svängda sadelgjordar - erfarenheter?

ameo

Trådstartare
Moderator
Sedan några år tillbaka finns det svängda sadelgjordar som ska kunna underlätta för oss som har hästar med sadelläget betydligt längre bak än sadelgjordsläget.
Någon som testat dessa gjordar och har nån åsikt om huruvida det är någon skillnad alls mot vanliga raka gjordar?
Är de värda att prova?
I mitt fall kommer jag nog ändå få kombinera med förgjord :crazy:, men eftersom jag numera har hittat en riktigt BRA sådan så må det väl vara hänt... Det gör ju inget om sadelgjorden hjälper till liiite i alla fall...

jag tycker dom är :bow:
funkade jättebra på min storing o han gick väldigt bra med den!
lillhästen har nog bästa priset på den oxå tror jag.

En sadelgjord som jag tyckte hjälpte mycket på Malte, som också hade sadelläget längre bak än sadelgjordsläget, var en gjord med löpande V-system på stropparna. Trycket fördelas då helt jämt över gjorden och drar inte hårdare på den del av magen där det är börjar bli lite kraftigare (vilket i min teori borde innebära att sadelgjorden inte dras fram fullt lika lätt, eftersom den ligger dikt mot hästen).

Som Tassetass säger så är en gjord med löpande V-system jättebra, har för mig att Svea brukar rekommendera den :love:
Svängda sadelgjordar, har jag fått lära mig, fungerar pga det stora punkttryck som svängen orsakar... Svårt att förklara med ord, men om du vill ha en bild som jag ritat (fler har undrat förut) så kan du väl PM:a din mailadress så skickar jag den. :idea:

De jag använt har varit bra. Har inte fått förmånen att prova billigare varianter (under 1000kr) dock.

En sådan
ronjagj.jpg

okej, finns det fler varianter än bara den där oxå?
räknas anatomisk sadelgjord in bland svängda sadelgjordar?

hööks har en dressyrgjord som är annorlund svängd den ser ut som ett C och sedan är spännena riktade bakåt hur den funkar vet jag ej i dagsläget men den är beställd och jag vet snart mera.

okej, du får ta å höra av dig då å beräta mer om hur den funkar på för sätt å viss. :)

Sv: svängda sadelgjordar - erfarenheter?

Finns det någon sadelgjord som är svängd, och även har ett löpande V-system på stropparna?

Sv: svängda sadelgjordar - erfarenheter?

Jag har hört att de sadelgjordarna ska ge en väldigt ojämn tryckfördelning?

Liknande trådar

Utrustning Har jag äntligen fått hem min nya sadel till min unghäst, den låg helt perfekt! Nu funderar jag på sadelgjord, vilken gjord ska man...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Buck
·
C
Hästhantering Jag köpte min första häst för 10 mån sen. Ett islandssto som blir 11 år i år en häst som jag käpte med hjärtat och inte hjärnan om man...
Svar
12
· Visningar
1 790
Senast: Cosmic
·
Utrustning Funderar på det här med sadelgjord till häst som har sadelläget långt bak i förhållande till sadelgjordsläget. Där normala raka gjordar...
Svar
16
· Visningar
1 328
Senast: Daimie
·
L
Hästhantering Jag vet inte vad jag ska göra längre, känns som att jag har försökt allt. Islandsvalack, 25 år. Född på island Vi har haft den...
2
Svar
26
· Visningar
3 814
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning