Svår att hålla i vikt

Nathalie

Trådstartare
Hej ! Jag har en unghäst på 3 år som just stått med hovböld, haltar en aning fortfarande då har har ett svullet sår på kronranden . Men han stod i en mindre hage i ca 2 veckor då har inte alls va bra . Nu har han rasat i både vikt och muskler . Har gett han ca 1 kg lucern + 10 kg hö om dagen. Självklart förstår jag att det tagit energi att hoppa på tre ben. Men nu är min fråga, hur får jag bäst upp honom i vikt igen ? Ska jag fortsätta med lucern eller välja ett annat foder ? Han går ute i gräshage nu . Ska meddela att han är trakhenare/connemara :)

Sv: Svår att hålla i vikt

jag skulle fortsätta med lucern och kanske lägga till en dl olja, du kan även ge honom mer lucern om det behövs och om han äter. Som jag förstår det så är han på bättringsväg nu och tappar inte längre? Ha lite is i magen om betet är bra och ändra inte för mycket i så fall. Bete gör underverk på många.

Sv: Svår att hålla i vikt

Ja det är knappt så att han äter lucernen men det går med morötter i :) okej vanlig rapsolja då ?
Det här med is i magen är inte min starka sida efter alla hopp om att han ska bli bra , men ska försöka ;) man är ju så rädd om sina "små" troll :P men han är ju på bättringsväg så hoppas att han tar igen sig innan det är dax för inridning .

Liknande trådar

Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5