Svansen i båge över ryggen

Wingates

Trådstartare
Jag har en 4,5årig(?) hittekatt här hemma som är mycket älskad av familj och vänner. Hon är vacker och har mycket len päls (till och med vetrinären kommenterade det:eek:), men det är en sak jag har funderat på.
Hon bär sin svans i en båge över ryggen nästan,istället för rakt upp som de flesta andra bondkatter jag stött på gör. Hon kan ha svansen rakt upp med,men det brukar bara hända när hon moppsar sig med någon annan katt alt. blir rädd för något.
Har hört från andra att det tydligen är vissa raskatter som bär svansen i en båge, men jag vet inte om detta är sant?
Varför är det så att vissa bär den i en båge för övrigt? Jag har försökt googla, men får inte fram några vettiga svar.

Hoppas någon har ett svar på mina kvällsfunderingar ^^

Sv: Svansen i båge över ryggen

Min ena katt gör likadant :D

Vet inte vad det beror på, hon är vanlig huskatt, korsning mellan typ allt-möjligt-mellan-himmel-o-jord med mjuk och väldigt glansig päls. Hon är inte långhårig men vi trodde att hon skulle bli det när hon var kattunge.

Min ena katt gör så, den ligger nästan vikt utmed ryggen. Han är en äkta stallkatt (huskatt) som är spotted med vitt på och har väldigt len päls, nästan som en kanin.

Svar till båda:
Är det då så att den lena pälsen håller ihop med den böjda svansen? :confused:
Jag tycker det här är intressant, för majoriteten av alla katter verkar ju ha den rakt upp.
Själv har jag faktiskt ingen aning om vad det är i min katt, hon är ju upphittad men jag tror det är vanlig bonnkatt..

Breakdown här på forumet har fått en Ocicat av mig med Kroksvans.
Kroken känns inte, men syns tydligt, då svansen är ringlad som på en hund. :D
Skitgulligt.

(jävla kattjävel till o få krok med, han är för övrigt hur snygg som helst. :grin:)

Är kroksvans samma sak som att den har den i en båge över ryggen?
Min katts svans är nämnligen inte ringlad som en hunds.. Och den känns inte konstig heller?

(Och sådant är ju typiskt,men ocicat verkar söta:D)

Nä det behöver inte alls vara krok, men i vårat fall var det kroksvans iaf, och en knepig en. Veterinären vid besiktningen kände den inte och såg den inte, får han hade svansen hängandes då, så jag fick informera om det. :D

Ocis är ljuvliga. ;)

Hahah,okej.
Jag inser att jag inte kan så mycket om kattgenetik och exteriör här.

Min ena dam är likadan. Ser nästan ut som en handväska. :laugh:

Alltid när vi tagit henne till veterinär för vaccinering, kastrering etc så har de genast börjat klämma och känna på hennes svans. Men ingen av dem hittar något fel utan det verkar bara vara så helt enkelt. Vet inte om hon kanske legat konstigt i sin mors mage eller nåt.

Hur som helst; hon har inte alls ont av det, hon är toksöt och lätt att känna igen och ja, hon har faktiskt också väldigt len päls.

:idea: Passande namn!
Finns det att läsa någonstans om detta?
(mjo, jag har trott att det är en form av krok, det kanske det inte är?)

Spelar ju ingen som helst roll eg, då sötnöten är kastrerad, men ändå rolig kunskap.

En av våra bondkatter vi hade när jag var liten hade sån svans. Vi kallade henne för Strykjärnet... :D

Jag har också en som bär sin svans så (också med oerhört len päls).
Hon är maskad, så någon ras med den färgen måste det finnas i henne på båda sidor av släkten - för vad jag vet finns inte den färgen hos bondkatterna?

*kl*
Kan vi med det material vi har konstantera att alla med detta som kallas ekorrsvans har ovanlig len päls,eller är det vara vi här på buke som har turen?:P

Och smeknamnen till era katter är ju galet roliga xD Jag har faktiskt aldrig tänkt i de banorna innan:bow:

Här hittar jag en tråd jag kan svara i så har du redan varit här, typiskt...

:D:D

Till ts;
men ja som zizzy säger så har min hane krokis så han lägger svansen över ryggen, urgulligt faktiskt! :D

(<- han på bilden, sötnöt :love:)

Senast ändrad av en moderator:

Min syrra har också en bonnakatt med svansen i en båge över ryggen. Han har också otroligt len päls. :p

Jag har två kattbröder, en med normal, stående svans och hans päls är ganska len. Hans bror har kringlad svans

IMG_0947.jpg

och hans päls är otroligt len, som finaste silke.

Så jag tycker nog att vi har tillräckligt underlag här i tråden för att fastställa att det har ett samband ;)

Ja, påhittad statistik funkar ju :p

Det är precis som att alla svarta killar är kriminella. Joo, det vet jag, för de jag känt var det.

Här hittar jag en tråd jag kan svara i så har du redan varit här, typiskt...

:D:D

Till ts;
men ja som zizzy säger så har min hane krokis så han lägger svansen över ryggen, urgulligt faktiskt! :D

(<- han på bilden, sötnöt :love:)

Haha såklart!:D
Jag kan ju inte rå för att du har ett liv och missar alla trådar. :angel:

Har du någon bra bild där det syns tydligt?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vid möte med annan katt mer eller mindre alltid visar någon form av aggression. Ofta handlar det om vuxna, lösa...
Svar
5
· Visningar
1 912
Senast: Sol
·
C
Katthälsa Min katt är en 11 årig blandras mellan perser eller exotic och bondkatt. Han har kort och tät päls. På bakre delen av ryggen, från...
Svar
10
· Visningar
14 473
Senast: ChristinA
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 716
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka