Svans som är omöjlig att reda ut!

Riley

Trådstartare
Dagens I-landsproblem, ja.

Jag har enorma problem med mitt stos svans. Tovigt och trassligt har fått en helt ny innebörd. Med en halv fabrik pälsglans, flitiga fingrar samt väldigt mycket tålamod (och på köpet väldigt många avslitna tagel) blir det jättefint. I en dag. Nästa morgon är det precis lika härligt trassligt och fett igen, och den dagliga utredningen gör svansen tunnare och tunnare.

Fråga: Vad i hela världen gör jag?
Jag har sett något om någon utredningsgel - är det någon som testat en sådan, fungerar det?

Senast ändrad:
Sv: Svans som är omöjlig att reda ut!

Vad har du för märke på pälsglanset? Det brukar spela stor roll.

Fingrar? Avslitna tagel?? förmodligen är det tagel som lossnar på naturlig väg....precis som på människor

Foxfire eller Absorbine pälsglans är bra!

Svansen ska givetvis tvättas med jämna mellanrum...

1. Tvätta
2. I med pälsglans (Foxfire är toppen!!!!)
3. Låt torka
4. Kamma ut försiktigt!
5. Fläta

Upprepa 1 ggn vecka och ha svansen flätad när du inte rider eller håller på med hästen! :laugh: (Jag borstar och pälsglansar varje dag på mitt halvblod som har en tjock, naturligt lockig och helt underbar svans! :love:)

Då kommer den att hålla sig snygg!

Nu ska vi se. :D

Jag har testat Foxfire, Sjöbogården, TIB, Absorbine, Equistar, Windsor och Renons.

Alla utom Renons (noll effekt) och Foxfire (blev flottigt) har fungerat helt okej eller till och med väldigt bra på manen (som dock inte är särskilt svårutredd, men blir riktigt mjuk och fin av pälsglans), men på svansen har de gått bet.
Svansen tvättas självklart regelbundet, ska väl tilläggas.

Senast ändrad:

Vågar man fläta när hästen går ute dygnet runt i insekts:devil: favorittider?

Nej det är klart, tänkte inte på detta då jag själv inte behöver fläta hennes svans.

Får jag gissa på att du har ett kallblod med ganska grov svans?
Det är ju lite tuffare att ha koll på!
Du får ha X riktiga svans flätad och sätta på extensions på flätan som det inte gör nått om dom trasslar sig? :idea: :D

Till vintern kan du ju ha den flätad :)

Ägaren till den snedfotade PRE-damen med JÄTTESVANS på förra stället hade ett bra knep till trassliga svansar: i med inpackning för människor när svansen är torr. Spraya i vatten försiktigt, och red ut med sådan där glestandad kam. Skölj försiktigt, bit för bit, och "vifta" svansen torr. Det funkade på den hästens enorma trasselsudd till svans.

inte fläta!!! :crazy:

jag upplever att svansen blir extremt trasslig och smutsig såhär års eftersom hästarna står och slår med den konstant. inte så mkt att göra förutom dränka i pälsglans och tvätta ofta.

du skulle se min skimmels svans, han har haft prob salva på skapet... ser helt förjäkligt ut och kommer ta många tvättar med diskmedel för att få bort skiten. men vad gör man, snygg svans eller uppätet skap....

fläta inte! ajaj om den smäller sig eller fastnar...

utredningsgel funkar asbra! använde sån igår o det var hur bra som helst!
tvätta med schambo o balsam sen pälsglans o sen gel om den e riktigt hemsk.

Jag har faktiskt använt vanligt hårbalsam, köpte en jätteflaska billigt på Rusta. Tvättade svansen, hade i balsam och redde ut svansen, och sen sköljde jag ur balsamet. Svansen höll sig fin en bra tid efter.

Dagens I-landsproblem, ja.

Jag har enorma problem med mitt stos svans. Tovigt och trassligt har fått en helt ny innebörd. Med en halv fabrik pälsglans, flitiga fingrar samt väldigt mycket tålamod (och på köpet väldigt många avslitna tagel) blir det jättefint. I en dag. Nästa morgon är det precis lika härligt trassligt och fett igen, och den dagliga utredningen gör svansen tunnare och tunnare.

Fråga: Vad i hela världen gör jag?
Jag har sett något om någon utredningsgel - är det någon som testat en sådan, fungerar det?
Tvätta, ha i mkt balsam o sen glansspray o börja utredningen av svansen längst ner o jobba sen vidare uppåt- som med långt människohår. Alt. ta en test i taget.

Borsta sen lite dagligen.
Lycka till!

Jag har använt helt vanlig hårinpackning med återfuktande.
Min hästsvans torkade tyvärr ut när jag använde foxfire efter bara en vecka, så nu ligger en nästan full flaska i sopen ;) det funkade inte alls på min kille...
Men svansen blev hur mjuk och fin som hälst tjorvade inte alls!
Har också köpt mitt gamla som är jätte bra! vet inte var det heter men det är en stor vit flaska men en häst på ;D

Men inpackning låter ju super och sådana har jag såklart redan fullt med hemma, så det ska testas.
Tack för tipset! Hoppas det fungerar lika bra här.

Förutom två ton pälsglans så är mitt tips att använda en vanlig "människorhårborste". Tycker att det är oslagbart.

Jag rekommenderar Cowboy Magic Detangler&Shine - har trasslat ut de värsta dreadsen ur min hästs svans. Det är som en kräm man masserar in, gå sedan lös på svansen med fingrar och gles kam - et voilà! Du kan googla dig fram till ÅF, ganska dyr i inköp men dryg. Så är det ju iofs hopplöst så här års med tanke på hur mycket de måste använda svansen. Tänk dig själv - som att stå och headbanga ett halvt dygn och sedan försöka kamma håret!!!!!

Tvätta med diskmedel så att du får ut allt fett och smuts som finns i svansen! Inte något hästschampoo för det gör inte samma jobb.

"Toppa" svansen, du vet kanske själv hur ditt hår blir när det är slitet? :) Sen borde tvätt och en daglig dos av lite glansmedel och bortsning med en vanlig hårborste göra susen.

Jag har ett gäng islänningar och en hund som har lång och tät päls så jag har testat diverse. Det jag tycker funkar bäst är Probs aloe vera schampo. Jag får ofta frågan om jag pälsglansat hunden för hon är alldeles mjuk, glansig och len. Utöver det tycker jag TIB:s pälsglans är super. Spraya på rejält, låt verka en stund och red ut. Sedan underhåller jag genom pälsglans en till ett par gånger i veckan. Jag tycker att det funkar att dränka svansen en gång och sedan bara underhållspray. Med denna kombination behöver inte jag spraya varje gång jag borstar. Bland borstar gillar jag Borstiqs massageborste. Jag gillar träpiggarna som inte skapar statisk elektricitet och är skonsam med sina runda piggar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka