Svår lastad

A

Appetax

Jag har en fjordnig som är väldigt envis när det gäler vissa saker tilexmpel när de gäler lastnig. Det tar ofta flera timmar att lasta henne. Hon är inte rädd för transpotern. Med rep tar det jätte lång tid och hon blir jätte sur. Jag har förskt meed att baka bort henne när hon går bakåt å får vila vid trandsport tekniken. Nån som vet hur jag kan få henne att gå på fotare, eller ingetligen bara att vi inte behöver bli osams varje gång en transport kommer in i bliden.

Sv: Svår lastad

jag har också en fjordhäst och vi har haft ungefär samma problem som er.
tillslut när vi köpte en egen transport tog vi oss tid varje dag till att lastträna. då väntade vi ut hästen. inget våld, inga linor, inget spö.
utan vi bara stod och väntade ut honom. Han var inte heller rädd för transporten. första gången tog det lååång tid, nästa dag tog det ca 10 min sen fortsatte det så det bara blev bättre och bättre. nu traskar han på hur enkelt som helst.

Har också haft en sån fjording...*suck*
Envisare varelser finns inte, är min erfarenhet!
Minns att det i början kunde ta åtskilliga timmar av blod, svett o tårar (på mig alltså - hästj-veln var tämligen oberörd) att få in henne i transporten. Och rädd var hon inte, bara envis...det som fick henne att till sist kliva på var att hon tröttnat på showen.
Men! Jag var envisast!
Det som vände det hela var när jag började lära henne att gå med förbundna ögon...vi gjorde det som en lek, i alla möjliga sammanhang. Jag gjorde det för att jag ville stärka hennes tillit till mig, och befästa mitt ledarskap. Så småningom vågade/ville hon följa med på alla möjliga "läskiga" ställen, både med o utan ögonbindel...och till min stora förvåning var transporten inte längre ett problem - hon bara klev på.

Kanske värt att testa, om du tycker det är kul att leka med din häst.

Lycka till med din gule :D

I Belindas svar ligger lösningen: Inte i ögonbindeln, men i tilliten. För henne var ögonbindeln ett sätt att skapa tillit, men det sättet funkar förmodligen inte så bra för alla.

I lastningssituationen sätts tillit och lydnad ofta på sin spets eftersom det av de flesta hästar upplevs som onaturligt och kanske skrämmande att kliva in i det trånga lilla utrymmet.

En ofta effektiv och lätt lösning är att låta en riktigt duktig hästmänniska med vana att lösa lastningsproblem och liknande, lösa även ditt problem. Hästen lär sig vad som gäller i den specifika situationen och att det inte är något farligt. Den tilliten brukar sedan ofta gå bra att föra över till ägaren, om ägaren samtidigt lär sig att hantera situationen på samma sätt som utbildaren. Med proffsig hjälp är problemet ofta löst på ett par timmar.

Tack för alla svar... :)

Jag har redan tästat med duktiga lastpersoner som har lärt travhästar det är efter det tar bara en halv timme med rep.
Det där med ögon binda lät rätt smart, ska pröva.
Vi har tillgång till transport varje dag.

Om du ska testa med ögonbindel är mitt tips att gå väldigt försiktigt fram...testa först om hon öht går med på det. Börja sedan med korta stunder och enkla övningar, typ gå rakt fram på slätt underlag...och massor av beröm när det lyckas såklart. Om det går bra så öka sakta svårighetsgraden med lite svängar, lite knaggligare mark, gå mellan bommar osv.
Det är jätteviktigt att inte göra det för svårt, hon måste verkligen känna att hon kan lita på dig i alla lägen.
Hoppas det funkar lika bra för er :)

med anledning av ögonbindel:

när jag skulle lasta två unghingstar från sommarbetet gick den ena rätt på (det är min :angel: :love: :angel: ) den andre slängde sig åt sidan och ville inte gå på.

Först testade vi ögonbindel men det gjorde att han bara stressade upp sig mer och backade (det var ju inte riktigt vad vi ville...:crazy: ).

Vi pausade en stund, jag gjorde några enkla ledarskapsövningar med hästen (som var ledare i en av flockarna på betet och således en ganska "stark" häst).
Efter en stund accepterade han vad jag ville att han skulle göra och sen gick vi mot transporten och han gick rätt in.

Behåll lugnet när ni ska lasta och träna gärna på att lasta. Oftas lastar man bara när man ska någonstans, oftast har man kanske en tid att passa och känner sig stressad av det vilket vi överför på hästen.

Jag har nyligen svarat i en annan "svår-att-lasta-tråd", läs gärna den.
mvh/Marijaa

vad ska man ha som ögonbindel typ .. ?

Utan ögonbindel,
Ska jag forsätta med att träna med rep när jag tränar henne för det fungerar ? Eller ska jag bara vänta in henne ?

Appetax skrev:
vad ska man ha som ögonbindel typ .. ?

Utan ögonbindel,
Ska jag forsätta med att träna med rep när jag tränar henne för det fungerar ? Eller ska jag bara vänta in henne ?
ögonbindel: en tröja eller halsduk tex.

Istället för rep skulle jag etablera ett 100%igt ledarskap, då kanske du också får bort lite av hennes "envishet" som kan va ett tecken på att hon inte riktigt accepterar dig som ledare i nuläget.
De fjordingar jag har träffat har varit väldigt "starka" hästar som gärna velat ha ledarskapet själv. Jag motionerar en ibland och hon höll på att hugga mig i armen som jag bar hö på eftersom hon väl är van att bestämma när hon ska få maten av sin matte. Så skulle aldrig någon av de andra hästarna jag hanterar göra.

marijaa skrev:
De fjordingar jag har träffat har varit väldigt "starka" hästar som gärna velat ha ledarskapet själv. /QUOTE]
:bow: Har samma erfarenhet.

marijaa skrev:
Istället för rep skulle jag etablera ett 100%igt ledarskap, då kanske du också får bort lite av hennes "envishet" som kan va ett tecken på att hon inte riktigt accepterar dig som ledare i nuläget./QUOTE]
Håller med dig. Jag liksom "snubblade" över lösningen med min första fjording, då var jag 13 år och hade aldrig hört talas om NH, ledarskapsövningar och sådant.
Ögonbindeln var något jag läst om i en bok, blev nyfiken och tyckte det vore värt att testa...och att alla "följa matte-"lekar gjorde hästen lydigare var således inte planerat. Men det lärde mig en del om hur hästar funkar.

Jag är 13 å det är min första fjording ;)

Hon följer mej vart jag än går, men inte in transporten..
SKa ast träna henne i morgon har mer tid då, vil inte strässa när jag ska pröva..! Ska nog pröva lite ögonbindellek i dag..

Appetax skrev:
Jag är 13 å det är min första fjording ;)

Hon följer mej vart jag än går, men inte in transporten..
SKa ast träna henne i morgon har mer tid då, vil inte strässa när jag ska pröva..! Ska nog pröva lite ögonbindellek i dag..
följer hon dig av rätt anledning då?

fjordingar är ju inte bara envisa, de är glupska också :D :smirk: , du ger henne inte godis och sånt?

Är det så att det inte hänger på ledarskapet utan att hon är rädd eller liknande får ni träna på att lasta i lugn miljö och när ni inte har några tider att passa. I början räcker det kanske med att hon går upp på lemmen osv.
Har du ingen äldre i stallet som kan dela med sig av lite tips eller visa, jag blir överlycklig när någon ber mig dela med mig av mina nh-kunskaper :o :D

Belinda skrev:
marijaa skrev:
De fjordingar jag har träffat har varit väldigt "starka" hästar som gärna velat ha ledarskapet själv. /QUOTE]
:bow: Har samma erfarenhet.

marijaa skrev:
Istället för rep skulle jag etablera ett 100%igt ledarskap, då kanske du också får bort lite av hennes "envishet" som kan va ett tecken på att hon inte riktigt accepterar dig som ledare i nuläget./QUOTE]
Håller med dig. Jag liksom "snubblade" över lösningen med min första fjording, då var jag 13 år och hade aldrig hört talas om NH, ledarskapsövningar och sådant.
Ögonbindeln var något jag läst om i en bok, blev nyfiken och tyckte det vore värt att testa...och att alla "följa matte-"lekar gjorde hästen lydigare var således inte planerat. Men det lärde mig en del om hur hästar funkar.
Den främsta belöningen med NH är när man ser hur väl hästarna mår av det!!! :) :) :) :) och hur mycket bättre vår kommunikation och vår "samvaro" fungerar.

Inget godis får hon av mej, men hon kan tro det för hon fick på sitt för ställe. Vi är bara 2 i stalet å så mamma:o Dom är mer travmäniskor än nh och säjer att rep är det bästa, men vi ska lasta det älsta stoet efter fjordnigen (4år) hon är väldigt transport van å se om hon är lätare å lasta då..

Appetax skrev:
Inget godis får hon av mej, men hon kan tro det för hon fick på sitt för ställe. Vi är bara 2 i stalet å så mamma:o Dom är mer travmäniskor än nh och säjer att rep är det bästa, men vi ska lasta det älsta stoet efter fjordnigen (4år) hon är väldigt transport van å se om hon är lätare å lasta då..
Lycka till vännen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag fick hem min fjording för ca 2 månader sedan. Hon är 20 år gammal. Hon har redan ifrån början varit "bråkig" . Svår att leda...
Svar
9
· Visningar
1 622
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 825
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar