Svår att fånga och få med

Rumbla

Trådstartare
hästen har bara i min ägo en dryg månad så med en stor medvetenhet om att saker förändras.

Men, min häst går på lösdrift, i fantastiskt stooor hage med sin nya flock. Han är relativt ranghög och har kommit in bra i gruppen om sex hästar. Efter första veckan så började han gå ifrån mig när jag kom med grimman, men med uttröttningmetoden så låter han sig fångas efter en stund.

Nu låter han sig fångas, men vägrar att röra på sig. Istället står han och väntar, kolugn. Han vill gärna att man kliar honom under hakan och puffar mjukt på handen tills man kliar. Han är lugn och alldeles ljuvlig att hantera, men rör sig inte ur fläcken. Så idag hämtade jag efter en halvtimme ett dressyrspö och fick honom att gå in. När han väl kommer utanför hagen så är han fantastisk att ha att göra med. Följer med på promenader och ridturer utan några protester.

Vi känner ju givetvis inte varandra så väl än, men det kändes som ett nederlag att hämta ett spö även om det inte används så mycket. . Vill bara ha någons tankar och idéer vad man skulle kunna göra. Nu har jag börjat ge morötter i höet när han lämnat hagen... För att få en positiv känsla, men vad mer?

Jag tolkar det som att du kliar hästen under hakan i hagen när den står still. Jag skulle nog låta blir att klia hästen när den inte gör rätt (alltså går) till att börja med. Det är ju en belöning, alltså belönar du att han står still och inte vill gå. Sen vill jag inte ge några vidare råd då jag inte känner mig tillräckligt erfaren vid hanteringsproblem. =)

Hästen lyder inte. Det blir problem. I det här fallet har du dessutom belönat och uppmuntrat fel beteende, vilket gör att du har lite mer att jobba med än om det var första gången det uppstod.

Det är inget fel i att ta med spöet ut för att förtydliga vad du menar. Det handlar inte om att spöa upp hästen utan med eftertryck visa vad du menar och att du menar allvar.

Men tänk i fortsättningen över vad du vill att hästen ska göra och vilka handlingar du uppmuntrar. Att lära in fel saker är inte bra, det är svårt att ha respekt för en inkonsekvent ledare.

Min häst kan i perioder vara lite segstartad att få ifrån flocken. Jättepigg och mysig när den " magneten" släppt. Jag smackar lite extra och visar att jag vill att hon ska gå, ev duttar till med grimskaftet bakom ryggen. Då går hon 99 gånger av 100 och när vi lämnat flocken går hon glatt med.

Vid nåt tillfälle har hon provat stå planterad men då backade jag henne omedelbart snabbt genom att stå framför och flaxa. Provade framåt igen och gick hon inte på en gång fick hon backa igen. Då accepterade hon att man rör på fötterna när matte säger det. Går ju inte att släpa hästen, den är garanterat starkast.

Han vill gärna att man kliar honom under hakan och puffar mjukt på handen tills man kliar. Han är lugn och alldeles ljuvlig att hantera, men rör sig inte ur fläcken.
Du tränar inte hästen, han tränar dig. :angel:

Jag menar inte att det alltid är dåligt att klia när han ber om det, inte alls, men du behöver vara medveten om orsakssambanden och om inlärningen. Om du, som @Lovisaleonora skriver, använder belöningar på ett strukturerat sätt för att uppmuntra och befästa önskade beteenden så blir allting mycket lättare. Hästen behöver också förstå att det är du som bestämmer om, när och i bästa fall hur han skall flytta på sig när du är med. Inte han själv (och för allt i världen inte han som bestämmer om du skall flytta dig). Markarbete med långt grimskaft, på ridbanan och/eller i hagen, där du vänjer honom vid att stanna, gå, och flytta fram- och bakdel på dina signaler, så tror jag att hämtningarna kommer att funka ännu bättre och även er kommunikation totalt sett. Vill han inte börja röra sig när du vill, så skulle jag använda negativ förstärkning. Reta/stimulera honom (först väldigt lätt, vid behov med ökande intensitet) tills han gör det du vill - och då omedelbar eftergift. Du kan använda ett spö mot hans bakdel, eller helt enkelt änden på grimskaftet.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
E
Träning Hej, jag har ett stort problem. I lördags så skulle min medryttare hämta hästen, men hon ville inte bli fångad. Hon höll på å försökte...
2
Svar
20
· Visningar
1 868
Senast: Bellina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar