problemen på mitt sto?
Jag börjar fundera på om det skulle kunna vara något annat, men jag kan inte komma på någon rimlig förklaring. Kanske är mitt sto överkänslig? Men varför har hon då inte drabbats tidigare varken i sommar eller förra sommaren?

Vad kan jag göra mer än att tvätta och smörja?
Ska jag avvakta, eller kontakta veterinär igen?

Jag ska i alla fall köpa hem hö och spån så jag kan börja ta in hästarna på nätterna, för det går ju inte att ha det så här längre.
 
Sv: Svåra insektsangrepp eller något annat?

Kan ju också vara fotosensibilitet hästen fått om den ätit någon växt de inte tål. Inte så ovanligt när betet börjar bli dåligt.
 
Sv: Svåra insektsangrepp eller något annat?

det hände något liknade med min vallack. en dag var han knottrig och hade fullt med sårskorpor på mulen. Jag smörjde honom och kom på att jag sett honom stå och gnaga på ett träd så jag bytte hage och det försvann bara över några dagar. kollade NOGA honom nästa gång han hamnade i den hagen..
 
Sv: Svåra insektsangrepp eller något annat?

Drabbar fotosensibilitet även hästar som inte har opigmenterad hud? Min häst är fux, och hon har inga vita tecken på benen och endast en stjärn i pannan.
När jag har läst om det så verkar det som att det mestadels är opigmenterad hud på huvud och framförallt benen som blir ljuskänsliga, och mitt sto har inga problem alls på benen.
Hon har heller inga sår på mulen, men fullt i resten av ansiktet. Och en del högt upp på halsen. Sedan har hon ju insektsbett under buken och i skapet, men när det gäller de såren så är jag ju säker på att det är insektsbett.

Jag flyttade hästarna till en annan hage igår, så jag får se hur det ser ut idag. Men jag börjar ju bli lite orolig :crazy:
 
Sv: Svåra insektsangrepp eller något annat?

Om det är knott/mygg och andra (förbannat irriterande) insekter hästen irriterar sig på, så har jag många tips.
Har ett helt stall med islandshästar, importerade från island där dom inte har knott och mygg i samma mängder som vi.
Därför får islandshästarna en allergisk chock när dom släpps ut i dom svenska hagarna på sommrarna.

Det jag gör med hästarna ungefär 1-2 ggr i veckan är, att tvätta dom med jodopaxlösning.

Varje/varannan dag
Jag smörjer med hästsalva eller helosan, och sprayar på flugspray.

Och det bästa tipset, köp exemtäcke eller flugtäcke (jag föredrar exemtäcke)
Exemtäckena kostar en slant, men jag har haft mina i säkert 2-3 år och inget har jag behövt slängt.
Jag har några som är lite lappade, efter lite bråk i hagen, men dom fungerar fortfarande.
 
Sv: Svåra insektsangrepp eller något annat?

Men det verkar ju inte heller stämma, för då brukar de väl klia manen/svansen osv? Eksemtäcke känns ju onödigt om problemet bara finns på huvudet.
Och om det är en allergisk reaktion på knott/mygg så borde hon väl reagerat redan i början av betesperioden och även tidigare år?

Det är verkligen jättekonstigt det här, för jag tycker inte symtomen stämmer in på något... Det hade i varje fall inte blivit sämre sen igår. Jag tror nog ändå mest på att det är sönderkliade bett för det är j*vulskt mycket knott, så imorgon tar jag in dem över natten om vi har fått hem hö då.
 
Sv: Svåra insektsangrepp eller något annat?

Ja, även mörka hästar kan drabbas av fotosensibilitet.
Fast trodde nog att känsligaste hudområden skulle drabbas hårdast...
Kan det hända att hon hittat något träd hon kliat sig mot med ansiktet som hon kanske är allergisk emot?
 
Sv: Svåra insektsangrepp eller något annat?

Jag har inte haft problem med min häst däremot har JAG haft problem i år, jag är överkänslig mot myggbett t.ex. och i år har det inte varit nådigt. De har spruckit av sig själva, gjort mer ont än kliat o.s.v. Jag tror det har kommit någon ny sort (det är vad läkare sagt att jag kan reagera på numera, annars är det oftast lugnt, förra året hade jag inga problem trots att jag var runt i landet på olika platser) som jag iaf inte träffat innan. Har alltid varit överkänslig mot myggbett, när jag var liten kunde jag inte låta bli att klia och fick infekterade bett och blev sjuk av det etc, nu har jag på senare år lixom lärt mig att inte klia men i år har det inte spelat någon roll i o m att de spruckit upp av sig själv.
Har inte spelat någon roll om jag haft myggmedel eller liknande heller, dom har vart så SJUKT envisa i sommar. Så, det är inte bara hästar som reagerat på det.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 192
Hästvård Kan hästar ens ha det? Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar...
Svar
11
· Visningar
2 453
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp