Svank rygg..?

R

ronjaXX

Hejsan hoppas tråden har hamnat rätt nu..:angel:

jag har varit och tittat på en häst som är sju år, hon har hafft två
föl och har rätt så svankig rygg, min fråga är nu försvinner svankryggen
av sig själv eller jobbar man upp den, eller hur är det, förblir den?

hur är det med hästar med svankiga ryggar, får de enklare ryggproblem?

:bump:

Sv: Svank rygg..?

En del av svankigheten kan nog försvinna, framförallt ser många hästar mer svankiga ut om de har lite dräktigmage kvar. Men det är olika. Om magen stramas upp och den får lite mera muskler brukar det räta till sig litegrann iaf.

Jag har intryck av att väldigt svankiga ryggar inte är särskilt bra ur hållbarhetssynpunkt, men det är nog individuellt det också. Jag har själv aldrig haft någon svankig häst så jag kan inte säga utifrån egen erfarenhet. Vad är det för ras på hästen? En del raser har gärna lite mer "runmpa" så de ser lite svankiga ut eller helt enkelt är lite mer svankiga.

En del av svankigheten kan nog försvinna, framförallt ser många hästar mer svankiga ut om de har lite dräktigmage kvar. Men det är olika. Om magen stramas upp och den får lite mera muskler brukar det räta till sig litegrann iaf.

Jag har intryck av att väldigt svankiga ryggar inte är särskilt bra ur hållbarhetssynpunkt, men det är nog individuellt det också. Jag har själv aldrig haft någon svankig häst så jag kan inte säga utifrån egen erfarenhet. Vad är det för ras på hästen? En del raser har gärna lite mer "runmpa" så de ser lite svankiga ut eller helt enkelt är lite mer svankiga.

Tack för svar!:)

Okej, så med lite muskling så kan den räta sig något, då får man
ju hoppas på det.. det var ju en väldigt fin häst i övrigt.

Halvblod fullblod var hon..?

Om det var ett halvblod/fullblod så ser hästen förmodligen ut så, antagligen pga. mycket ridning och fölen. Då kommer hästen inte få så mycket rakare rygg.
Däremot kommer den, om du har en välpassande sadel, och rider hästen i korrekt form så att den får träna sina ryggmuskler, att bygga upp ryggmuskler och bukmuskler. Då kommer magen att bli lite smalare och ryggen en aning rakare.
Säger precis som heidi maria att av vad jag har hört så är en svankig rygg en lite mindre hållbar rygg, men det är nog ganska individuellt.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka