Svängda dressyrgjordar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Myrinda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 438
M

Myrinda

Har köpt en Tekna nu till min arab. :love: Dom beställde hem orginalgjorden till mig med. (Finns på gl*bus hemsida) Antar att den kommer i nästa vecka eller nått.

Problemet är att min häst inte har sadelläge och gjordläge på samma ställe = sadlen åker fram.

Har någon någon ide på vad man ska ha för gjord och var priset ligger?
Kraven är:
Resår i båda ändar
Öla på mitten
Ej över 1000 lappen

Sv: Svängda dressyrgjordar

Skaffa en riktigt bred sadelgjord! Min erfarenhet av svängda gjordar är att de oftast ger kanttryck på hästen då de sällan ligger plant mot magen.

ja och ju mer svängd ju mer tryck...

ts: hööks har faktisk en som är rätt bra, väldigt mjuk och fin. (mkt bättre än tex globus) har en sån på min arab. jag har dock alltid tjockt fårskinn (sånt med kardborre för dressyrgjordar) på svängda gjordar, just pga att det är svårt att få dom att ligga helt plant.

ja och ju mer svängd ju mer tryck...

ts: hööks har faktisk en som är rätt bra, väldigt mjuk och fin. (mkt bättre än tex globus) har en sån på min arab. jag har dock alltid tjockt fårskinn (sånt med kardborre för dressyrgjordar) på svängda gjordar, just pga att det är svårt att få dom att ligga helt plant.

Jag har försökt med sådant fårskinn på min svängda (från Hööks) men får inte till det riktigt... hur gör du? :)

Och det funkar för att motverka att sadeln åker fram? :) Om jag inte minns helt fel så är Tekna-gjorden rätt bred.. Funkar den tror du eller behövs ännu bredare?

Vilken är det du har? Inte syntetgjorden med platta va? Har för mig du skrev i någon tråd att den var "skit".. men kan såklart minnas fel.
Jag köpte ju en sån först, men den var snesydd m.m. så den for tillbaka illa kvickt..

Och det funkar för att motverka att sadeln åker fram? :) Om jag inte minns helt fel så är Tekna-gjorden rätt bred.. Funkar den tror du eller behövs ännu bredare?

Vad kul att så många har svarat =)

Jämför man Tekna gjorden och Hööks lädergjord, så ser ju teknan bredare ut. Men om jag fattar er rätt så är det bättre med en bred gjord och ergonimiskt utförande än en svängdgjord?

Skulle ju vara evigt tacksam att slippa svanskappa :D

Min ponny fick skav av Hööks lädergjord, svagt böjda. Köpte då Treadstone Comfort dressyrsadelgjord, kring 1000 kr, läder. Tjock och bred med utskäning för benen, förövrigt rak. Kan vara ett bra alternativ om du är ute efter att ge benen mer utrymme. Ger ett jämnare tryck över hela gjorden, jämfört med svängda. Jättenöjd med min och hästen detsamma :love:

Min erfarenhet av svängda gjordar, som många andras är att de ger ett ojämnt tryck. Detta ledde till skav på hästen efter kort användning och la sadeln i en sämre position.

Tillägg; såg nu att du ville motverka att sadeln åker fram. Jag upplev att sadeln la sig längre bak med Treadstone jämfört med Hööks. Jag upplevde alltså raka motsatsen :crazy: (Har också problem att sadeln åker fram, men det sker inte med Treadstone) Hoppas du fattar mitt röriga inlägg :o

Senast ändrad:

Nu verkar ju inte problemet vara att hästen inte har tillräckligt med utrymme för bogbladen, vilket är den stora anledningen till att ha svängd gjord (dock inte sagt att det är det enda ;) ) utan att sadeln åker fram. Det bästa tipset är att spänna gjorden på de två stropparna som sitter längst bak, förutsatt att du har tre stroppar på sadeln; det är vad de är till för. Annars är det nog svanskappa som gäller tyvärr! Men det kan ju vara riktigt gulligt också :)

Nu verkar ju inte problemet vara att hästen inte har tillräckligt med utrymme för bogbladen, vilket är den stora anledningen till att ha svängd gjord (dock inte sagt att det är det enda ;) ) utan att sadeln åker fram. Det bästa tipset är att spänna gjorden på de två stropparna som sitter längst bak, förutsatt att du har tre stroppar på sadeln; det är vad de är till för. Annars är det nog svanskappa som gäller tyvärr! Men det kan ju vara riktigt gulligt också :)

Jag har då aldrig sett någon dressyrsadel med tre stroppar ^^

KL

Jo, det är faktiskt rätt vanligt. Bland annat Passier och Stübben har det, vad jag har sett. :) Dock är det vanligt att man tar bort en stropp då de flesta tycker att den är i vägen.

KL

Jo, det är faktiskt rätt vanligt. Bland annat Passier och Stübben har det, vad jag har sett. :) Dock är det vanligt att man tar bort en stropp då de flesta tycker att den är i vägen.

Aha =) då har jag lärt mig något nytt =)

Jag har en Glen Gordon svängd dressyrgjord som jag är väldigt nöjd med. Kostade drygt 600 kr, men det är 4,5 år sedan så de är väl dyrare nu. Den är mjuk men stabil och ligger bra.

Men om jag fattar er rätt så är det bättre med en bred gjord och ergonimiskt utförande än en svängdgjord?
Om hästen kan ha rak gjord så är det ju bra, men om sadelläget ligger längre bak än sadelgjordsläget kan det bli svårt. (Gjorden dras ju gärna till det smalare sadelgjordsläget längre fram.)

Jag tycker att breda sadelgjordar håller sadeln bättre på plats än vad en svängd sadelgjord gör. Har du en bred sadelgjord så tar den större plats under magen och glider därför oftast inte fram. Vi har en häst i stallet där sadelgjordsstadet ligger helt fel i jämförelse med vart sadeln ska ligga. Svängda gjordar fungerade okej men inget har fungerat bättre än en bred gjord. Med en bred gjord menar jag gjordar som är minst 20 cm breda på undersidan.

Ja, det skulle ju inte fungera om dom var 20cm även på sidorna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka