Svamp, utslag eller vad?

A

Artemiz

Hej jag behöver verkligen hjälp nu känner jag.

Jag har ett 4 årigt halvblodssto och en treårs vallack som har konstiga runda prickar på kroppen. stoet har 4 stycken, 3 i sadelläget och en på rumpan. Vallacken har 3 stycken, en i sadelläget och dom andra på rumpan.

Prickarna är lika stora som en femtioöring.

Jag har hela tiden trott att det har varit insektsbett eller att de har busat i hagen. Men nu börjar jag fundera på om det kan vara något annat.

Prickarna är inte såriga eller skorpiga, men har inget hår på sig och täcks av ett mörkt lite hårdare skinn liknade skikt. Jag tog bort skitet på en av prickarna, vilket jag inte borde ha gjort och under var det bara råsa skinn. det vätskar inte eller är svullet och ömt på annat sätt men eftersom det ligger i sadel läget så är det besvärande vid ridning eftersom det trycker.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Om det är bett eller något annat hur ska jag bäst behandla det`?

Tack på förhand.

Mvh

Sv: Svamp, utslag eller vad?

Ringorm?

De första symtomen är vanligtvis lindriga hudansvällningar där håren reser sig och sedan bildas krustor, som senare ramlar av. Ovala/runda hårlösa partier av varierande storlek (ett par centimeter i diameter) med torra hudflagor eller en fuktig yta kan ses som en följd av detta. Förtjockad hud kan också ses som symtom.

* Ring vetrinär för att få medel att bahandla med.
* Isolera stallet
* Saneras stallet och utrustning (tex virkon)
* Tänk på att det smittar människor och andra djur

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 020
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka