Svanstedts beslut: ”Lämnar Sverige”

Lämnar sverige – för gott? I november går flyttlasset. Åke Svanstedt vet inte när – eller om – han återvänder till de svenska travbanorna. ”Förmodligen kommer det att dröja länge. Nästa år kommer jag antagligen bara ha tvååringar i träning. ...

Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article17051435.ab
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svanstedts beslut: ”Lämnar Sverige”

*Kl
Intressant att han tycker det verkar sakrare pa denna sidan Atlanten med tanke pa att trenden gar at helt andra hallet. Vi tex har dragit ner till 1/4 av de hastar vi hade bara for ett ar sedan och funderar pa att sluta/flytta till Sverige.
Sure, prispengarna ar storre i unghastloppen och de inbetalda loppen men det kostar multum att betala in och jag tycker mer hastar sallas pga speed har.
Och nog fasen ar det pa dalgang. The North America Cup gick for 2/3 av prispengarna de gatt for under de senaste aren och om man inte tror det ska ge genomslag aven soder om gransen anser jag det ratt naivt.
 
Sv: Svanstedts beslut: ”Lämnar Sverige”

Nja, alla får väl ha sina åsikter. Jag tycker nog den är lika mycket värd som alla andras.

KL

Jag tycker det är märkligt att alla artiklar handlar om "kung Åke", "det kommer bli tomt" etc.
För mig som inte längre är i travvärlden och var där innan grisfösare kom så känner jag mest bara "good riddance", trots att han lyckats bra med sitt jobb.
Visst är det inte bara Åke som använder sånt. Men han har iaf erkänt bruk.
Jag tycker det är hemskt!
Och jag tycker det är hemskt att en hel travnation bara bubblar om kung Åke och tomhet.. Det säger ju en hel del om vad som är accepterat där..
 
Sv: Svanstedts beslut: ”Lämnar Sverige”

Jag tror inte alls de flesta ute i landet beundrar Åke. Det är nog mest journalister som skriver som dom tror folk vill läsa.

Däremot är jag helt förundrad över att det finns hästägare som ställer häst i hans träning.
 
Sv: Svanstedts beslut: ”Lämnar Sverige”

Nu ar jag inte i Sverige och kan darmed inte saga att jag ar jatteinsatt i exakt hur asikten runtom travbarnorna gar angaende denne tranaren men av de jag kunnat utlasa (och aven min egen asikt) - I think you nailed it.
 
Sv: Svanstedts beslut: ”Lämnar Sverige”

Ok, jag uttryckte mig klantigt där!

Jag menade att travmedierna bara speglar den sidan. Jag hade faktiskt förväntat mig att någon journalist eller krönikör skulle våga sticka ut hakan för hästarnas skull.

Dock vet jag många som tycker att det han gör är ok. Och en del som funderat på att sätta häst i träning där, medvetna om vad som skett.
Givetvis känner jag fler som tycker det motsatta av mina travaktiva vänner. Av just mina vänner är det ingen som tycker sånt är ok.
Men bland bekantas bekanta - jo då.
 
Sv: Svanstedts beslut: ”Lämnar Sverige”

Och jag som jobbat åt Åke skulle inte tveka en sekund att ställa häst där. bättre hästhållning får man leta länge efter. Om Åke använt grisfösare på någon häst under åren är det beklagligt och inte alls okej! Men jag är tämligen säker på att det inte förekommer längre och hästarnas välmående och trivsel på gården talar iafl för mig hur bra de har det.
 
Sv: Svanstedts beslut: ”Lämnar Sverige”

Detta har man väl under lång tid förstått varit på gång.

Även om jag inte tillhör hans fanclub som hästmänniska men som v75 spelare så känns det som att en epok är på väg att gå i graven..

Ska bli kul att se hur han klarar sig "ower there" och någon grisfös behöver han inte tänka på att ta med sig för där kör man med helt annan medicin..

Jag tror dock att han har en fördel när han börjar träna häst där eftersom han förstår att det gäller att först träna upp styrka och muskulatur,, hans körstil tror jag oxå kommer passa som hand i handske.

Jag säger bara lycka till kung Åke och tack för degen.
 
Sv: Svanstedts beslut: ”Lämnar Sverige”

Håller med fullständigt ..

Coari nej grisfös lär vara onödigt ...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter För fyra år sedan lämnade Åke Svanstedt, 58, Sverige för att flytta till USA. På lördag kan han vinna världens största travlopp...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Här är nya grafiken som ska lanseras nästa år i ATG Live Nybörjare ska enkelt kunna se vart deras häst är – och de mer inbitna ska kunna...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Relationen med Svenska Ridsportförbundet har varit stormigt. Drygt tre månader innan OS lämnar nu förbundskaptenen Sylve Söderstrand...
2
Svar
29
· Visningar
3 020
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Åke Svanstedt, 55, lämnade Sverige som nummer ett för att bryta ny mark i USA. På kort tid har den framgångsrike travtränaren gjort...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp