svår klåda på häst

solhattar

Trådstartare
Har en islänning och en shettis som jag har haft många år tillsammans båda hae eksem och kliar sig alltså hela sommaren.Har köpt en till islänning som inte har eksem men som nu har börjar klia sig lite på svansen och upp på rumpan,har tagit maskprov som visade på blodmask men det är han avmaskad mot nu.Men vad kan det vara som kliar tyckeer inte att jag kan se några småkryp men de har ju så tjock päls med.Nån som vet vad det kan vara och vad man kan göra åt det.Hade det varit sommar hade jag duschat dom med nåt bra shampo men nu är det ju inte riktigt väder för det.Vad gör man??

Sv: svår klåda på häst

Löss?
Vet dock inte hur man behandlar det.

Ja kanske nån annan som kan veta??
om det är löss så kan du klippa hästen/hästarna och sedan behandla med etotal så slipper du blaska med vatten. Täcke på på nyklippt ponny såklart. Kolla de andra hästarna också så att du får bort lössen från stallet helt.

Parasiter som mask gör ju att hästen kan klia rumpan och svansen, så där har du den största orsaken. Avmaskad, bra. Prova nu att tvätta svansen, så ska du se att det ger med sig.

Löss kommer senare om de drabbas av det, OCH börjar främst vid hals och bog. Du behöver sällan tvätta, men klipp så brukar det ge med sig.

Pälslöss som många islänningar kan drabbas av, är inget man kan sanera i stallet. Kommer det så kommer det, och vissa hästar har detta från år till år, medan andra slipper trots att många kompisar drabbats. Varför? Det vet man inte.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka